2 086 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Vad gäller för att ändra servitut?
Kan två grannar komma överens om ett servitut som gäller ett uthus som står på "fel" tomt? Som det är nu står uthuset på min tomt men ägs/utnyttjas av grannen vilket är helt i sin ordning. Tanken är att jag kanske får köpa loss uthuset och äga det vilket skulle vsra smidigt då den redan står på min tomt.
Hur går det till rent juridiskt?
Renoverare
· Uppsala
· 2 197 inlägg
Om du ska köpa huset så är det väl ett köpekontrakt ni ska upprätta? Då blir huset ditt. Upprättar ni ett servitut så fortsätter ju grannen äga huset, men du får använda det. Men även där så tror jag att ett servitut är fel väg att gå. Då verkar de smidigare med ett arrende, där du så att säga hyr huset på t.ex. 100 år.S sallad skrev:Kan två grannar komma överens om ett servitut som gäller ett uthus som står på "fel" tomt? Som det är nu står uthuset på min tomt men ägs/utnyttjas av grannen vilket är helt i sin ordning. Tanken är att jag kanske får köpa loss uthuset och äga det vilket skulle vara smidigt då den redan står på min tomt.
Eller är det så att du ska köpa huset och sedan ska grannen fortsätta att använda det? Även där tror jag mer på ett arrende än på ett servitut.
Moderator
· Stockholm
· 57 891 inlägg
Behövs nog förtydligande.
Finns det ett servitut idag som ger grannen rätt att ha sitt uthus på din tomt?
Om du köper loss det, är det i så fall meningen att grannen skall fortsätta att nyttja uthuset?
OM det finns servitut idag, registrerat hos lantmäteriet. Så räcker det inte att "komma överens" och bränna upp dokumenten, det behöver upphöra även hos lantmäteriet. Vet ej hur man gör, men jag tror det är enkelt om det är ett avtalsservitut och man är överens om att det skall upphöra.
Om du köper loss det, är det i så fall meningen att grannen skall fortsätta att nyttja uthuset?
OM det finns servitut idag, registrerat hos lantmäteriet. Så räcker det inte att "komma överens" och bränna upp dokumenten, det behöver upphöra även hos lantmäteriet. Vet ej hur man gör, men jag tror det är enkelt om det är ett avtalsservitut och man är överens om att det skall upphöra.
Håller med om det där handslaget. Köp huset av grannen så är det ditt och eftersom det redan står på din fastighet så blir det en del av fastigheten rent formellt ("Det kommer i samma ägares hand"). Om du säljer din fastighet så följer huset med som ett fastighetstillbehör.
Jag har för mig att det finns något skrivet nånstans om saken. Tanken är att jag ska ta över det helt i så fall. Det är inte kul om nästa fastighetsägare plötsligt upptäcker att hen har rätt till uthuset. Hur det funkar med lantmäteriet och sånt har jag ingen aning om. Att ändra tomtgränser vet jag att det kostar en förmögenhet.H hempularen skrev:Behövs nog förtydligande.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 374 inlägg
Antingen finns det ett servitut, och då ska ni se till att bli av med det när du köper uthuset, eller så finns inget servitut och då är det bara ett köpeavtal ni behöver upprätta. Det avtalet kan som andra varit inne på vara muntligt, eller skriftligt.
Om vi leker med tanken att det finns ett servitut så kan det vara inskrivet hos Lantmäteriet eller inte. Är det inte inskrivet blir det ett köpeavtal som ovan, men man kan ju då lägga till att tidigare servitut därmed upphävs.
Är servitutet inskrivet hos Lantmäteriet måste det dödas. Det ansöker härskande fastighet om, alltså den som har fördelen av det – grannen alltså.
Om vi leker med tanken att det finns ett servitut så kan det vara inskrivet hos Lantmäteriet eller inte. Är det inte inskrivet blir det ett köpeavtal som ovan, men man kan ju då lägga till att tidigare servitut därmed upphävs.
Är servitutet inskrivet hos Lantmäteriet måste det dödas. Det ansöker härskande fastighet om, alltså den som har fördelen av det – grannen alltså.
Moderator
· Stockholm
· 57 891 inlägg
Och OM det finns ett servitut, så är det rimligen "bara" ett avtalsservitut. Är båda med på att det skall upphöra så blir det bara en mindre admin. kostnad hos lantmäteriet.Nötegårdsgubben skrev:
Klicka här för att svara