79 530 läst ·
139 svar
80k läst
139 svar
Vad gäller ang servitut på väg?
Ni får väl ta och prata med lantmäteriet om servitutet, det finns väl där.T Tipsenhaglar skrev:Hej! Vi har kommit i en något infekterad situation där våra grannar vägrar acceptera vårat servitut på en samfälldväg som går på utsidan av deras tomt. Det har alltså funnits ett servitut på denna väg sedan 70 talet, och nu hotar dem med att gräva av denna, trots att dem inte äger denna samfällda väg.
Vägen ansluter från den allmänna vägen (70hastighet), är bred, bra och väl underhållen av oss i alla år (då bara vi brukat den), till saken hör att efter vårat hus, smalnar vägen av och blir mindre och ansluter sedan 20m bort till den allmänna vägen igen, dock går den nästan "jämtmed" vägen vilket gör det omöjligt att ta sig in/ut från ena hållet.
Grannarna vill då att vi ska bekosta och göra om denna smala väg till en fungerande in/utfart, vilket skulle medföra stora kostnader för oss, för något som vi inte behöver då vi har servitut att använda den bra vägen. Dessutom är vi osäkra om det faktiskt är möjligt att ordna vägen då det är en brant båda sidor av vägen (vi bor på en kulle) Vad ska vi göra? Dem motsäger sig servitutet helt o jag menar att det är väldigt svårt att få till en tillfredsställande utfart. Vi skulle ex inte kunna få upp en brandbil där, eller en dhl
lastbil med varor etc, samt en vanlig bil kan inte ens ta sig runt från ena hållet då vinkeln är så grov..
Jag vet inte heller helt vad trafikverket har för krav eller så för in/ut från bostad?
Mins föräldrar är i en liknande
Ja det är helt bisarr situation. Som sagt vet vi inte vad grannen har för problem med mina föräldrar, han går inte att prata med överhuvudtaget. Lider med dig TS! 😢
Mina föräldrar är i en liknande situation. De har en väg över sin tomt där 2 grannar har servitut eller något liknade. Det har funkat bra i 100 år tills de fick en ny granne för några år sedan. Min far har försökt prata med honom då han inte förstår vad som är fel ens. Grannen svarar bara "Jag pratar inte med dig utan vittnen". Min far erbjöd honom att spela in samtalet på mobilen i så fall men det ville han inte. Sedan försökte grannen med något ärende hos lantmäteriet och kronofogden men fick avslag som väl var(och gissningsvis fått betala för?). Nu har han istället skickat advokater på min far.T Tipsenhaglar skrev:Hej! Vi har kommit i en något infekterad situation där våra grannar vägrar acceptera vårat servitut på en samfälldväg som går på utsidan av deras tomt. Det har alltså funnits ett servitut på denna väg sedan 70 talet, och nu hotar dem med att gräva av denna, trots att dem inte äger denna samfällda väg.
Vägen ansluter från den allmänna vägen (70hastighet), är bred, bra och väl underhållen av oss i alla år (då bara vi brukat den), till saken hör att efter vårat hus, smalnar vägen av och blir mindre och ansluter sedan 20m bort till den allmänna vägen igen, dock går den nästan "jämtmed" vägen vilket gör det omöjligt att ta sig in/ut från ena hållet.
Grannarna vill då att vi ska bekosta och göra om denna smala väg till en fungerande in/utfart, vilket skulle medföra stora kostnader för oss, för något som vi inte behöver då vi har servitut att använda den bra vägen. Dessutom är vi osäkra om det faktiskt är möjligt att ordna vägen då det är en brant båda sidor av vägen (vi bor på en kulle) Vad ska vi göra? Dem motsäger sig servitutet helt o jag menar att det är väldigt svårt att få till en tillfredsställande utfart. Vi skulle ex inte kunna få upp en brandbil där, eller en dhl
lastbil med varor etc, samt en vanlig bil kan inte ens ta sig runt från ena hållet då vinkeln är så grov..
Jag vet inte heller helt vad trafikverket har för krav eller så för in/ut från bostad?
Ja det är helt bisarr situation. Som sagt vet vi inte vad grannen har för problem med mina föräldrar, han går inte att prata med överhuvudtaget. Lider med dig TS! 😢
Redigerat:
Så, låt det vara. Vi förstår vad som avses i inläggen.H hhallen skrev:Jag tycker nog TS inlägg tyder på goda kunskaper i svenska, med undantag för den felaktiga användningen av "de" och "dem". Att skriva om detta i andra trådar är meningslöst, eftersom TS knappast lär uppsöka dessa.
Jag har strax ovan lämnat ett konstruktivt förslag (att använda "dom") som förhoppningsvis skulle vara till glädje för dom flesta inblandade. TS skulle kunna glädja sig åt att inte längre behöva störa dom som håller på språklig korrekthet, och vi å vår sida skulle kunna läsa TS inlägg utan att störa oss på dom. Naturligtvis kommer det alltid att återstå en liten rest av reaktionärer, som inte heller tolererar "dom" i skriven svenska.
Låt oss helt enkelt bortse från kunskaper i svenska. TS är kanske invandrare och har ett annat modersmål.
Vi alla stör oss på felaktigt språk men detta är inte en språktråd så vi kan nog förstå TS ändå.
Här hjälper vi varandra så gott det går.
Är det något du missförstått i tråden som du vill ha förklarat p g a de/dem så hjälper jag dig gärna att ändra ett e till ett o och agera översättare.
Hur respekten för en författare som inte förstår att använda skriftspråk påverkas kan jag inte svara för men vi andra kan ju agera vuxna i sammanhanget.
När det gäller Din situation är det inte lätt med att hamna rätt i denna situation.T Tipsenhaglar skrev:Hej! Vi har kommit i en något infekterad situation där våra grannar vägrar acceptera vårat servitut på en samfälldväg som går på utsidan av deras tomt. Det har alltså funnits ett servitut på denna väg sedan 70 talet, och nu hotar dem med att gräva av denna, trots att dem inte äger denna samfällda väg.
Frågan är egentligen indelad i två delar
1. - en som hanterar respektive fastighet och när och hur nuvarande ägare köpte/tog över ägandet.
2. - den andra är en lantmäterifråga som reglerar konsekvenser, laglighet och ansvar mm.
När det gäller köpsitationen P1. eller övertagandet så är det säljaren och den som hen anlitar som tex fastighetsmäklare som ska redovisa fastighetens alla förutsättningar och där ingår alla typer av servitut och andra begränsningar, samfälligheter eller har gemensamhetsanläggningar osv. För att klara ut det så bör Ni titta igenom Era köpehandlingar och särskilt granska fastighetskontoret, inskränkningar, servitut och annat som kan beskriva Er fastighet och köp. Därefter bör Ni ta det med den klagande grannen och be honom ta fram samma uppgifter för sitt köp och övertagande. När Ni väl tagit del av varandras uppgifter och konstaterat att det är ok eller finns brister.
Då blir det att fundera på vad som presenterades vid berörd fastighetsägares affär och alla förutsättningar var beskrivna där. Om inte så är orsakerna eller Er problembild där och inte på serivitutsnivå.
Är allt ok med redovisning i köpehandlingarna och övertagandet då blir det en tolkningsfråga för bla Lantmäteriet och kommunens bygglovsverksamhet. För Dig så skulle jag föreslå att Du kontaktar Lantmäteriet och ber om ett utdrag från fastighetsregistret med förrättningsanteckningar och karter som anger Era fastighetsgränser och bemötande servitut eller andra intrång på Er fastighet. Samtidigt så önskar Ni också besked om det finns några andra förmåner eller begränsningar som tillhör Er fastighet.
Samtidigt kontaktar Ni kommuns bygglovsenhet och begär ut allt material som tillhör fastigheten för bygglovet och om det finns begränsningar i detta. Till detta ska Ni även begära uppgifter och beslut som rör områdets planering, avstyckning och ev stadsplan eller avstyckningsbegäran med beslut.
När Du tagit fram dessa uppgifter och granskat dem då kan Ni börja fundera på vem eller vart ev osäkerhet och fel hör hemma.
Blir det i P1. Då är det säljaren som inte varit tydlig mot Er eller Er granne och är det P2. så är det endera fel i handlingarna eller så har någon av parterna genast eller inte alls läst på förutsättningarna.
Lycka till
Orf Samf för
Dokumentera nu hur det ser ut, så ni har det på plats om de skulle hitta på något.Claes Sörmland skrev:
Har ni rätt vad du skriver om servitutet så är ju frågan redan avgjord, grannen har fel helt enkelt. Vill du kolla att ni har rätt så gör som @BSOD föreslår och lägg upp en maskad variant av servitutet så kan du få feedback på det.
Har grannen något argument varför servitutet inte skulle vara gällande. Är det t ex olokaliserat så att de hävdar att det gäller den smala vägen snarare än den som ni har använt och underhållit i alla år? Vad är oklart och varför?
Herr hatt skrev:
Hej.
Lättast och billigast är alltid att försöka komma överens.
Har ni ett giltigt servitut så har ni. Inte mycket grannen kan göra för att hindra er. Dom kan visserligen ansöka hos Lantmäteriet för att få servitutet borttaget men det brukar inte vara så lätt utan väldigt bra skäl
Skulle dom däremot gräva av vägen eller på annat sätt hindra er att nyttja servitutet. Så kan ni få hjälp med handräckning av Kronofogden för att göra vägen farbar igen.
Hur det blir med kostnaderna i samband med detta vet jag inte säkert men utgå från att ni får betala och sedan kräva pengarna tillbaka. Vill dom inte betala så får ni ta det till domstol
Man måste följa lagen och gäller att påminna er granne det.Det tycks finnas lTtumpister här och där som tycker att man inte behöver.T Tipsenhaglar skrev:Hej! Vi har kommit i en något infekterad situation där våra grannar vägrar acceptera vårat servitut på en samfälldväg som går på utsidan av deras tomt. Det har alltså funnits ett servitut på denna väg sedan 70 talet, och nu hotar dem med att gräva av denna, trots att dem inte äger denna samfällda väg.
Nu vet jag inte vad en ITumpist är. Eller om du menade att jag skulle vara en av dessa i denna trådM Mårten Levin1 skrev:
Jag säger bara att det är lättast och billigast att komma överens. Skall man driva sin rätt till sista millimetern mot en granne som är av en annan åsikt och sätter sig på tvären så kommer det att kosta på något sätt. Pengar, tid, grannsämja eller vad du nu vill. Ingenting i en konflikt är gratis. Och den kommer fortsätta till någon av parterna tycker kostnaden är för hög.
Jag tror att han syftar på att ts granne är en Trumpist, dvs att grannen inte tycker att han behöver följa lagen.Herr hatt skrev:
Nu vet jag inte vad en ITumpist är. Eller om du menade att jag skulle vara en av dessa i denna tråd
Jag säger bara att det är lättast och billigast att komma överens. Skall man driva sin rätt till sista millimetern mot en granne som är av en annan åsikt och sätter sig på tvären så kommer det att kosta på något sätt. Pengar, tid, grannsämja eller vad du nu vill. Ingenting i en konflikt är gratis. Och den kommer fortsätta till någon av parterna tycker kostnaden är för hög.
Man kommer inte överens om var fastighetsgränser är. De är definierade.
Ta tag i det här på skarpen innan det går för långt. De har uppenbarligen inte förstått vad som ingår i ett husköpet. Servitut borde stå med och gör det inte det så är det väl mäklaren och säljarna de ska gå på, inte er. Man kan vara sakligt bestämd utan att vara otrevlig, och i det här fallet tror jag det skulle vara bra innan de får för sig att de kan ändra på saken. För det kan de inte, och den andra utfarten låter inte som ett alternativ som Vägverket skulle godkänna heller.T Tipsenhaglar skrev:
Vi fick ett servitut som tog en tiondel av vår tomt i anspråk. Inte mycket vi kunde göra åt saken. Grannen måste ju komma ut från sin tomt.
Här är ju problemets kärna. Grannen behöver alltså kontakta Lantmäteriet för att få sina fastighetsgränser bestämda. Det kostar tyvärr pengar för både grannen och TS, men det kanske är en nödvändig kostnad.T Tipsenhaglar skrev:
Om fastigheten avstyckades på 70talet finns det garanterat en fastighetskarta till att börja med. Inte bara en ytuppgift i ett gåvobrev.
Observera att det finns avtalsservitut och officialservitut.
Det låter som ni har ett sk. jorddelningsservitut som skrevs in vid fastighetens bildande (på karta tex.). Jorddelningsservitut är ett officialservitut.
Ett sådant kan inte din granne påverka.
Officialservituten står ofta inte i fastighetsregistret som mäklare/spekulanter tittar på utan måste begäras ut separat.
Avtalsservitut kan man skriva närsomhelst och det är ofta dom som noteras i fastighetsregistret.
Utbillda din granne på detta samt ge hen en kopia på er karta (som Lantmäteriet borde kunna skicka).
Klassiskt missförstånd inte sällan orsakat av en okunnig säljare/mäklare…
Det låter som ni har ett sk. jorddelningsservitut som skrevs in vid fastighetens bildande (på karta tex.). Jorddelningsservitut är ett officialservitut.
Ett sådant kan inte din granne påverka.
Officialservituten står ofta inte i fastighetsregistret som mäklare/spekulanter tittar på utan måste begäras ut separat.
Avtalsservitut kan man skriva närsomhelst och det är ofta dom som noteras i fastighetsregistret.
Utbillda din granne på detta samt ge hen en kopia på er karta (som Lantmäteriet borde kunna skicka).
Klassiskt missförstånd inte sällan orsakat av en okunnig säljare/mäklare…
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Det är ju tänkbart att grannen har tittat på lantmäterietrs elektroniska karta. Den är väldigt ofta grovt missvisande, och har är inte giltig juridiskt sett.