1 242 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Vad gör jag för fel med betongen. Blir spröd
Jag har försökt mig på att blanda små batcher av sådan färdig fi betong som finns tex byggmax.
Vi pratar typ 1kg betong och vattnet beräknat på den mängd som anvisas på påsen. Jag minns inte exakt men deva väll ngn dl eller 2 per kg betong.
Jag skulle laga 2 borrade hål i grunden för att kunna borra igen i direkt närhet till dem.
Fuktade hålet lätt innan jag knödde in betongen o täckte med en tejp för att bevara fukten medans betongen hårdnar.
Efter några dagar kände jag med fingret och jag kunde smula sönder betongfn med bara fingerspetsen. Kunde ta ett borr flr hand och ta ut den nya betongen ur hålet..
Ngn som vet vad jag gör för fel? Har gjutit större fundament tidigare där jag använt samma typ av säck tidigare o de e stenhårda.
skulle bli mycket glad för tips
Vi pratar typ 1kg betong och vattnet beräknat på den mängd som anvisas på påsen. Jag minns inte exakt men deva väll ngn dl eller 2 per kg betong.
Jag skulle laga 2 borrade hål i grunden för att kunna borra igen i direkt närhet till dem.
Fuktade hålet lätt innan jag knödde in betongen o täckte med en tejp för att bevara fukten medans betongen hårdnar.
Efter några dagar kände jag med fingret och jag kunde smula sönder betongfn med bara fingerspetsen. Kunde ta ett borr flr hand och ta ut den nya betongen ur hålet..
Ngn som vet vad jag gör för fel? Har gjutit större fundament tidigare där jag använt samma typ av säck tidigare o de e stenhårda.
Fin betong ska gjutas med inte lagas små hål du får köpa betonglagningsbruk om du ska lyckas..A Axiotrade skrev:Jag har försökt mig på att blanda små batcher av sådan färdig fi betong som finns tex byggmax.
Typ detta:
https://www.se.weber/betong-cement-vagglagning/reparationsbetong/weber-rep-45-reparationsbruk
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
232 kr inkl moms
Läs mer
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
Jag tror på detta också. Kan egentligen inget om betonggjutning men har försökt läsa på och fått tips. Där ingick att om man häller i torr mark (i mitt fall) krävs det rejält med vatten annars torkar betongen ut innan den härdar ordentligt. Använde 5 år gammal Finja grovbetong till brevlådan t ex (förvarat torrt, inga klumpar). Vattnade massor i det torra hålet, blandade på känn (tycker för det mesta att det blir aningens för torr blandning enligt anvisningarna) och det var stenhårt efter en vecka eller så. Vattnade en eller två gånger ovanpå eftersom det inte regnade alls.D Drburr skrev:
Som andra också sagt är det kanske bäst annars att använda ankarmassa om det redan finns befintliga hål.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden