Fairlane
A Anton Södersten skrev:
Jag kopplade ur färg efter färg precis som uttaget är inkopplat nu ur det gamla.
Svart nere till vänster, blå nere till höger, brun uppe till vänster och vit uppe till höger.
Ta en bild på det gamla uttaget och rita in färgerna.
Ett nytt uttag behöver inte ha samma funktion på samma plats, så att bara koppla efter position går inte.

I övrigt ser det ut som att någon dragit fram jord till uttaget utomhus, men vi vet inte om det är anslutet i andra änden, hoppas det. Du ser var den kabeln går in, finns det något på insidan där? Du måste försöka följa den kabeln och se var den är inkopplad.

• Gilla
Anton Södersten
  • Laddar…
Men funktionen på den nya brytaren kan ju vara helt olika, så svart nere till vänster osv säger oss inget. Leta reda på dosorna där trådarna är kopplade.

A Anton Södersten skrev:
Jag kopplade ur färg efter färg precis som uttaget är inkopplat nu ur det gamla.
Svart nere till vänster, blå nere till höger, brun uppe till vänster och vit uppe till höger.
Det finns ett schema på hur de båda brytarna fungerar. Den gamla är en tvåpolig brytare och den nya är en trappomkopplare. Du kan inte få funktionen av den gamla brytaren med den nya. Du kan koppla nollan obruten ut till uttaget. Men det blir lite tveksamt med en nolla som inte är blå. Och du behöver en lös kopplingsklämma eftersom du inte får sätta tre trådar i en kopplingsklämma på brytaren.

Nej det förstår jag, det jag behöver hjälp att förstå. Vad jag beskrev vad hur de gick in i gamla men lägger med bild med färg för att beskriva.

Får leta upp vart brun och vit samt jorden går.

• Närbild på en hand som håller en grön elektrisk komponent med olika färgade markeringar för ledningar: brun, vit, svart och blå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Anton Södersten skrev:
Nej det förstår jag, det jag behöver hjälp att förstå. Vad jag beskrev vad hur de gick in i gamla men lägger med bild med färg för att beskriva.

Får leta upp vart brun och vit samt jorden går.
Du har ett par alternativ här. Vill du ha samma funktion som tidigare så måste du köpa en tvåpolig brytare. Det är inte din nya.

Vill du ha en "quick and dirty" lösning för att få igång uttaget så kopplar du den vita tillsammans med de blå.

• Gilla
Anton Södersten
  • Laddar…
A Anton Södersten skrev:
Tyvärr kan man inte byta från en sorts brytare till en annan och förvänta sig samma funktion.

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Tyvärr kan man inte byta från en sorts brytare till en annan och förvänta sig samma funktion.
Nej det är redan tydligt. Jag har inte koll på el så som många av er här verkar ha. Har nu förstått att jag behöver en tvåpolig. Tack för alla svar och vägledning!

A Anton Södersten skrev:
Har nu förstått att jag behöver en tvåpolig.
Rent tekniskt behöver du ingen tvåpolig. Det funkar med den du har köpt, men du får koppla in den annorlunda så bara fasen går genom brytaren och nollorna kopplas ihop bredvid.

useless useless skrev:
Rent tekniskt behöver du ingen tvåpolig. Det funkar med den du har köpt, men du får koppla in den annorlunda så bara fasen går genom brytaren och nollorna kopplas ihop bredvid.
Ah ok! Har du möjlighet att visa på bilden jag la ut hur? Så en total dummy som jag fattar, haha

A Anton Södersten skrev:
Ah ok! Har du möjlighet att visa på bilden jag la ut hur? Så en total dummy som jag fattar, haha
De svarta på L och bruna på pil-ut. Den vita och de blåa kopplar du ihop i en wago eller liknande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.