17 261 läst ·
76 svar
17k läst
76 svar
Vad gäller att ge styrelsen tillträde till lägenhet?
Tittar på dina tidigare inlägg och du verkar du varit i konflikt med styrelsen sen första dagen du köpte lägenheten. De handlar om krav på skadestånd för försenad renovering, tankar om anmälning till miljönämnden för ylande hundar, fiberinstallation som inte handlagts på rätt sätt enligt dig osv osv.....
För mig är det svårt att se om du är en besvärlig medlem som ifrågasätter allt eller att din styrelse är inkompetent men tror ingen varken du eller styrelsen mår bra av situationen. Så jag skulle säga att du får engagera dig eller flytta.
För mig är det svårt att se om du är en besvärlig medlem som ifrågasätter allt eller att din styrelse är inkompetent men tror ingen varken du eller styrelsen mår bra av situationen. Så jag skulle säga att du får engagera dig eller flytta.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 297 inlägg
Ett sånt mönster är förstås besvärande, och det förvånar mig inte alls om det skulle vara så att TS är besvärligare än de flesta, men TS har ändå rättigheter som måste respekteras. Och det verkar det också vara si och så med.
Samtidigt, skulle TS försöka engagera sig i föreningen skulle det eventuellt mötas med ointresse från de redan engagerade; det är få styrelser som vill ha in någon som mest upplevs som jobbig.
Så vad gör man? Ska man känna sig nödgad att flytta för att man inte kommer överens med BRF-styrelsen om relativt triviala saker (jag minns inte om allt varit trivialt, men det i den här tråden tycker jag i sammanhanget är det)?
Samtidigt, skulle TS försöka engagera sig i föreningen skulle det eventuellt mötas med ointresse från de redan engagerade; det är få styrelser som vill ha in någon som mest upplevs som jobbig.
Så vad gör man? Ska man känna sig nödgad att flytta för att man inte kommer överens med BRF-styrelsen om relativt triviala saker (jag minns inte om allt varit trivialt, men det i den här tråden tycker jag i sammanhanget är det)?
Ofta (alltid) i ett diskussionsforum framkommer bara den ena partens upplevda problem och synpunkter, så det blir mycket spekulation, tyckande och gissningar.
Det låter hursomhelst att där är grava kommunikationsproblem mellan den här medlemmen och styrelsen. Tycker att man som medlem har ett ansvar att hjälpa till och göra det bästa av situationen för att saker och ting ska gå så smidigt som möjligt.
Strulet kan beror på okunnighet eller ovilja hos styrelsen och/eller ett fyrkantigt beteende av TS, vad vet jag.
Det låter hursomhelst att där är grava kommunikationsproblem mellan den här medlemmen och styrelsen. Tycker att man som medlem har ett ansvar att hjälpa till och göra det bästa av situationen för att saker och ting ska gå så smidigt som möjligt.
Strulet kan beror på okunnighet eller ovilja hos styrelsen och/eller ett fyrkantigt beteende av TS, vad vet jag.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Det låter absolut som detta är en styrelse av tvivelaktig kaliber, om de ändrat andelstalen på ett ogiltigt sätt. Och självklart kan man försöka ta viss hänsyn till medlemmar med särskilda omständigheter, som nattarbete.
Om det är så att styrelsen på eget bevåg ändrat andelstalen så är detta inte tillåtet, läs i stadgarna. Då gäller nog i praktIken fortfarande de gamla andelstalen. Styrelsen eller hantverkare som anlitas får givetvis inte göra något annat än det uppdrag som ska göras i bostaden, då är det hemfridsbrott eller ännu mer allvarligt, Styrelsen eller den hantverkare som anlitas kan inte kräva att lägenhetsägaren lämnar nyckel, det går lika bra att lägenhetsägaren är hemma och öppnar under den tid som det aviserats att arbeten ska ske. Om arbetet försenas på grund av att man inte kommer in i bostaden bör den som inte öppnar betala de ökade kostnader som uppstår. Arbeten bör anmälas i god tid, men ibland sker ändringar och det får man acceptera. För arbeten som inte är akuta bör aviseringstiden vara rimlig, knappast under 3-4 dagar. Om styrelsen har brutit mot någon av dessa punkter är det olämpligt och åtgärder bör ske.
Däremot är det nog mer tveksamt om styrelsen ska bedöma vilka medlemmar som har behov av särbehandling. Enligt lagstiftning gäller likabehandlingsprincipen. Då bör styrelsen undvika att ge vissa medlemmar särbehandling, oavsett vad det gäller. Det kan vara skiftarbete, småbarnsfamiljer, äldre personer och så vidare. Börjar man att ge särbehandling så är man på ett sluttande plan.
Däremot är det nog mer tveksamt om styrelsen ska bedöma vilka medlemmar som har behov av särbehandling. Enligt lagstiftning gäller likabehandlingsprincipen. Då bör styrelsen undvika att ge vissa medlemmar särbehandling, oavsett vad det gäller. Det kan vara skiftarbete, småbarnsfamiljer, äldre personer och så vidare. Börjar man att ge särbehandling så är man på ett sluttande plan.
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Jag var trött när jag skrev denna månads störning har varit styrelsen som stört min nattsömn inför arbetena.
Enklare fråga måste jag lämna min nyckel?
Enligt styrelsen så måste jag o det står i lag o stadgar och jag som kan våra stadgar borde veta detta. Det står inte i våra stadgar endast som lagen måste ge tillträdde men styrelsen behöver se till inte blir olägenhet för boenden.
Enklare fråga måste jag lämna min nyckel?
Enligt styrelsen så måste jag o det står i lag o stadgar och jag som kan våra stadgar borde veta detta. Det står inte i våra stadgar endast som lagen måste ge tillträdde men styrelsen behöver se till inte blir olägenhet för boenden.
Enklare svar; nej, har aldrig hört att man är tvingad att avlämna en nyckel till en okänd person. Skulle du göra det så hamnar du i en gråzon där ditt försäkringsbolag kan neka ev. ersättning om du skulle anmäla inbrott eller stöld i ditt hem.
Tillträde till din lägenhet är en annan femma, som nu borde ha blivit utrett i alla svar i tråden.
Tillträde till din lägenhet är en annan femma, som nu borde ha blivit utrett i alla svar i tråden.
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Ja det har varit problem med mig och styrelsen under längre tid.
Badrumsrenovering där det behövs styrelsens godkännande där exakt det jag vill göra gjorts i gammal hyreslägenhet av tidigare styrelse inte nuvarande. Där de tog 3 år att ge ett nekande som går emot lagen.
Hade hund som ylade på nätterna felanmält flertalet gånger men styrelsen gjorde inget ting. Tidigare ordförandes muntliga kommentar var han inte kunde driva ärendena då de andra hatar mig hans ord inte minna. Efter inget gjorts på 1,5 år så gjorde jag sista försök och nämnde om inte styrelsen agerar så gör jag anmälan till miljönämnden. Styrelsens svar bor man i flerfamiljshus får man tåla oljud.
Gjorde då anmälan vilket miljö drev då började styrelsen agera och ylandet upphörde i stort sett med en gång. Miljö var nöjd och jag var nöjd så ärendet stängdes ner. Sedan fick jag lapp jag slösat styrelsens tid och jag måste betala räkningen från miljönämnden.
Vist fortfarande min sida och jag kan säkert upplevas som jobbig men när det känns gång på gång man blir överkörd så blir i alla fall min tolerans gräns betydligt mindre.
Badrumsrenovering där det behövs styrelsens godkännande där exakt det jag vill göra gjorts i gammal hyreslägenhet av tidigare styrelse inte nuvarande. Där de tog 3 år att ge ett nekande som går emot lagen.
Hade hund som ylade på nätterna felanmält flertalet gånger men styrelsen gjorde inget ting. Tidigare ordförandes muntliga kommentar var han inte kunde driva ärendena då de andra hatar mig hans ord inte minna. Efter inget gjorts på 1,5 år så gjorde jag sista försök och nämnde om inte styrelsen agerar så gör jag anmälan till miljönämnden. Styrelsens svar bor man i flerfamiljshus får man tåla oljud.
Gjorde då anmälan vilket miljö drev då började styrelsen agera och ylandet upphörde i stort sett med en gång. Miljö var nöjd och jag var nöjd så ärendet stängdes ner. Sedan fick jag lapp jag slösat styrelsens tid och jag måste betala räkningen från miljönämnden.
Vist fortfarande min sida och jag kan säkert upplevas som jobbig men när det känns gång på gång man blir överkörd så blir i alla fall min tolerans gräns betydligt mindre.
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Ja blivit utrett och tycker är som jag ansåg tidigare.
Men nuläget styrelsen känner de måste ha in min nyckel. Jag har inga problem öppna för hantverkare men som tiden de get nu är utsat under ca 1 månads tid känner inte rimligt jag måste sitta hemma i en månad och vänta på vad borde vara 3 besök.
Men nuläget styrelsen känner de måste ha in min nyckel. Jag har inga problem öppna för hantverkare men som tiden de get nu är utsat under ca 1 månads tid känner inte rimligt jag måste sitta hemma i en månad och vänta på vad borde vara 3 besök.
Jag bor i hyreslgh och mitt hyresbolag är väldigt bra på att skicka lappar om vad som ska göras och när i god tid, oftas är det utsatt tid på tex förmidag 08/23.
Vilket är helt ok med mig.
MEN tyvärr så har dom (hyresbolaget/hantverkareosv) sedan 1998 inte lyckats hålla en enda av dessa tider det bästa dom lyckas med är att komma inom en vecka tex sagt mån men kommer fre (och även oftas på eftermiddag om dom sagt förmidag eller tvärtom).
Ett par större arbeten som stambyte så var det en tid på 2 veckor utsatt (har jag för mig) för när dom skulle komma o när det skulle va klart.
Det skulle ha påbörjats första veckan i aug (kommer ej ihåg exakt datum) men dom kom o började tredje veckan i sep, dom tog däremot bara dom där 2 veckorna (eller vad det var om jag minns fel) på sig att göra arbetet.
INGA lappar/information överhuvudtaget om förseningen utan en dag så bultade det på dörrn o dom var här o skulle bila upp badrumsgolvet.
2-3 år senare så var det fönsterbyte som skulle börja i april/maj nångång men dom började på min födelsedag 08/21 (kommer ihåg det tack vare det) det var om jag minns rätt ganska exakt 3,5 mån försenat.
Samma sak här INGEN info/lappar alls om detta.
Med fönsterbyte så tog det den utsatta tiden med förutom att just i min lgh hade det inte slipats/målats runt dom två föntrena (en etta) vilket jag tog upp då bostads bolaget var här på slutbesektning som bara var stickprov på ett par lgh men min var ej med men hörde dom och talade om detta o dom kom in o titta o skrev upp detta.
Fick svar att det skulle fixas nästa vecka det gick 3 veckor och jag talade med hantverkarna 2-3 gånger under den tiden som sa vi kommer om nån dag/nästa vecka alla gångerna.
Jag började då bråka ungefär varannan dag med bostadsbolaget om att det inet var fixxat än med svaret kommer km mnåra dar/nästa vecka o så höll det på i över 3mån.
Jag glömde dock bort att bråka med dom i nån vecka o helt plötsligt bultade det på dörrn o dom var här o fixade det snabbt så jag kunde möblera tillbaks som jag ville ha det igen.
Under den tiden så bestämde jag mig för att nope nu är det slut med denna skit och sa till bostadsbolaget att jag begrär att ni informerar mig skriftligt om vad/när ni ska göra nåt i min lgh minst en vecka i förväg och att det är minst satt till en viss dag men helst uppdelat som ni brukar göra förmiddag/eftermiddag.
Kommer ni/hantverkare INTE på den dagen dvs före heller efter (hänt några gånger det med) så kommer dom helt enkelt inte in och en veckas förvarning (skriftligt) börjar om igen.
Dom har inte blivit ett skit bättre på att hålla tider efter detta o oftas handlar det om 1-2 veckors tid efteråt o i några enstaka fall före utsatt tid.
Ett par gånger har det tagit 4-5 försök innan dom lyckas hålla den utsatta tiden ett fall var tex när dom bytte filter på inkommade luft till lägenheten två slistar över stora fönstret som tog ganska exakt 1min och då var mina inkluderande pikar om att dom faktiskt var här på rätt dag för en gångs skull (och det var hyresbolaget som gjorde detta).
Bytet behövde inga verktyg alls det var dra av plastramen ta ur filter sätt i det nya sätt tillbaks plasten upprepa 20cm till vänster klart och det tog dom över 2mån att göra detta 1min långa arbete, det tog oftas ett par dar/en vecka innan den nya skriftliga informationen om när dom skulle komma låg i lådan (och dom är aldrig postade dom delar ut dessa själva).
Även när dom var här o skulle dra in fiber så kom dom på fel dag o kom inte in o då ville jag verkligen ha fiber som tur var kom dom på rätt tid nästa omgång för jag hade inte släppt in dom annars då heller.
Som mest är det lite små knorrande av folket som kommer hit men efter en snabb förklaring varför dom inte kommer in så tycker nästan alla att det är helt rätt det jag gör för så jävla dåliga ska dom ju fan inte vara.
MEN tyvärr så har dom (hyresbolaget/hantverkareosv) sedan 1998 inte lyckats hålla en enda av dessa tider det bästa dom lyckas med är att komma inom en vecka tex sagt mån men kommer fre (och även oftas på eftermiddag om dom sagt förmidag eller tvärtom).
Ett par större arbeten som stambyte så var det en tid på 2 veckor utsatt (har jag för mig) för när dom skulle komma o när det skulle va klart.
Det skulle ha påbörjats första veckan i aug (kommer ej ihåg exakt datum) men dom kom o började tredje veckan i sep, dom tog däremot bara dom där 2 veckorna (eller vad det var om jag minns fel) på sig att göra arbetet.
INGA lappar/information överhuvudtaget om förseningen utan en dag så bultade det på dörrn o dom var här o skulle bila upp badrumsgolvet.
2-3 år senare så var det fönsterbyte som skulle börja i april/maj nångång men dom började på min födelsedag 08/21 (kommer ihåg det tack vare det) det var om jag minns rätt ganska exakt 3,5 mån försenat.
Med fönsterbyte så tog det den utsatta tiden med förutom att just i min lgh hade det inte slipats/målats runt dom två föntrena (en etta) vilket jag tog upp då bostads bolaget var här på slutbesektning som bara var stickprov på ett par lgh men min var ej med men hörde dom och talade om detta o dom kom in o titta o skrev upp detta.
Fick svar att det skulle fixas nästa vecka det gick 3 veckor och jag talade med hantverkarna 2-3 gånger under den tiden som sa vi kommer om nån dag/nästa vecka alla gångerna.
Jag började då bråka ungefär varannan dag med bostadsbolaget om att det inet var fixxat än med svaret kommer km mnåra dar/nästa vecka o så höll det på i över 3mån.
Jag glömde dock bort att bråka med dom i nån vecka o helt plötsligt bultade det på dörrn o dom var här o fixade det snabbt så jag kunde möblera tillbaks som jag ville ha det igen.
Under den tiden så bestämde jag mig för att nope nu är det slut med denna skit och sa till bostadsbolaget att jag begrär att ni informerar mig skriftligt om vad/när ni ska göra nåt i min lgh minst en vecka i förväg och att det är minst satt till en viss dag men helst uppdelat som ni brukar göra förmiddag/eftermiddag.
Kommer ni/hantverkare INTE på den dagen dvs före heller efter (hänt några gånger det med) så kommer dom helt enkelt inte in och en veckas förvarning (skriftligt) börjar om igen.
Dom har inte blivit ett skit bättre på att hålla tider efter detta o oftas handlar det om 1-2 veckors tid efteråt o i några enstaka fall före utsatt tid.
Ett par gånger har det tagit 4-5 försök innan dom lyckas hålla den utsatta tiden ett fall var tex när dom bytte filter på inkommade luft till lägenheten två slistar över stora fönstret som tog ganska exakt 1min och då var mina inkluderande pikar om att dom faktiskt var här på rätt dag för en gångs skull (och det var hyresbolaget som gjorde detta).
Bytet behövde inga verktyg alls det var dra av plastramen ta ur filter sätt i det nya sätt tillbaks plasten upprepa 20cm till vänster klart och det tog dom över 2mån att göra detta 1min långa arbete, det tog oftas ett par dar/en vecka innan den nya skriftliga informationen om när dom skulle komma låg i lådan (och dom är aldrig postade dom delar ut dessa själva).
Även när dom var här o skulle dra in fiber så kom dom på fel dag o kom inte in o då ville jag verkligen ha fiber som tur var kom dom på rätt tid nästa omgång för jag hade inte släppt in dom annars då heller.
Som mest är det lite små knorrande av folket som kommer hit men efter en snabb förklaring varför dom inte kommer in så tycker nästan alla att det är helt rätt det jag gör för så jävla dåliga ska dom ju fan inte vara.
Detta är en rent kriminell handling som jag hade polisanmält!D Daniel_82 skrev:
HejD Daniel_82 skrev:Styrelsen har gått ut med att under ca 1 månads tid så kommer olika arbeten och därför måste alla lämna in sina nycklar. Den infon gick ut ungefär 2 veckor innan tiden.
Styrelsen är väldigt dålig vara ute i god tid och även i bland meddela i förväg har ju hänt flertalet gånger de bara ringt på dörren. Jag jobbar natt, sover på dagen och fått min sömn störd flertalet gånger. Har meddelat de tidigare om mina rutiner. Har även hänt att fastighetsskötaren utan min tillåtelse eller tillstånd kollat min privat lådor och sedan kommenterat/skvaler till tidigare ordförande. Har tagit upp det med styrelsen men de tycker det är ok. Samt de är väldigt dåliga på ge bra info och kommer mycket alt eftersom.
Av de anledningarna så vill jag inte lämna ifrån mig min nyckel. Men kan släppa in de men jag vill veta i god tid vilken dag, tid de kommer samt vilka som kommer och vad som ska göras. Mailade styrelsen om detta när jag fick lappen om att man måste lämna nyckeln. Har inte fått något svar på mitt mail. Stötte på de i dag och de sa jag måste lämna in nyckeln och de har rätt kräva de enligt våra stadgar. Kommenterade inte alls står om lämna nyckel i våra stadgar utan som lagen man ska ge tillträde till lägenheten. Svaret mot det var det underförstått har rätt kräva in nyckel för tillträde.
Så fick nu lapp om jag måste lämna nyckel och första firman som ska komma nu på måndag, det är första infon när besök skulle vara. Står hot om jag inte lämnar tillträde jag får bekosta arbetet själv m.m.
Försökt hitta rättsval och vad juridiken säger. Det jag hittar är ju i jordabalken som gäller hyresgäster där hyresvärden måste lämna info 1 mån innan. Har bostadsrätt men vi har hyresgäster så borde ju vara någorlunda samma om man tänker på lika behandlingprincipen.
Så min fråga är vilka juridiska rättigheter har jag gärna rättsfall?
(Ska till jobbet nu så får kolla senare på svaren)
Att gå in med huvudnyckel är att betrakta som hemfridsbrott, rent juridiskt. Betyder att din försäkring inte gäller om du då inte givit ditt tillstånd, och något försvinner eller annat sker.
Du ska självklart ge tillträde men de ska ta hänsyn till dig annars kan nedsättning av avgift ges till dig.
Att dyka upp utan varsel innan och kräva tillträde tycker jag är oförskämt. Så dålig planering kan det inte få vara. Hantverkarna torde vara bokade långt innan.
Hos mig, i kooperativet SKB så varslas vi ca 1 månad i förväg. Finns alltid kontaktuppgifter på infolappen så kan kan ringa och tala med ansvariga. Funkar bra.
Här en länk från HSB som jag tycker kan anses vara vägledande
https://www.hsb.se/contentassets/ddef1418eaaf4fd6969ccd694dfec6c4/tilltrade_till_lagenhet2.pdf
Allt det där är naturligtvis tråkigt, och som hyresgäst har du väl all rätt att vara irriterad, men vi som jobbar (privat) i Brf-styrelser kan nog alla skriva under på att exakt så här är det att ha kontakt med hantverkare. DOM som du säger det, är ju nya personer, varje gång, från olika företag, och är ju inte direkta representanter för fastighetsägaren/hyresvärden, om det nu är någon tröst. Tyvärr gör det situationen väldigt komplicerad så fort som det ska planeras upp arbeten som kräver tillträde, men även då man tex ska låsa upp gemensamma utrymmen, eller på privat tid möta upp hantverkare eller representanter från kommunen etc. När det gäller Brf:er så är styrelsen ju vanliga boende som för en skral penning offrar fritid för att hålla igång en förening, och se till ett reparationer och underhåll fungerar. Skulle någon bostadsrättsinnehavare agera som du (med all rätt i din situation, visst), och vägra släppa in folk bara för de inte höll tiden, skulle jag som styrelseledamot bli galen. Den personen skulle erbjudas att själv koordinera upp ett nytt besök, jag skulle inte engagera mig alltför mycket i den personens omplanering framledes. Det går åt oerhört mycket spilltid när man jagar personer som lovat dyka upp, eller återkomma, och att då börja om från början för att en enskild obstruerar hjälper inte till, men detta gäller alltså oss i Brf. Den enskilde teknikern/kommungubben/rörisen/målaren etc etc kunde inte bry sig mindre. Tyvärr.G grizzly666 skrev:Jag bor i hyreslgh och mitt hyresbolag är väldigt bra på att skicka lappar om vad som ska göras och när i god tid, oftas är det utsatt tid på tex förmidag 08/23.
Hej
Har själv suttit som ordförande i en bostadsrättsförening och nej dom kan inte kräva dig att lämna ut din nycklar. I situationer som hantverkare behövde tillgång till lgh så skickade vi ut lappar där ägarna kryssade i om vi fick gå in med huvudnyckel ELLER vilken tid som passade ägaren att möta hantverkaren.
I princip kan du vägra dom tillträde oxå då du är ägare till egendomen (beroende på vad som står i stadgarna). Problemen uppstår om ditt agerande påverkar övriga bostadsägare och/ eller föreningen.
Saken kan helt klart skötas bättre än nuvarande styrelse gör.
Har själv suttit som ordförande i en bostadsrättsförening och nej dom kan inte kräva dig att lämna ut din nycklar. I situationer som hantverkare behövde tillgång till lgh så skickade vi ut lappar där ägarna kryssade i om vi fick gå in med huvudnyckel ELLER vilken tid som passade ägaren att möta hantverkaren.
I princip kan du vägra dom tillträde oxå då du är ägare till egendomen (beroende på vad som står i stadgarna). Problemen uppstår om ditt agerande påverkar övriga bostadsägare och/ eller föreningen.
Saken kan helt klart skötas bättre än nuvarande styrelse gör.