S Sanna 1920-talshus skrev:
Dörrarna är i ek, det ser man tydligt från insidan 👌
jag skulle hyra in en bläster firma och sen använda osmo wood finish

Hela entrén är ju helt underbar och är ju absolut restaureringsbar detta kan bli ett verkligen bra projekt ha inte för bråttom bara en idé hade faktiskt varit att kontakta någon kulturhantverks skola detta borde vara ett perfekt projekt för dom

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vill minnas att farfar lutade av sin och sedan lackade på nytt.

Skulle behöva göra samma på vår.
Träytterdörr med äldre lack, omgiven av röda tegelväggar och svartmålad träpanel, med en utomhusbelysning ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Undviker gärna att slipa:
Närbild av en trädörr med kraftiga rektangulära paneler och en flagnad yta, vilket visar dess åldriga och väderbitna karaktär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Slipa bort gammal lack, linolja, (ev. flera gånger om det är delar som suger mer än andra), torka av ev. överflöd och låt stå flera dagar, avsluta med Le Tonkinois.

Det ska finnas bilder någonstans på forumet av hur den behandlingen förvandlar rätt skabbiga teakdörrar genom att lyfta fram naturlig lyster i träet. Ger också en vädertålig yta som inte försvårar framtida underhåll den dagen det behövs.

• Gilla
JuliaUppsala och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vill minnas att farfar lutade av sin och sedan lackade på nytt.

Skulle behöva göra samma på vår.
[bild]
Undviker gärna att slipa:
[bild]
blästra då om du inte vill slipa

M maria01 skrev:
blästra då om du inte vill slipa
Att blästra löper en överhängande risk, även med soda, att ta alldeles för aggressivt och skada ytorna. Sen är det förvisso mycket snabbare, men dörren gillar det inte.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vänta lite så kommer du nog att få bättre svar här än det du fick av mig. @Daniel_N t ex, ser du vad det är för träslag och behandlingar?
Det är definitivt ek. Ytbehandlingen är mycket svårare att sia om. Men vore inte förvånad om det är någon typ av fernissa ovanpå linolja.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Det är definitivt ek. Ytbehandlingen är mycket svårare att sia om. Men vore inte förvånad om det är någon typ av fernissa ovanpå linolja.
Är det bäst att slipa försiktigt då och sen mätta med linolja och fernissa ovanpå?
Hela huset är snarare konserverat än renoverat så kan tänka mig att det gjorts enligt gamla principer 👌

Bästa svaret

S Sanna 1920-talshus skrev:
Är det bäst att slipa försiktigt då och sen mätta med linolja och fernissa ovanpå?
Hela huset är snarare konserverat än renoverat så kan tänka mig att det gjorts enligt gamla principer 👌
Förlåt jag skickade iväg svaret innan jag var klar.

Mitt tips är att vänta fram till slutet på våren så att dörrblad och karm hinner torka ut mer. Sen ta loss dörrblad och lägga på bockar och inspektera allting. Dåligt eller ruttet trä byts. Sen ett stort jobb med att skrapa och slipa bort gammal ytbehandling och grått trä. Undvika bläster eller testa vädligt försiktigt. Det är då sodabläster som gäller.

Sen är det frågan vad du ska ha för ytbehandling. Det är svårt med ytbehandling av trä utomhus utan pigment i ytbehandlingen. UV-ljuset bryter ner det mesta.

Man kan tänka sig linolja och linoljefernissa ovanpå. Jag gillar Le Tonkinois Bio Impression en klassisk linoljefernissa. Men precis som med träbåtar behöver den skötas om ganska ofta. Selder har också linoljefernissa, vet ej hur den är.

Undvik vattenbaserad produkter är mitt tips.

Ett annat alternativ är Benar UVR. Den är inte linoljebaserad utan alkydbaserad. Ganska flexibel, tåler lite rörelse i träet. Jag upplever att den har bättre skydd mot UV-ljus än Bio Impression. Hur bra den i längden skyddar mot röta vet jag inte.

• Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Att blästra löper en överhängande risk, även med soda, att ta alldeles för aggressivt och skada ytorna. Sen är det förvisso mycket snabbare, men dörren gillar det inte.
har gjort det flera gånger utan problem har vart blästrat hela hus man måste bara veta vad man gör

M maria01 skrev:
har gjort det flera gånger utan problem har vart blästrat hela hus man måste bara veta vad man gör
Berätta gärna mer! Hur gör man? Vad har du för utrustning?

Vi har kört två olika typer av (billigare) sodablästers med 3 olika grovlekar på sodan. Har varit alldeles för grovt för både möbler och dörrar.

Följande är ett recept och en metod för att "återställa" teak. Jag vet inte om det fungerar på ek, men jag har använt det många gånger för teak på båt och vår entrédörr i teak som var väldigt ful när vi köpte huset. Resultatet är nästan magiskt och är mycket skonsamt mot trät.

Receptet och metoden var en användare på ett båtforum som testat fram då han tyckte att båthandelns medel, typ Snappy teak" var alldeles för dyra. Dessvärre hittar jag inte hans inlägg, så jag kan inte länka dit för att ge honom välförtjänt "cred".

OBS! Viktigt med skyddsutrustning!! Heltäckande kläder, gummihandskar och skyddsglasögon.

1. Blanda 5 liter vatten med ca en halv deciliter kaustiksoda (inte mer)
2. Späd ut syran till ca 6-8%-ig (syra i vatten)
3. Spola teaken blöt med sötvatten
4. Häll på kaustiksodalösningen och jobba in den lätt med en svamp (trät mörknar nu)
5. Låt verka i ca 3 minuter
6. Skölj av med sötvatten
7. Häll på saltsyralösningen och jobba in den lätt med en svamp (träet ljusnar nu)
8. Skölj av med sötvatten - Klart!

Kan ju vara värt att testa på någon undanskymd plats på ekdörren och se ifall det funkar.

• Gilla
Sanna 1920-talshus
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Följande är ett recept och en metod för att "återställa" teak. Jag vet inte om det fungerar på ek, men jag har använt det många gånger för teak på båt och vår entrédörr i teak som var väldigt ful när vi köpte huset. Resultatet är nästan magiskt och är mycket skonsamt mot trät.

Receptet och metoden var en användare på ett båtforum som testat fram då han tyckte att båthandelns medel, typ Snappy teak" var alldeles för dyra. Dessvärre hittar jag inte hans inlägg, så jag kan inte länka dit för att ge honom välförtjänt "cred".

OBS! Viktigt med skyddsutrustning!! Heltäckande kläder, gummihandskar och skyddsglasögon.

1. Blanda 5 liter vatten med ca en halv deciliter kaustiksoda (inte mer)
2. Späd ut syran till ca 6-8%-ig (syra i vatten)
3. Spola teaken blöt med sötvatten
4. Häll på kaustiksodalösningen och jobba in den lätt med en svamp (trät mörknar nu)
5. Låt verka i ca 3 minuter
6. Skölj av med sötvatten
7. Häll på saltsyralösningen och jobba in den lätt med en svamp (träet ljusnar nu)
8. Skölj av med sötvatten - Klart!

Kan ju vara värt att testa på någon undanskymd plats på ekdörren och se ifall det funkar.
Man bruka använda oxalsyra för att ta bort svartfärgning på ek. Inte så brutalt som kaustiksoda.

E Eld skrev:
Först ska lacken bort sedan kan du få bort mycket, kanske det mesta, av det svarta genom att bleka med oxalsyra. Du kan behöva låta den ligga på länge och kanske flera gånger. Efter att ha sköljt bort oxalsyran, låtit dörren torka, och slipat bort träfiber som rest sig under behandlingen ytbehandlar du på valfritt sätt.

Om den sitter utsatt för regn och sol så skulle jag rekommendera en oljebaserad båtlack som tex Epifanes. Det finns flera som är bra.
Fanns ngt som hette Ovatrol förr, för behandling av trä på båtar. 🚤 Ovatrol 1 först och sedan Ovatrol 2 Borde passa bra till dessa fina dörrar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.