17 261 läst ·
76 svar
17k läst
76 svar
Vad gäller att ge styrelsen tillträde till lägenhet?
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Det är 3 olika firmor. Jag har även frågat vilka firmorna är inte ens det kan de svara på.
Det har även varit tidigare då de behövt tillträdde till bara min lägenhet med hantverkare som bockad någon vecka innan men inte meddela mig utan bara kommer o ringer på min dörr utan någon förvarning.
Som man i bland säger en gång ingen gång men när det är så hela tiden känns det inte acceptabelt.
Sedan görs ju många saker som går emot lag betyder det att det är ok bara för det blir billigare?
Står ju i lag att hyresgäst behöver meddelas 1 mån innan. Sedan följs ju även det inte alltid av fastighetskötaren.
Om det är nu 100 lägenheter och 95% har lämnat nycklar. Hur kostsamt hade det varit att meddela de 5% om i alla fall vilken dag de kommer, när gäller ett 1-2 h jobb som inte är beroende att tas i ordning?
Det har även varit tidigare då de behövt tillträdde till bara min lägenhet med hantverkare som bockad någon vecka innan men inte meddela mig utan bara kommer o ringer på min dörr utan någon förvarning.
Som man i bland säger en gång ingen gång men när det är så hela tiden känns det inte acceptabelt.
Sedan görs ju många saker som går emot lag betyder det att det är ok bara för det blir billigare?
Står ju i lag att hyresgäst behöver meddelas 1 mån innan. Sedan följs ju även det inte alltid av fastighetskötaren.
Om det är nu 100 lägenheter och 95% har lämnat nycklar. Hur kostsamt hade det varit att meddela de 5% om i alla fall vilken dag de kommer, när gäller ett 1-2 h jobb som inte är beroende att tas i ordning?
Be att få reda på vilken firma som ska utföra arbetet, och ring dem direkt och avtala en tid. Bör inte vara några problem. Det är inte helt ovanligt att man måste anpassa sig efter lägenhetsinnehavare som jobbar natt t ex.
Du är skyldig att släppa in dem inom rimlig tid om du inte vill lämna ut nyckel. De vill ju såklart göra jobbet när de ändå är i fastigheten. Ska de komma dit vid ett senare tillfälle, så kan det tillkomma extra kostnader.
Du är skyldig att släppa in dem inom rimlig tid om du inte vill lämna ut nyckel. De vill ju såklart göra jobbet när de ändå är i fastigheten. Ska de komma dit vid ett senare tillfälle, så kan det tillkomma extra kostnader.
Betänk också att styrelsen är vald av alla brf-innehavare, så om de missköter sig så är det något att fundera på nästa gång det är omval. Det är viktigt att som medlem gå på möten och medverka i föreningen, då man ju ändå är delägare däri.
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Så fort de gick ut med lapp om att alla måste lämna in nycklarna så meddelade jag om jag inte tänkte lämna nyckeln men får jag bara veta i rimlig tid inte som jag nämn bara ringa på dörren som tidigare gjorts. Frågade även vilka firmorna kommer vara men fick aldrig svar överhuvud taget.
Medveten jag är skyldig att släppa in de vilket jag inte har något emot men att jag får veta det i vettig tid i förväg.
Sedan är jag inte enda som inte vill lämna in nycklarna men gissar det är personligt som de går på mig och ropar skällsord efter mig. Enligt tidigare ordförande som inte orkade sitta längre med de,hans ord så hatar de mig och han kunde inte driva mina tidigare ärenden som enligt lag styrelsen måste agera på. Kan även nämna de har ändrat våra andelstal utan meddela de boende om det eller haft stämma om det (jag vet om för jag frågade vår ekonomisk förvaltare om mitt andelstal blivit ändrat då jag fick misstanke om så var fallet). Styrelseledamots kommentar det är ju inte så viktigt med stämma beslut majoriteten av medlemmarna förstår ju ändå inte vad andelstalen står för.
Sedan är jag inte så social med de andra medlemmarna så svårt komma med eget förslag för att ersätta styrelse vilket jag pratat med de få medlemmarna jag har kontakt med. Har även letat/letar efter annat bonde men inte hittat som känns ok.
Medveten jag är skyldig att släppa in de vilket jag inte har något emot men att jag får veta det i vettig tid i förväg.
Sedan är jag inte enda som inte vill lämna in nycklarna men gissar det är personligt som de går på mig och ropar skällsord efter mig. Enligt tidigare ordförande som inte orkade sitta längre med de,hans ord så hatar de mig och han kunde inte driva mina tidigare ärenden som enligt lag styrelsen måste agera på. Kan även nämna de har ändrat våra andelstal utan meddela de boende om det eller haft stämma om det (jag vet om för jag frågade vår ekonomisk förvaltare om mitt andelstal blivit ändrat då jag fick misstanke om så var fallet). Styrelseledamots kommentar det är ju inte så viktigt med stämma beslut majoriteten av medlemmarna förstår ju ändå inte vad andelstalen står för.
Sedan är jag inte så social med de andra medlemmarna så svårt komma med eget förslag för att ersätta styrelse vilket jag pratat med de få medlemmarna jag har kontakt med. Har även letat/letar efter annat bonde men inte hittat som känns ok.
Att ändra andelstal i en brf är inte bara att göra sådär. Styrelsen kan inte göra detta enbart på eget beslut. Frågan är om inte de t om har agerat utanför lagen här. Du innehar ju en viss andel, precis som att du äger ett antal aktier i ett företag.
Jag skulle ta kontakt med HSB eller Riksbyggen eller vilka det nu är som föreningen tillhör för råd. De har jurister anställda som kan det här.
Jag skulle ta kontakt med HSB eller Riksbyggen eller vilka det nu är som föreningen tillhör för råd. De har jurister anställda som kan det här.
Håller med tidigare inlägg om att det är stadgevidrigt att ändra andelstal utan stämmobeslut.
Håller också med om att man inte behöver lämna ut lägenhetsnyckel. Det hade jag absolut inte gjort. Däremot, om jag är hemma när de ringer på dörren skulle jag släppa in dem. Och jag skulle begärt en veckas eller så förvarning, inte en månad.
Håller också med om att man inte behöver lämna ut lägenhetsnyckel. Det hade jag absolut inte gjort. Däremot, om jag är hemma när de ringer på dörren skulle jag släppa in dem. Och jag skulle begärt en veckas eller så förvarning, inte en månad.
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Jag har tidigare öppnat o låtit de utföra arbetet även utan någon förvarning. Till följd knappt någon sömn och sedan arbeta på det flertalet gånger. Är otroligt trött på det o känner inte acceptabelt det ska fortgå.
I normalfallet bör arbeten aviseras i förväg. Om detta sker är du ansvarig för att din bostad är tillgänglig. Det bör du kunna göra genom att lämna nyckel, vara hemma hela den aviserade tiden eller lämna nyckel till en granne du har förtroende för. Om det är större arbeten kan styrelsen nog knappast exakt ange när det görs i din bostad, så det kan nog röra sig om en eller flera hela dagar. Om arbetet fördyras genom att man inte får tillgång till din bostad får du räkna med att betala de extra kostnader som detta medför.
Det föreningen har att förhålla sig till här enligt bostadsrättslagen är att "bostadsrättshavaren inte drabbas av större olägenhet än nödvändigt.". Det är ju lite luddigt, men helt klart är ju att föreningen utifrån omständigheterna måste ta hänsyn till bostadsrättshavaren. Hyreslagen innehåller en motsvarande paragraf som kan ge en fingervisning om vilken framförhållning som krävs och där gäller en månads framförhållning för mindre brådskande arbeten.
Sen förstår jag inte riktigt att styrelsen ojar sig över detta. Förutsättningen var ju att det handlar om 1-2 timmars jobb som inte måste utföras i någon särskild ordning. Om man inte vill lämna ifrån sig nycklar kan väl bostadsrättshavaren göra upp direkt med hantverkaren om en lämplig tidpunkt utan att styrelsen behöver bli inblandad. Det har iallafall fungerat utmärkt i vår förening.
Sen förstår jag inte riktigt att styrelsen ojar sig över detta. Förutsättningen var ju att det handlar om 1-2 timmars jobb som inte måste utföras i någon särskild ordning. Om man inte vill lämna ifrån sig nycklar kan väl bostadsrättshavaren göra upp direkt med hantverkaren om en lämplig tidpunkt utan att styrelsen behöver bli inblandad. Det har iallafall fungerat utmärkt i vår förening.
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Har också hittat om hyresgäst så är det 1 mån innan.
Vi har fortfarande några hyresgäster efter ombildningen.
Borde inte då likabehandlingsprincipen kunna hänvisas till om hyresgästerna ska ha infon 1 månad innan?
Jag förstår inte heller deras beteende.
Är ju i min lgh ett eluttag, ovk samt dra in fiber.
Har svårt att tro att något av de arbetena borde ta mer än 1 timme.
Sedan så vill jag även kolla vad de gör o inte kommer hem till något skumt.
Det röstades om dra in fiber med uttag i hallen senaste infon nu är det ska även dras kabelkanal in till vardagsrummet.
Vi har fortfarande några hyresgäster efter ombildningen.
Borde inte då likabehandlingsprincipen kunna hänvisas till om hyresgästerna ska ha infon 1 månad innan?
Jag förstår inte heller deras beteende.
Är ju i min lgh ett eluttag, ovk samt dra in fiber.
Har svårt att tro att något av de arbetena borde ta mer än 1 timme.
Sedan så vill jag även kolla vad de gör o inte kommer hem till något skumt.
Det röstades om dra in fiber med uttag i hallen senaste infon nu är det ska även dras kabelkanal in till vardagsrummet.
Med den typen av arbeten de skall göra verkar det enligt mig rimligt att du kan vara hemma och släppa in hantverkarna. Dock kan du nog inte välja vilken dag och tidpunkt de skall komma på, inte heller kan du be att de alla kommer samma dag. Men om du vill vara hemma och släppa in dem är det din rättighet.
Det är nog en annan femma om de t.ex. skall renovera stammar eller liknande där arbetet pågår under en månads tid. Vid renoveringen av mitt hus så hittade de dessutom asbest i grannhuset så efter det så hanterade de alla hus som skulle renoverades som om de alla hade asbest (även om det bara hittades i ett av sju hus) och då vill de nog inte ha en hyresgäst som stirrar över deras axel medan de springer runt med skyddsutrustning..
När det kommer till försäkring..
"Enligt försäkringsbolaget If är det alltid en risksituation att lämna ut sin nyckel och då gäller inte heller den vanliga hemförsäkringen." Källa 1 Källa 2
Du kan ju även passa på att fråga styrelsen om deras försäkring täcker stöld och skadegörelse som sker under tiden nyckeln till din lägenhet är i deras och hantverkarnas förvar.
Ersätter ni den som lånat ut nyckel till... (svar från 2013)
HGF/Gjensidige*
Hemtjänst Ja
Hantverkare Nej
Hyresvärd Nej
Bekanta Nej
Länsförsäkringar:
Hemtjänst Nej
Hantverkare Nej
Hyresvärd Nej
Bekanta Nej
Trygg hansa*
Hemtjänst Nej
Hantverkare Nej
Hyresvärd Nej
Bekanta Nej
If
Hemtjänst Ja
Hantverkare Nej
Hyresvärd Nej
Bekanta Nej
Icabanken
Hemtjänst Nej
Hantverkare Nej
Hyresvärd Nej
Bekanta Nej
Aktsam*
Hemtjänst Nej
Hantverkare Nej
Hyresvärd Nej
Bekanta Nej
Salus ansvar*
Hemtjänst Ja
Hantverkare Nej
Hyresvärd Nej
Bekanta Nej
Folksam*
Hemtjänst Ja
Hantverkare Nej
Hyresvärd Nej
Bekanta Nej
Solid försäkringar*
Hemtjänst Nej
Hantverkare Nej
Hyresvärd Nej
Bekanta Nej
HSB/Dina försäkring
Hemtjänst Ja
Hantverkare Nej
Hyresvärd Nej
Bekanta Nej
*Med drulle- eller allriskförsäkring kan ersättning betalas ut i samtliga scenarier.
Det är nog en annan femma om de t.ex. skall renovera stammar eller liknande där arbetet pågår under en månads tid. Vid renoveringen av mitt hus så hittade de dessutom asbest i grannhuset så efter det så hanterade de alla hus som skulle renoverades som om de alla hade asbest (även om det bara hittades i ett av sju hus) och då vill de nog inte ha en hyresgäst som stirrar över deras axel medan de springer runt med skyddsutrustning..
När det kommer till försäkring..
"Enligt försäkringsbolaget If är det alltid en risksituation att lämna ut sin nyckel och då gäller inte heller den vanliga hemförsäkringen." Källa 1 Källa 2
Du kan ju även passa på att fråga styrelsen om deras försäkring täcker stöld och skadegörelse som sker under tiden nyckeln till din lägenhet är i deras och hantverkarnas förvar.
Ersätter ni den som lånat ut nyckel till... (svar från 2013)
HGF/Gjensidige*
Hemtjänst Ja
Hantverkare Nej
Hyresvärd Nej
Bekanta Nej
Länsförsäkringar:
Hemtjänst Nej
Hantverkare Nej
Hyresvärd Nej
Bekanta Nej
Trygg hansa*
Hemtjänst Nej
Hantverkare Nej
Hyresvärd Nej
Bekanta Nej
If
Hemtjänst Ja
Hantverkare Nej
Hyresvärd Nej
Bekanta Nej
Icabanken
Hemtjänst Nej
Hantverkare Nej
Hyresvärd Nej
Bekanta Nej
Aktsam*
Hemtjänst Nej
Hantverkare Nej
Hyresvärd Nej
Bekanta Nej
Salus ansvar*
Hemtjänst Ja
Hantverkare Nej
Hyresvärd Nej
Bekanta Nej
Folksam*
Hemtjänst Ja
Hantverkare Nej
Hyresvärd Nej
Bekanta Nej
Solid försäkringar*
Hemtjänst Nej
Hantverkare Nej
Hyresvärd Nej
Bekanta Nej
HSB/Dina försäkring
Hemtjänst Ja
Hantverkare Nej
Hyresvärd Nej
Bekanta Nej
*Med drulle- eller allriskförsäkring kan ersättning betalas ut i samtliga scenarier.
Just fibern och eluttaget tar inte mer än en timme arbetstid, men det är uppdelat på en del olika moment, åtminstone var det så när min förening fick fiber. Det är undersökande av var slangen kan gå in, ibland försöker man få in den där telefon eller annat går in, men det är inte säkert det går. Och så spikande av kabelkanal, dra in slangen, blåsa med fiber, svetsa fibern till dosa och så el och kabelkanaler. De kör nog varje moment i alla lägenheter innan de byter moment, därför en hel del tid.D Daniel_82 skrev:
OVK brukar bara vara ett besök som inte tar så fasligt med tid.
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Jag har aldrig begärt att välja dag eller de ska komma samma dag. Jag räknar på att det blir besök under 3 olika dagar.
Det jag begär är att få veta i vettig tid när de kommer inte som tidigare de bara ringer på dörren. Samt jag vill veta vilka som kommer.
Det jag begär är att få veta i vettig tid när de kommer inte som tidigare de bara ringer på dörren. Samt jag vill veta vilka som kommer.