Hej alla!
För 8 år sedan lät jag ett företag bygga en stödmur runt tomten. För två-tre år sedan upptäckte jag en 2 cm glipa i översta lagret där muren rundar själva tomten.
Sedan dess har glipan bara vuxit, nu är den ca 8 cm. Längs ena sidan av tomten, efter glipan, har muren dessutom börjat luta.. Min farhåga är att den kommer att ge vika, det är troligen bara en tidsfråga.
Muren är ca 80 cm hög och gjord med Starka Grå Stack Stone:
https://www.starka.se/sortiment-mark-mur/stackstone-mur/
Jag tror att det finns flera orsaker till att muren rör på sig;
- Jordtrycket.. Muren kanske inte är korrekt uppförd/dimensionerad från början.
- Snö plogas upp mot den vintertid.
- Sopbilen och annan tung trafik kör ofta förbi.
Företaget som utförde arbetet för 8 år sedan finns inte kvar längre så jag har ingen att reklamera till. Jag är inte direkt sugen på att anlita någon som får göra om jobbet, har redan lagt 130 000 kr på det en gång.. Så frågan är om jag kan vända mig till mitt försäkringsbolag.
Om muren rasar och man måste åtgärda den, täcks det av villaförsäkringen?
Borde jag kontakta försäkringsbolaget nu eller ska jag vänta tills den rasar?