Den här fläkten sitter i vårat hus mellan hall och trappa till övervåningen. Har den någon nytta öht tro?

• Vit PAX-fläkt monterad på en vägg i hallen mellan trappa och övervåning. Fråga om fläktens funktion tas upp i ett inlägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Behövs mer information om husets ålder och ventilationssystem.

Svårt att veta utan att känna till huset.
Har ni kamin i något av rummen?

S Småbrukaren skrev:
Behövs mer information om husets ålder och ventilationssystem.
Huset byggt -95, finns kamin i vardagsrum som inte är i anslutning till fläkten.

B batman123 skrev:
Huset byggt -95, finns kamin i vardagsrum som inte är i anslutning till fläkten.
Luftvärmepump

Badrum i närheten?

S Småbrukaren skrev:
Badrum i närheten?
Nope

möjligtvis så att man vill skapa undertryck i huset eller så vill man inte ha fuktig luft upp på övervåningen.

Tanken är att flytta värme med den...

Har en sån mellan vardagsrum och våtrum.
Störr täldtendugn mitt i stugan.
Tyst, strömsnål o tyst.
Har flera. Inställningar. Kolla manualen, finns på nätet.

H Hybro skrev:
Tanken är att flytta värme med den...

Har en sån mellan vardagsrum och våtrum.
Störr täldtendugn mitt i stugan.
Tyst, strömsnål o tyst.
Har flera. Inställningar. Kolla manualen, finns på nätet.
Då lärde jag mig något nytt. Betyder det att man har ett bra till don på övervåningen där den varma luften blåser ut?

För att få undertryck i huset, då måste fläkten sitta i nån yttervägg och göra luft ut ur detta.

Om man tänker sig värme från ett rum till ett annat, från bottenvåning till ett ovanför, så måste lika mycket luft röra sig tillbaks. Annars så står
s a s den varma luften sida.

Visst varm luft stiger uppåt, har vi alla lärt oss. Men avsvalnad luft måste kunna leta sig nedåt, typ lika mycket volymmässigt.
Finns det bara en trappa som luftväg, så blir det liksom stopp.
Inte ofta som kall resp varm luft kan mötas i en trapp. Då kan en fläkt på ett avstånd från där luften trycker åt ett håll, uppåt, gör stor skillnad.

Bättre om den satt en bit från trappen m a o. Typ från nedervåning rakt upp genom golv, garderob eller liknande till övervåningen.
Alltså suga luft från övervåning till nedervåning. Då blir det fart på luftombytet.

Redigerat:
Jag fick för mig att fläkten satt på en yttervägg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.