Klippo Excellent, honda motor GCV135E från 2012.
Den låter konstigt, inte kontinuerligt utan låter under korta tillfällen kanske några sekund långa återkommande. Det låter som om den engagerar draganordningen eller att ett lager är dåligt eller kan det vara friktionsbrickan? Det låter lite som en bil där bromsen ligger på och väser metall mot metall. Men som sagt korta intervall och det är inte ett särskilt högt ljud.
Jag märkte precis att dragsnöret gjort sitt och behöver bytas, kan det vara en symtom?
Jag tycker det verkar som den börjar låta då den behöver arbeta. Alltså inte då den bara får stå still och går på uppfarten, utan framförallt när knivarna behöver engagerar något tungt.

Lite historia som kanske påverkar. Den stod en vinter lite dåligt och fuktigt. Efter det så ville inte drivningen engagera. Efter lite motion så fungerade den igen.

Jag "kanske" har en liten gissning på vad du syftar på för ljud eftersom jag själv har samma ljud från min 2019 Excellent med GCV140 motor men utan drivning. Kommer ljudet när motorn får jobba tungt typ när det är "högt" grovt och saftigt gräs men inte när det är lågt torrt och sprött gräs. Och ljudet kommer aldrig när du ex rullar klipparen över ett golv eller grusgång? Eller i vart fall aldrig när det finns något packat gräs under chassit?

Har du vänt på klipparen när det här "oljudet" kommer. Jag menar inte med motorn igång utan stannat motorn och sedan vippat klipparen så att stiftet ligger högst på klipparen och sett hur mycket gräsklipp som ligger packat under chassit?

Det är i vart fall de "problem" jag har med klipparen om jag kör med cross cut kniv och låter klipparen ha kvar mulcherväggen kvar. Har väl aldrig plockat bort mulcherväggen och eftersom jag kör med mycket effektiva hörselskydd så hör jag oljudet sällan.

Så enl mig beror det på packat fuktigt gräs under klipparen så kniven och mulchingen fungerar inte perfekt på grund av att kniven inte kan snurra fritt. Motorn blir helt enkelt överbelastad. Jag vet inte om det är farligt för motorn!!??? Enklast är väl för att råda bot på problemet att plocka bort mulcherväggen. Alt att aldrig klippa så högt gräs som får motorn och "jobba tungt" och aldrig klippa för grovt fuktigt och saftigt gräs.
För övrigt om det är farligt för motorn? Jag vet ärligt talat inte men oljudet är ju störande.

Eventuellt tror jag att jag fixa det, vi får se om ljudet håller sig borta eller kommer tillbaka.

Det finns en tändspole som är väldigt nära svänghjulet. Magneter på svänghjulet skapar en ström i spolen och så leds den till tändstiftet. Om tändspolens metallkärna sitter för nära svänghjulet kan det bli kontakt och ett metalliskt ljud hörs. Min satt väldigt nära. Min teori är att om metallkärnan sitter väldigt nära så kan vibrationer orsaka att de får kontakt. Därför hörs skrapljudet endast då motorn arbetar tungt och vibrerar mer.
Det ska vara ca 0,4 mm mellan metallkärnan och svänghjulet.
Här är en video på hur man ställer in rätt avstånd:
GCV Assembly 10 Ignition Coil

Du kan ju kolla tändspolen om du har samma problem Karl 😊.

P poppe12 skrev:
Eventuellt tror jag att jag fixa det, vi får se om ljudet håller sig borta eller kommer tillbaka.

Det finns en tändspole som är väldigt nära svänghjulet. Magneter på svänghjulet skapar en ström i spolen och så leds den till tändstiftet. Om tändspolens metallkärna sitter för nära svänghjulet kan det bli kontakt och ett metalliskt ljud hörs. Min satt väldigt nära. Min teori är att om metallkärnan sitter väldigt nära så kan vibrationer orsaka att de får kontakt. Därför hörs skrapljudet endast då motorn arbetar tungt och vibrerar mer.
Det ska vara ca 0,4 mm mellan metallkärnan och svänghjulet.
Här är en video på hur man ställer in rätt avstånd:
GCV Assembly 10 Ignition Coil
Hoppsan, det där lät alldeles för avancerat för mig. Jag köpte min första KLIPPO i början av 1970-talet och har ägt tre stycken KLIPPO varav min senaste köpte jag 2019. Jag klipper bara samfällighetens fastigheter samt några vänners fritidsfastigheter på Öland. Är hyfsat bra på att avgöra vad som är "bra" klippare och vilka man ska hålla sig borta ifrån. Samt är bra på ren "service" av min EXCELLENT. 😀

Men jag har ingen aning om var ens tändspolen, svänghjulet eller magneterna sitter på en Honda GCV140. Det är sådana saker som min auktoriserade verkstad får fixa om något problem skulle uppstå med dessa. Jag lägger all energi på att klippa gräs och att själv utföra "service" på klippare genom att byta motorolja en till två gånger per sommar, blåsa rent luftfiltret dagligen och byta det ett par gånger per sommar och stift en gång per sommar.

Är tämligen säker på att missljudet uppstår när gräset är för högt, grovt och saftigt och gräsklippet packas under chassit så inte kniven kan gå fritt och mulchingen inte fungerar. Skulle jag lägga ner energi på att plocka bort mulcherväggen på varje fastighet där jag avstod från mulchingen så skulle med stor sannolikhet missljudet försvinna. Men jag är för slö för det. Eller snarare - det tar för lång tid att plocka bort och sätta dit mulcherväggen för varje fastighet så jag avstår från att hålla på att skruva på den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.