6 714 läst ·
45 svar
7k läst
45 svar
Vad gäller inför uppförande av ny badrumsvägg? Blir tokig
Har du låst dig vid denna lösning så ska du kolla monteringsanvisningarna för våtrumsgipset då det är tillverkaren som anger vilken vridstyvhet som krävs. Det är skillnad mellan olika skivor.Nord64 skrev:
Men sätter du cc30 så är din lösning helt ok. Kom då ihåg dock att osb inte är godkänt för infästning av tyngre saker i våtrum (duschblandare etc) så varje sådant ställe måste kortlas så du gör infästning i reglarna.
Jag hade som sagt hellre valt att följa våtrumsvägg 2012 och sluppit kortlingar så du även i framtiden kan göra infästningar var du vill i badrummet
I tak är det godkänt med vanlig kartonggips. Har aldrig hört talas om någon som har våtrumsgips i taket. Du har ju inget tätskikt i taket heller och man anser inte att denna del blir normalt utsatt för vattenstänk, det är endast vattenånga och kondens som kommer fällas ut i taket. Se till att ha ordentlig ventilation samt måla gipset med en våtrumsfärg så blir det jättebra!
tak = ok med kartonggips men du bör följa måleribranschens regler gällande tak i våtrum.
är det snedtak och du ska kakla så skulle jag ta vltrumsgips
följ våtrumsskivetillverkarens anvisningar ang. Reglingsavstånd, tänk på att förskjuta skarvar och att skivorna ska skruvas i regeln inte bara i ev. osb/plywood skiva
är det snedtak och du ska kakla så skulle jag ta vltrumsgips
följ våtrumsskivetillverkarens anvisningar ang. Reglingsavstånd, tänk på att förskjuta skarvar och att skivorna ska skruvas i regeln inte bara i ev. osb/plywood skiva
BKR precis i början tror det är 2.1 säger något i stil med att samtliga golv och väggytor med keramisk beklädnad skall tätskiktas. Där det tätskiktas gäller samma krav som i övrigt gällande skivmaterial etc.empame skrev:
Det finns senare också en förklaring för att det är tillåtet med ett avslut av tätskikt max 10 cm nedanför tak/väggvinkeln vilket då inte menas ett avslut långt nere på vägg vid snedtak utan uppe vid tak/väggvinkeln längst.
Redan valet att bekläda ytan med keramik indikerar för mig att detta "snedtak" är att räknas som väggyta och inte takyta, även om det inte är olämpligt med kakel i taket så är det ändå högst ovanligt.
Det blir i slutändan en tolkningsfråga men de flesta skadereglerare skulle enligt min bedömning räkna denna yta som vägg kravmässigt.
Sen till TS: Säker vatten är utgivna regler för vvs men inte för våtrumsuppbyggnad så ska du ha kakel/klinkers får du först bestämma dig om du ska följa BKR eller GVK som är de två branschregler som gäller
Sen är säker vatten tillämpligt för rördragning istället
Redigerat: