klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Inte helt sant.
Det kan finnas risker utan, men det beror väldigt mycket på användning och isoleringstjocklek tex. Jag hade tex 195mm i tak och 95mm i vägg i Dalarna i vår stuga, utan plast eller broms (så i efterhand borde jag nog använt broms för säkerhets skull). Tog upp ett väggparti efter ca 10 år utan någon som helst påverkan inne i väggen: Och då fanns både kök + badrum/dusch inne i stugan.

Och man skall inte ha ångspärr om man planerar att kallställa huset då man får en omvänd kondenspunkt.

Därav att ångbroms rekommenderas om man ska kallställa.
ja det var kanske en förenkling.. Det vanliga är iaf nuförtiden att man använder plast i väggarna om man isolerar (med glasull) och värmer upp en byggnad avsedd för boende, vintertid. Kanske att ångbroms skulle funka också, men det kör man vad jag förstått oftast tillsammas med naturliga isoleringsmaterial som cellolusa. Jag kan tycka att i TS fall så borde det vara plast i väggarna då det var tänkt att vara isolerat och ser ut som ett bostadshus

Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Vad har du beställt då? Isolering brukar inte ingå i byggsatser, utan det får man köpa till.
I kontraktet ståt det att huset som uppfördes av forsastugan ska vara isolerat.

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
ja det var kanske en förenkling.. Det vanliga är iaf nuförtiden att man använder plast i väggarna om man isolerar (med glasull) och värmer upp en byggnad avsedd för boende, vintertid. Kanske att ångbroms skulle funka också, men det kör man vad jag förstått oftast tillsammas med naturliga isoleringsmaterial som cellolusa. Jag kan tycka att i TS fall så borde det vara plast i väggarna då det var tänkt att vara isolerat och ser ut som ett bostadshus
Forsastugan svarar att det inte behövs ångspörr vare sig i väggar eller tag. Det är 95+70 i väggarna och 195 mm i tak. Som synes finns inget i taket. I väggarna och tak gjordes der om och plast sattes upp

L Liljeros skrev:
Kollade du inte detta företaget? 30 sek på Allabolag är väl obligatoriskt vid alla avtal man skriver över 5000kr…?
Jodå kollade med min revisor . Då bolaget var relativt nystartat fann inga dagsfärska siffror.
Och Forsastugan meddelade att dom just hade kommit igång

Thomas Ekstöm Thomas Ekstöm skrev:
I kontraktet ståt det att huset som uppfördes av forsastugan ska vara isolerat.
Det kan variera. När man beställer en stuga från Jörnträhus finns det en exakt specifikation av vad som ingår. Jag prickade av när de levererade och allt fanns med.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Problemet är inte att de "behöver nöjda kunder".

Problemet är att de skapat ett AB för att slippa ta ansvar mot missnöjda kunder och istället kan sätta bolaget i konkurs och sen skapa ett nytt AB för 50.000 kr endast.

Därför måste man tyvärr vara extremt försiktig med nystartade bolag.
Så är det, och tyvärr räcker det med 25 000kr

Tecknade ett avtal med Forsastugan om totalentreprenad av ett 22 kvm stort attefallshus. Misstänkte att allt inte gjordes enl
Byggregler. Det gick fort i slutet för byggarna skulle snabbt till nya uppdrag. Jag tog in en besiktningsman som hade synpunkter på 14 punkter i protokollet. Jag lät riva innertaket och där saknades stora delar av isolerigen.
Ett kvalificerat fuskjobb .Stor Warning för detta företag
Vällingby bygg och entreprenad AB gjode fuskbygge hos mig och även utsatte mig för stöld och bedrägeri

• Gilla
linkanbygg
  • Laddar…
N Nina Maleki skrev:
Vällingby bygg och entreprenad AB gjode fuskbygge hos mig och även utsatte mig för stöld och bedrägeri
Visa gärna bilder och förklara mer än att bara komma med ett påstående.

Vad gjorde de?
Betalade du i förskott?
Vilken kontroll gjorde du innan av dem?

Helt klart en kriminell handling av snickarna

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
N Nina Maleki skrev:
Bra att du varnar!👍Jag försökte varna för en lurendrejare som jag råkade ut för och fick fula påhopp utom från andra seriösa hantverkare som också vill rensa upp i träsket!

• Gilla
BaltzarH
  • Laddar…
Tecknade ett avtal med Forsastugan om totalentreprenad av ett 22 kvm stort attefallshus. Misstänkte att allt inte gjordes enl
Byggregler. Det gick fort i slutet för byggarna skulle snabbt till nya uppdrag. Jag tog in en besiktningsman som hade synpunkter på 14 punkter i protokollet. Jag lät riva innertaket och där saknades stora delar av isolerigen.
Vem var K-ansvarig? Måste ju ha stått i K-planen att isolering ska kollas innan inklädnad 🙄

😬🥺

• Kreditrapport för Forsastugan AB med 15 betalningsanmärkningar under tre år; innehåller detaljer om belopp och fordringsägare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sammanställning av skulder och betalningsförelägganden för veckorna 32, 37, 42, 44 och 45 år 2025, med belopp och fordringsägare.
    Skapa konto
  • Företagsinformation för Forsastugan AB, inkluderar organisationsnummer, bolagsform, F-skatt, momsregistrering och aktiekapital.
    Skapa konto
  • Bild av text som beskriver Forsastugan AB, ett företag inom tillverkning av monteringsfärdiga trähus, grundat 2021 med en anställd och registrerat för F-skatt.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Ja det är bara att hoppas att dina innestående pengar räcker för att färdigställa huset. normalt är 10% men jag hoppas för er del att det är mer. Lycka till

Dodgen66 Dodgen66 skrev:
Vem var K-ansvarig? Måste ju ha stått i K-planen att isolering ska kollas innan inklädnad 🙄
Det verkar som inga regler gäller för attefallshus
När jag påtalade att jag ska ta en besiktningsman svarade Forsasugan att de är en onödig kostnad. Kan alltid varna andra att inte gå i samma fälla

Swedross Swedross skrev:
Ja det är bara att hoppas att dina innestående pengar räcker för att färdigställa huset. normalt är 10% men jag hoppas för er del att det är mer. Lycka till
Har skickat in till kronofogden om betalningsföreläggande om dom avvisar kravet går jag vidare till tingsrätten

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.