Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 474 inlägg
Behövs mer information om husets ålder och ventilationssystem.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 474 inlägg
Badrum i närheten?
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 474 inlägg
möjligtvis så att man vill skapa undertryck i huset eller så vill man inte ha fuktig luft upp på övervåningen.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 474 inlägg
Då lärde jag mig något nytt. Betyder det att man har ett bra till don på övervåningen där den varma luften blåser ut?H Hybro skrev:
För att få undertryck i huset, då måste fläkten sitta i nån yttervägg och göra luft ut ur detta.
Om man tänker sig värme från ett rum till ett annat, från bottenvåning till ett ovanför, så måste lika mycket luft röra sig tillbaks. Annars så står
s a s den varma luften sida.
Visst varm luft stiger uppåt, har vi alla lärt oss. Men avsvalnad luft måste kunna leta sig nedåt, typ lika mycket volymmässigt.
Finns det bara en trappa som luftväg, så blir det liksom stopp.
Inte ofta som kall resp varm luft kan mötas i en trapp. Då kan en fläkt på ett avstånd från där luften trycker åt ett håll, uppåt, gör stor skillnad.
Bättre om den satt en bit från trappen m a o. Typ från nedervåning rakt upp genom golv, garderob eller liknande till övervåningen.
Alltså suga luft från övervåning till nedervåning. Då blir det fart på luftombytet.
Om man tänker sig värme från ett rum till ett annat, från bottenvåning till ett ovanför, så måste lika mycket luft röra sig tillbaks. Annars så står
s a s den varma luften sida.
Visst varm luft stiger uppåt, har vi alla lärt oss. Men avsvalnad luft måste kunna leta sig nedåt, typ lika mycket volymmässigt.
Finns det bara en trappa som luftväg, så blir det liksom stopp.
Inte ofta som kall resp varm luft kan mötas i en trapp. Då kan en fläkt på ett avstånd från där luften trycker åt ett håll, uppåt, gör stor skillnad.
Bättre om den satt en bit från trappen m a o. Typ från nedervåning rakt upp genom golv, garderob eller liknande till övervåningen.
Alltså suga luft från övervåning till nedervåning. Då blir det fart på luftombytet.
Redigerat:
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 474 inlägg
Jag fick för mig att fläkten satt på en yttervägg.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vad gör jag med den här imkanalen?
Ventilation -
Söker takrengörning var kan man köpa den här?
Trädgård allmänt -
Hur gör jag här för att bygga ett förvaringsgolv/plattform på vinden?
Tak & Vind -
Varför gör min frys såhär hela tiden?
Vitvaror -
Vad gör den här för nytta? Tjock bräda på högkant på vindsgolvet.
Byggmaterial & Byggteknik