Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hyr du ut ett rum med avsikten att hålla 16 grader vid golvet och låter elen ingå i hyran så har du nog missat en liten detalj för att spara slantar på uppvärmningen :) Men är du verkligen allvarlig så borde du reglerat det i avtalet och varit tydlig med att 16 grader är det som gäller och elen faktureras separat så kanske du sluppit att få en hyresgäst som upplever 16 grader som i kallaste laget och väljer att värma upp rummet med el för att inte frysa ihjäl:O.
 
Jag citerar bara vilka skyldigheter som gäller för hyresvärdar vid varmhyra. Vi har inte mätt temperaturen vid golvet men det är sannolikt betydligt varmare än så och var god läs tråden ordentligt innan du kommenterar mr_bygg! Jag vet att man kan avtala så att man slipper problem.

Nu gäller frågan det befintliga avtalet och vad man kan göra med det.
 
Redigerat:
Har ni mätt upp att hyresgästen värmer upp rummet till 23 grader? Hur görs det i så fall och hur stort är rummet? Vad borde temeraturen egentligen varit enligt befintlig uppvärmning?

Jag är fullt medveten om att det finns vissa minimikrav som man som hyresgäst kan kräva. Säger du att det är 16 grader så tror jag på det. Men i de flesta fallen så brukar elen faktureras separat så vill man av någon anledning frysa ut sina hyresgäster så är kanske inte den mest lyckade idén att låte elen ingå i hyran;)
 
Det är som sagt inte möjligt att förbrukningen blir så stor som du skriver i ett rum, framförallt om elradiatorn bara används för att höja några grader.

Om du ex. har termostatventiler på vattenradiatorerna så kommer ventilen att strypa, och all värme kommer att levereras till rummet mha. elradiatrorn. Det kan dock knappast gå så mycket som du skriver.

Det där med 10 tals kronor per kwh blir inte aktuellt i någorlunda normala avtal om rörligt elpris.
 
Socialstyrelsen menar att en temp i en lägenhet skall ligga mellan 20 o 23 grader enligt hyresgästföreningen. Den får aldrig understiga 18grader. Som jag ser det gör hyresgästen helt rätt om han höjer temp till 20-23 grader.

Sedan att TS inbillar sig att elen kostar en tia per kWh bara påvisar att han trollar.
 
Ok Benjamin eller Nimajneb eller vad du heter, inlägg som antyder att jag trollar undanbedes!

Jag har 19 grader i min lägenhet så du tycker alltså att jag skall driva en rättslig process mot min hyresvärd som jag betalar varmhyra till för att han inte tillhandahåller värme enligt Socialstyrelsens riktlinjer? Jag tycker det är en aning kallt och det gör de flesta andra hyresgäster i detta lägenhetsområde men hittills så är det ingen som har fått igenom sina klagomål (om någon nu har klagat officiellt) så jag och alla andra i lägenhetsområdet får själv bekosta uppvärmningen om vi vill ha högre än 19 grader.

Självklart vill jag att hyrestgästen i huset skall trivas ha den värme han så önskar men om han missbrukar elen då den ingår i hyran så till den grad att det inte lönar sig att hyra ut rummet vill jag inte ställa upp på detta.
 
g00ey skrev:
Ok Benjamin eller Nimajneb eller vad du heter, inlägg som antyder att jag trollar undanbedes!

Jag har 19 grader i min lägenhet så du tycker alltså att jag skall driva en rättslig process mot min hyresvärd som jag betalar varmhyra till för att han inte tillhandahåller värme enligt Socialstyrelsens riktlinjer? Jag tycker det är en aning kallt och det gör de flesta andra hyresgäster i detta lägenhetsområde men hittills så är det ingen som har fått igenom sina klagomål (om någon nu har klagat officiellt) så jag och alla andra i lägenhetsområdet får själv bekosta uppvärmningen om vi vill ha högre än 19 grader.

Självklart vill jag att hyrestgästen i huset skall trivas ha den värme han så önskar men om han missbrukar elen då den ingår i hyran så till den grad att det inte lönar sig att hyra ut rummet vill jag inte ställa upp på detta.
Vad yrar du om?
Dina inlägg handlar om att det inte är OK om din hyresgäst vill ha en anständig temperatur enligt normala normer och detta kan ju inte kallas missbruk.
Sedan är ju dina kostnadskalkyler minst sagt pinsamma då du yrar om 10kr/kWh och att värma lägenheten några extra grader till mänsklig temp är anledning till vräkning.....

Detta ser jag som att du bara försöker skapa en löjlig debatt baserad på rent trams.
 
A
Ber om ursäkt på en gång att jag är oförskämd :)

Men om JAG skulle hyra ut ett rum som ska hålla 19 grader, då skulle jag reglerat i avtalet på en gång att elen bara ingår till en viss gräns, för det kan ju en barnunge räkna ut att har en person fri el i hyran så sätter han ju dit ett eget element eller liknande då han vill ha varmare eftesom ahn då får mycket varmare, men slipper betala.

Så det är nog bara att leva med det till dess att avtalet går att förhandla om och ta det som en lärpenning. OM det nu inte går att prata med hyresgästen och han kanske lyssnar på er, då är det ju löst ändå.
 
Men du hyr alltså ut ett rum med fri el utan att ha specifierat vilken temperatur din hyresgäst kan förvänta sig och inga begränsningar om att din hyresgäst kan använda sin fria el till att värma upp rummet till mer än 16 grader och sen blir du förvånad att hyresgästen utnyttjar möjligheten att värma rummet till mer än 16 grader?

Jag är inte säker på att jag greppat sammanhanget. Du har problem med att din hyresgäst inte gillar temperaturen i rummet/lägenheten så han/hon har använt elektriska element för att få upp temperaturen. Men hur missbrukar man fri el och hur mycket kostar det extra för dig att hyresgästen slippa att frysa?
 
O
Det roliga i när gäller el som ingår i avtalet, är att om man börjar med individuell mätning så brukar el kostnaderna minska ganska rejält....
Varför inte försöka skriva om avtalet?
 
Mikael_L
Sen får man ju inte sälja (vidare) el, så den enda bra lösningen är att hyresgästen får ett eget abonnemang med egen elmätare.
 
Odjuret skrev:
Det roliga i när gäller el som ingår i avtalet, är att om man börjar med individuell mätning så brukar el kostnaderna minska ganska rejält....
Varför inte försöka skriva om avtalet?
Samma sak brukar gälla varmvatten....
 
Det är uppenbart att detta är ett känsligt ämne för många och jag är helt med på att agerar man som hyresgäst på ett ansvarigt sätt så blir det inga större kostnader om man vill ha det lite varmare i ett rum än i övriga huset.

Men har man en hyresgäst som inte går på alla cylindrar som har värmen på max på alla element (även de elektriska) och och samtidigt har fönster och dörrar vidöppna så blir det dyra elräkningar.

Det hade varit önskvärt om hyresgästen lyssnade och ville visa lite hänsyn till vår situation men det gör han inte. Dessutom är han väldigt aggressiv. När min särbo tog en elektriker för att titta på huset så skrek hyresgästen och kallade henne för j*vla h*ra helt oprovocerat. Elektrikern kunde knappt göra sitt jobb och ville bara gå därifrån.

Så det enda som återstår är att säga upp kontraktet med honom och hålla ut i tre månader och hoppas att det inte bryter ut något handgemäng innan dess.
 
O
Nu har jag måste jag erkänna slarvat med läsningen, så jag kan ha missat hur problemet visade sig tidigare.
Beter sig man på ett sådant sätt som HG så är det nånting som inte alltid står rätt till. Är HG "inneboende" i Er fastighet som Ni själva nyttjar till för eget boende? Detta är viktigt när man säger upp HG. för tyvärr är hyresgästlagen ganska svår om jag har förstått det. Ta kontakt med en jurist, å sitt på knytknävarna.
 
mr_bygg skrev:
Men du hyr alltså ut ett rum med fri el utan att ha specifierat vilken temperatur din hyresgäst kan förvänta sig och inga begränsningar om att din hyresgäst kan använda sin fria el till att värma upp rummet till mer än 16 grader och sen blir du förvånad att hyresgästen utnyttjar möjligheten att värma rummet till mer än 16 grader?
TS har flera gånger sagt att temperaturen i rummet är 19 grader, inte 16..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.