79 528 läst ·
139 svar
80k läst
139 svar
Vad gäller ang servitut på väg?
Då kvittar ju servitutet egentligen. Grannens fastighet kan ju inte vara på vägen om vägen ligger på en egen fastighet.
Ja, men det behövs inte för att grannen ska inse att dennes tomt inte sträcker sig ut över vägen.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 421 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 421 inlägg
Från LantmäterietssidaT Tipsenhaglar skrev:
Kartans fastighetsgränser är inte exakta
Tänk på att fastighetsgränserna i Min karta inte är juridiskt gällande. Det innebär att du inte bör utgå från kartans gränser om du vill bygga, avverka skog eller göra andra åtgärder på en fastighet.
Vår granne gjorde detta och fick bita i gräset när jag visade var fastighetspinnen var. Sen står det också att man bör inte göra något i gränslandet innan alla inblandade är överrens. Kan bli dyrt. Som för min granne..
Så din granne borde först förså skillnaden mellan tomt och fastighet + att det är en samfällighet som äger vägen så är det där servitutet står + att kanske grannen är med i denna samfällighet.
Så vi får hoppas att de inte gör något innan allt är utrett. Varför ska man rusa på något man inte är helt införstådd i. Ta reda på allt och lyssna vad andra säger.
Precis. Problemet är ju att grannen då fortsätter insistera på att deras tomt sträcker sig förbi vägen (då de i gåvobrevet har sina 40x50m) o att vägen då inte kan vara samfälligheten.. fast ALLA dokument visar att så är fallet..Claes Sörmland skrev:
Det står också på sidan av länken du skickade Claes under deras fastighetsbeteckning, "samfälligheter S:3".. Borde inte det styrka hela grejen ännu mer att det ÄR den vägen och att dem också är med i den..? Eller är jag helt ute å cyklar nu?
En väg bryter alltid gränsen för tomt.T Tipsenhaglar skrev:Precis. Problemet är ju att grannen då fortsätter insistera på att deras tomt sträcker sig förbi vägen (då de i gåvobrevet har sina 40x50m) o att vägen då inte kan vara samfälligheten.. fast ALLA dokument visar att så är fallet..
Det står också på sidan av länken du skickade Claes under deras fastighetsbeteckning, "samfälligheter S:3".. Borde inte det styrka hela grejen ännu mer att det ÄR den vägen och att dem också är med i den..? Eller är jag helt ute å cyklar nu?
Fastighet, nej men tomt, ja.
När bildades grannens fastighet? Jag tycker att det borde finnas mer än en ytuppgift i ett gåvobrev. Gränserna bode ju vara fastställda på något vis.