6 714 läst ·
45 svar
7k läst
45 svar
Vad gäller inför uppförande av ny badrumsvägg? Blir tokig
Hela meningen när vi jobbade fram våtrumsvägg 2012 var för att få fram ett flexibelt och utprovat system för infästning i våtrum. Så det är ett utprovat koncept där kortlingar inte är nödvändiga och accelerade tester har visat att fullgod funktion är uppnådd.sj6 skrev:
Nej enda systemet som är utprovat för montering utan massiv konstruktion(betong) eller särskild konstruktion(kortling) är just våtrumsvägg 2012.empame skrev:
Det har varit diskussion om att ta fram fler utprovade system för infästning men det är lagt på is för att utrycka snällt
Inga kortlingar någonstans med våtrumsvägg 2012 är väl ändå inte helt sant? Jag skulle t.ex. aldrig hänga en vägghängd toalett i enbart en 15mm plywood (det går nämligen att fästa sådana med skruvstift helt utan fixtur) eller menar dom att det ska räcka?
Den är testad med wc fixtur och belastning i skålen på över 400 kg. Så det är inga problem och är godkänt med montering utan kortling.vectrex skrev:
Dock inte testad med montering av skruvstift av en enkel anledning, det är något som många inkl mig varit kritiska mot. Så när testerna gjordes ville man hålla sig inom de vanliga ramarna och därför testades inte skruvstift eller vissa andra saker(kartonggips tex).
Ja helt rätt testades med kartonggips och det vart en del diskussioner huruvida detta skulle innebära att man bör tillåta detta igen om fuktbeständighet uppnåddes med korrekta infästningar, jag skulle ha skrivit tydligare vad jag menade med hinten mot just kartonggips.nino skrev:
Inofficiellt så diskuterades kartonggipsets vara eller inte i våtrum när gruppen jobbade med våtrumsvägg 2012. Man testade med kartonggips för att accelerera testerna men valde medvetet att skriva monteringsanvisningar enligt BKR reglerna med förbud i våtzon 1
Hur går dessa tester till? För ni en dialog med de som utför jobben eller sitter ni i en sluten grupp och bestämmer saker själva?kinglolle skrev:Ja helt rätt testades med kartonggips och det vart en del diskussioner huruvida detta skulle innebära att man bör tillåta detta igen om fuktbeständighet uppnåddes med korrekta infästningar, jag skulle ha skrivit tydligare vad jag menade med hinten mot just kartonggips.
Inofficiellt så diskuterades kartonggipsets vara eller inte i våtrum när gruppen jobbade med våtrumsvägg 2012. Man testade med kartonggips för att accelerera testerna men valde medvetet att skriva monteringsanvisningar enligt BKR reglerna med förbud i våtzon 1
Det är ju en yrkeskategori som ska jobba med detta sedan när ni "bestämt" hur det skall vara och jag undrar då hur mycket feedback ni tar in från oss som ska montera efter era anvisningar.
Personligen så tycker jag att även om det är godkänt så känns de bättre för mig att kottla ordentligt för blandarfäste och duschstång. Tar mig 10 min extra i arbetstid så det är det värt och veta att det ska krävas mycket för att kunden ska ha sönder något av detta. Barn kan trilla, tonåringar tänker inte alltid och kan hänga på blandare etc.
Sedan ändras dessa regler/rekommendationer i en rasande takt så man hinner inte med mellan jobben att läsa på vad som är nytt. Finns det någon sida som sammanfattar de nya reglerna/rekommendationerna på ett bra sätt så man kan snabbt uppdatera sig?
Kan svara mer ingående via PM senare men generellt så är testerna utförda i samråd med yrkesmän plus att de som sitter i våtrumsrådet är själva antingen nördar eller yrkesutövare en gång i tiden.sj6 skrev:Hur går dessa tester till? För ni en dialog med de som utför jobben eller sitter ni i en sluten grupp och bestämmer saker själva?
Det är ju en yrkeskategori som ska jobba med detta sedan när ni "bestämt" hur det skall vara och jag undrar då hur mycket feedback ni tar in från oss som ska montera efter era anvisningar.
Personligen så tycker jag att även om det är godkänt så känns de bättre för mig att kottla ordentligt för blandarfäste och duschstång. Tar mig 10 min extra i arbetstid så det är det värt och veta att det ska krävas mycket för att kunden ska ha sönder något av detta. Barn kan trilla, tonåringar tänker inte alltid och kan hänga på blandare etc.
Sedan ändras dessa regler/rekommendationer i en rasande takt så man hinner inte med mellan jobben att läsa på vad som är nytt. Finns det någon sida som sammanfattar de nya reglerna/rekommendationerna på ett bra sätt så man kan snabbt uppdatera sig?
Som tex våtrumsvägg 2012 så är både beställning och sammansättningen av testet gjord utav Säker vatten, BKR, byggtjänst(hus-ama), vvs företagen (organisationen alltså) ett antal försäkringsbolag, Peab, Skanska nya hem, JM, NCC och Trivselhus. Alltså en sammansättning av företag och organisationer så verklighetsförankringen är nog inte så dum.
Finns ingen enkel sida utan för er del är det säker vatten och görs det en revision där största skillnaderna står oftast listade före dokumentet med hela branschreglerna. Gällande våtrumsvägg 2012 är detta ett tillägg till alla våtrumsregler för att visa på ett utförande som är utprovat. Det är fortfarande tillåtet med andra utföranden sålänge man håller sig inom branschreglerna och ev monteringsanvisningar
Redigerat:
Jag är inte så förvånad över att VVS skruven i plywooden höll för 150 kg längst ut på duschväggen. Däremot känns det som att gångjärnen eller själva duschväggen inte mår så bra av den belastningen. Måste bli ett grymt moment av det där?
Angående vägghängd wc i skruvstift så tror jag faktiskt mer på den än på fixturerna. Det jag har gjort är grymt stabilt. Det duger dock inte med 120 mm M12, som är standard (dom är för korta). Jag körde med 160mm M12 som var rätt besvärliga att få tag på!
Angående vägghängd wc i skruvstift så tror jag faktiskt mer på den än på fixturerna. Det jag har gjort är grymt stabilt. Det duger dock inte med 120 mm M12, som är standard (dom är för korta). Jag körde med 160mm M12 som var rätt besvärliga att få tag på!