1 497 läst ·
24 svar
1k läst
24 svar
Vad gör jag för fel? Koppla el från uttag via strömbrytare.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 897 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 897 inlägg
Ta en bild på det gamla uttaget och rita in färgerna.A Anton Södersten skrev:
Ett nytt uttag behöver inte ha samma funktion på samma plats, så att bara koppla efter position går inte.
I övrigt ser det ut som att någon dragit fram jord till uttaget utomhus, men vi vet inte om det är anslutet i andra änden, hoppas det. Du ser var den kabeln går in, finns det något på insidan där? Du måste försöka följa den kabeln och se var den är inkopplad.
Det finns ett schema på hur de båda brytarna fungerar. Den gamla är en tvåpolig brytare och den nya är en trappomkopplare. Du kan inte få funktionen av den gamla brytaren med den nya. Du kan koppla nollan obruten ut till uttaget. Men det blir lite tveksamt med en nolla som inte är blå. Och du behöver en lös kopplingsklämma eftersom du inte får sätta tre trådar i en kopplingsklämma på brytaren.A Anton Södersten skrev:
Du har ett par alternativ här. Vill du ha samma funktion som tidigare så måste du köpa en tvåpolig brytare. Det är inte din nya.A Anton Södersten skrev:
Vill du ha en "quick and dirty" lösning för att få igång uttaget så kopplar du den vita tillsammans med de blå.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad gör jag för fel med min Nibe f750 och mitt uponor system?
Värmepumpar -
Vad gör jag för fel med betongen. Blir spröd
Byggmaterial & Byggteknik -
Limma pappremsa - vad gör jag för fel?! Se bilder
Färg, Måla & Tapetsera -
Försäkringsbolaget nekar ersättning - gör de fel?
Försäkringar -
Vad gör jag för fel? Lutning på köksbänk.
Kök