Vi har nån variant på stockpanel på det blivande sovrummet i sekelskifteshus. Gräsligt fult (tycker vi), så nu åker den ner! Renoverat på 70-talet, så det borde vara rätt så up-to-date i stommen. Men... Vad hittar vi bakom? Jo, 10 cm isolering.Sen kommer yttertaket och bandplåten. Förklarar visserligen varför det är så in-i-h..ete kallt redan runt nollan. Men inget vindskydd och ingen ångspärr. Yttertaket är nästan helt svart på insidan., men det är närmast som sot, märkligt nog. Helt torrt o fint. Ingen röta eller nåt.
Naturligtvis blir det tilläggisolering på insidan.

Frågan är dock hur vi gör med vindskydd och ångspärr.

Tänker mig följande:
Liten luftspalt i varje fack mellan träyttertaket och vindskyddet. Det borde ventilera lite i nock på bandplåten osv. Den luftspalten ska bara ta upp den fukt som kan komma i utifrån, egentligen.
2 lager isolering, korslagd, med ångspärr mellan lagren.

Riskerar jag förändra en känslig balans i befintlig konstruktion?

Såhär i efterskott borde jag kanske bara gipsat utanpå stockpanelen o struntat i allt med isolering...

• Gammal isolering och träbjälkar i en vägg under renovering i ett sekelskifteshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inblick i en väggkonstruktion med gammal isolering och trästock, synliga tecken på åldring.
    Skapa konto
Påminner väldigt mycket om tidigare lösning i vårt gamla timmerhus, med den skillnaden att tätskikt i plast satt mellan invändig panel och isolering (Utfört ca 1990). Vi köpte huset 1997. Hittade i samband med ombyggnation/renovering fukt (på något ställe vatten) och mögel i isoleringen i anslutning till tätskiktet.
Gjorde som du tänkt, ordnade luftspalt mot yttertak med Asfaboard, men satte inget nytt tätskikt. Monterade ett skikt renoveringsgips mycket noggrant tätat för att undvika luftrörelser i isoleringen, därefter lockpanel. Har fungerat utan bekymmer sedan 1999.
Jag är medveten om att min renovering inte är "enligt boken" men den har fungerat bra. Tidigare renovering med tätskikt hade på sikt inneburit katastrof.
Renoverat timmertak med lockpanel utan synligt tätskikt, och en synlig takbjälke.
Skapa konto

• Gilla
Güero
  • Laddar…
Historien fortsätter:
Just där jag tog bilden var det torrt o fint. Nu är resten av den gamla isoleringen nertagen och det visar sig vara ordentlig påväxt pga kondens. Denna 'renovering' gjordes för tre år sedan, om jag fattat rätt. Enligt skadebesiktning är det enbart vissa perioder som ger kondensproblem, så det har inte hunnit bli några problem med röta ännu. Delar av isoleringen kunde jag krama ur ett par liter vatten. Tur i oturen, alltså. Gör om - gör rätt.

Tyvärr missade man att den gamla borttagna kattvinden var bärande, så takstolarna är på gränsen att de håller. Enligt en snabbt inkallad konstruktör är det tack vare ett lätt plåttak och brant vinkel så ingen snö ligger kvar, som gör att det helt enkelt inte kollapsat. Kombinationen kommande röta i yttertak+takstolar pga kondens, och hög belastning eftersom den bärande väggen är borta.... Inte helt lyckad.

Den snabba ytskiktsrenoveringen jag tänkt mig som skulle varit klar före jul, har nu blivit något helt annat.

Skippa ångspärren om du inte har det i resten av huset

• Gilla
Kroel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.