Vägsamfälligheten ( vägförening?) brukar ju bestå av ett antal delägare , jag skulle kontakta dem. De underhåller ju vägen idag och bör rimligen ha underlag som anger sträckning, vilka fastigheter som är berörda mm.

Jag har rensat bort en del OFF TOPIC och följdinlägg ur tråden

Moderator

Redigerat:
  • Gilla
OpiMaza och 8 till
  • Laddar…
T Tant62 skrev:
Vägsamfälligheten ( vägförening?) brukar ju bestå av ett antal delägare , jag skulle kontakta dem. De underhåller ju vägen idag och bör rimligen ha underlag som anger sträckning, vilka fastigheter som är berörda mm.

Så här står det i första inlägget i tråden:

T Tipsenhaglar skrev:
Vägen ansluter från den allmänna vägen (70hastighet), är bred, bra och väl underhållen av oss i alla år (då bara vi brukat den),

Vilka tycker du TS ska kontakta?

• Gilla
Solvide
  • Laddar…
T Tant62 skrev:
Om du läser tråden så slipper du att komma med galna tips.
T Tipsenhaglar skrev:
är bred, bra och väl underhållen av oss i alla år (då bara vi brukat den),

E Ennazus skrev:
När grannarna köpte sin fastighet, fanns det då hus på den och fanns det hus på er fastighet?
Svårt för dom att i såfall missa att det är en väg som bär vidare och de skulle ha undersökt detta innan de köpte.
Be granarna ta detta med lantmäteriet,,då får de stå kostnaden. Om de sen vill dra det vidare så föreslå att de får göra er in/utfart på deras bekostnad om de vill slippa er.

Om det är så at de har köpt sin fastighet nyligen och via mäklare så kan de ju vända sig till mäklaren och fråga hur denne missat att berätta om servitutet
Sen hur kan man missa att det går en väg som leder vidare?

Ja. jag har arbetat med lantmäteri men i annat land.
Jag köpte där en avstyckad bondgård på ett par hektar.
Granne en bit bort köpte resterande marken som bete för sina kor.
På orginaltomten så var det en grävd brunn som gick till det hus jag köpte och när det styckades av så hamnade brunnen på grannens betesmark. Jag hade servitut att använda brunnen och även köra dit och dra nya rör osv. Granne skickade räkning på kostnad att jag tog vatten. Deras advokat ringde mig,,jag sa: läs servitutet och vill du något så jobbar jag på kommunens fastighetsavdelning - slutdiskuterat Advokaten sa: oj hoppsan. ha ha ha
knowledge beats education

• Gilla
Solvide
  • Laddar…
Herr hatt Herr hatt skrev:
Nu vet jag inte vad en ITumpist är. Eller om du menade att jag skulle vara en av dessa i denna tråd

Jag säger bara att det är lättast och billigast att komma överens. Skall man driva sin rätt till sista millimetern mot en granne som är av en annan åsikt och sätter sig på tvären så kommer det att kosta på något sätt. Pengar, tid, grannsämja eller vad du nu vill. Ingenting i en konflikt är gratis. Och den kommer fortsätta till någon av parterna tycker kostnaden är för hög.
Tur då att grannen redan deklarerat att han inte vill lägga ut något alls, att han redan nu vid 0 kr satt sin gräns! 😂😂😂👏👏👏

Nu är ju inte frågan här om pengar eller en form av förhandling.

TS granne vill bygga ett attefalshus utanför sin fastighet, på en annan fastighet där TS har rätt till väg.

Detta är inget man löser med pengar eller förhandlingar, man löser det genom att förklara för grannen att han har fel och inte får göra så som han vill.

G gaidin skrev:
Nu är ju inte frågan här om pengar eller en form av förhandling.

TS granne vill bygga ett attefalshus utanför sin fastighet, på en annan fastighet där TS har rätt till väg.

Detta är inget man löser med pengar eller förhandlingar, man löser det genom att förklara för grannen att han har fel och inte får göra så som han vill.
Jamenvisst. Men det är ju grannen som behöver bevisa att han får göra det. Vilket han inte kan utan att söka fakta på det han tror är hans rätt. Att få lantmäteriet att utreda saken kostar men det har han sagt till ts att han inte tänker gör pga kostnaden.
Så på så sätt har även pengar med saken att göra. 😉

Nu kan ju inte grannen bevisa sitt påstående.Medan ts kan.
Problemet är att grannen inte lyssnar på nåt från honom hur mycket han än förklarar.
Så frågan är vad/hur grannen tänker göra härnäst 🤔

Grannen får väl göra byggannälan, söka bygglov eller vad han nu har tänkt sig för att sedan troligen få avslag.

• Älska
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
söka bygglov eller vad han nu har tänkt sig för att sedan troligen få avslag.
Man kan väl i och för sig få ett bygglov på någon annans fastighet.

Alfredo Alfredo skrev:
Man kan väl i och för sig få ett bygglov på någon annans fastighet.
Förvisso men troligen inte på någon annans väg.
Vi får väl anta att byggnadsnämnden känner till den.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Anta kan man men säker skulle jag inte vara...

P
H hempularen skrev:
Jag har rensat bort en del OFF TOPIC och följdinlägg ur tråden

Moderator
Dåligt att du rensar bort inlägg som försöker hjälpa TS men tillåter inlägg från dem som bara bråkar

ClasseClas
Slottsbäcksväktarn skrev:
Dåligt att du rensar bort inlägg som försöker hjälpa TS men tillåter inlägg från dem som bara bråkar
§ 8 Respektera våra moderatorer
Moderatorerna gör ett hästjobb när de upprätthåller ordningen i forumet, visa dem respekt. Synpunkter på moderering skickas via PM och läggs aldrig ut i forumet.

• Gilla
SnyggPer och 5 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
För säkerhets skull kan ju ts ta ett samtal med kommunen och prata om vägen och grannens planer så de är på alerten när bygganmälan på attefall på vägen dyker upp på deras bord 😊

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.