J jonaserik skrev:
Det var inte frågan från TS, bara fixa till dörren och inte att borra i någon vägg.
Hmm...undrar om det var ett välmenande råd till TS som även funderade runt att bygga en liten inbyggnad runt istället. Tänk om man eventuellt måste borra för en plugg eller så då... 🤔

(Ja det var ytterligare ett "icke-konstruktiva" inlägg men jag kunde inte låta bli...)

V varpan1 skrev:
...Kanske ska man bygga en liten inbyggnad runt istället..
A avh67f skrev:
Tänk på att risk finns att borra eller skruva i ledningarna om de är infällda i väggen. Elcentralen är annars ok utan dörren. Allt är beröringsskyddat och säkert som det är.

Redigerat:
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Har skickat efter sånna där akrylgångjärn, kändes som den rimligaste lösningen! Men undrar ändå om det inte borde rimligtbis nytillverkas sådana här lådor för utnytessituationer av gammal spröd plast

MultiMan
Är gångjärnen så spröda lär hela elskåpet vara sprött och bör bytas. Vad är det för märke egentligen?

Jag trodde det berodde på att något slagit i dörren och knäckt gångjärnen.

Bra ABS-plast håller många, många årtionden utan att bli sprött om det är rätt tillverkat. Tänk LEGO.

MultiMan MultiMan skrev:
Är gångjärnen så spröda lär hela elskåpet vara sprött och bör bytas. Vad är det för märke egentligen?

Jag trodde det berodde på att något slagit i dörren och knäckt gångjärnen.

Bra ABS-plast håller många, många årtionden utan att bli sprött om det är rätt tillverkat. Tänk LEGO.
Jag säger inte att hela är sprött. Gångjärnen som sitter från fabrik är inte gångjärn, utan bara en rak plastbit som är tunnare på mitten där den ska böjas, och ska tydligen klara av att böjas fram och tillbaka utan att gå av. 20 år höll det ungefär.

V varpan1 skrev:
Men undrar ändå om det inte borde rimligtbis nytillverkas sådana här lådor för utnytessituationer av gammal spröd plast
Om de varit en standardkapsling av något känt fabrikat hade det inte varit något problem att hitta reservdelar. "Vasanorm" är något billigt fabrikat som säkert ändrar underleverantör och utseende lite då och då.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Ok. Ja med en massa kläder (eller busig katt) i närheten
Här var faktiskt en tråd för några år sedan, problemet var att olika säkringar i centralen löste ut lite slumpartat. Visade sig att katten gillade att ligga ovanpå elcentralen, och när den hoppade upp så sprätte den med baktassarna mot säkringarna.

• Haha
varpan1
  • Laddar…
Kom tydligen ihåg fel om färdriktningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.