79 522 läst ·
139 svar
80k läst
139 svar
Vad gäller ang servitut på väg?
Förhoppningsvis går det inte så långt, den största utmaningen verkar bli att övertala de om att vi har rätt.. börjar de gräva av får man väl ringa polisen, de ska väl också ha något att göra här ute på landetL lbgu skrev:
Ägaren till din grannes fastighet verkar ha missförstått, inte kollat belastade servitut på sin fastighet och känner nu att hans tomt är mindre än han trodde.
Han borde ta det med säljaren av fastigheten som kanske glömde uppge servitutet.
Han borde ta det med säljaren av fastigheten som kanske glömde uppge servitutet.
Den enklaste förklaringen är väl att grannen inte känner till servitutet för att det inte finns registrerat på dennes fastighet. Och det är ju helt korrekt, grannens fastighet är ju inte belastad av något servitut. TS har servitut att använda vägen på en gammal marksamfällighet och en sådan är ju per definition inte en del av grannens fastighet. Grannen måste förstå att denne inte äger marken som den samfällda vägen går på.
Nej grannens fastighet är inte stamfastigheten. Det är som Claes skriver, samfälligheten med vägen var där först, sen delades stamfastigheten i flera tomter varav ena är våran och grannens en annan.G gaidin skrev:
Väldigt bra beskrivet Claes! Det är detta som grannen inte förstår, de menar ju att har dem 2000m2 tomt ska de ha det och med en väg över fastigheten så blir deras tomt mindre till användbar yta, vilket dem inte kan accepteraClaes Sörmland skrev:
Den enklaste förklaringen är väl att grannen inte känner till servitutet för att det inte finns registrerat på dennes fastighet. Och det är ju helt korrekt, grannens fastighet är ju inte belastad av något servitut. TS har servitut att använda vägen på en gammal marksamfällighet och en sådan är ju per definition inte en del av grannens fastighet. Grannen måste förstå att denne inte äger marken som den samfällda vägen går på.
Så vägen ligger inte ens på grannens fastighet?T Tipsenhaglar skrev:
Det låter ju väldigt märkligt att de skulle ha synpunkter på hur den används.
Är de delägare i vägen?
Här skriver du att vägen ligger på deras fastighet.T Tipsenhaglar skrev:
Är fastighetsgränserna fastställda?
Inte på deras tomt men på deras fastighet.T Tipsenhaglar skrev:
Kanske en väg att gå kan vara att förklara skillnaden på tomt och fastighet för dem?
Om säljaren lovat dem 2000m2 tomt så förstår jag att de känner sig besvikna men det får de ju ta med säljaren, inte med er som har servitut på att använda en väg som ligger på deras fastighet, inte på deras tomt.
Absolut, vi har försökt alla möjliga förklaring för dem, men de ignorerar all info vi kommer med. Grejen är att de själva ska ju använda vägen till sin bostad så så mycket mer tomt blir det inte att nyttja, de vill bara gräva av den för att avsluta vägen med en attefallare/förråd.G gaidin skrev:Inte på deras tomt men på deras fastighet.
Kanske en väg att gå kan vara att förklara skillnaden på tomt och fastighet för dem?
Om säljaren lovat dem 2000m2 tomt så förstår jag att de känner sig besvikna men det får de ju ta med säljaren, inte med er som har servitut på att använda en väg som ligger på deras fastighet, inte på deras tomt.
Samt att dem inte vill att vi kör på vägen..T Tipsenhaglar skrev:
Vi har nåt liknande, men troligen inte nåt utlovat av säljaren till grannen, vi har gemensamt ett servitut på uppfartsvägen som marken ägs av en en annan, denne markägare är son till den som ägt marken i typ 50 år och huset grannen bor i byggdes för 30 år sen av nuvarande markägare på en avstyckning av stamfastigheten då dennes far ägde all mark. Därför är det inte sådär solklara gränsdragningar, typ häckar, staket, gräsmatta mellan fastigheterna eftersom det ändå var husbyggarens far som ägde all mark runt denna fastighet. Numera har denna fader dött och våran ursprungliga granne äger all mark och samtidigt då flyttade in i gården(stamfasigheten) några 100m bort.
Den nya grannen som kom från en lägenhet har genom åren beklagat sig över att traktorer kör på deras "tomt", att det ställs jordbruksredskap på deras gräsmatta osv.. Har förklarat flera gånger att det inte är eran mark utan ni har det extra beroende på att markägaren låter det vara.
Nu har vi en om vi vore så en potentiell konflikt, nuvarande grannen har vinbärsbuskar och ett trädgårdsland på "stamfastigheten" men tror nog det är på deras fastighet och vi har fått tillstånd att anlägga en hage där av markägaren, det är satt som jordbruksmark, men för grannsämjan kommer vi avstå från dessa ca 200m2 som vi nog gärna haft men vi har i övrigt ett rätt gott förhållande med dessa.
Den nya grannen som kom från en lägenhet har genom åren beklagat sig över att traktorer kör på deras "tomt", att det ställs jordbruksredskap på deras gräsmatta osv.. Har förklarat flera gånger att det inte är eran mark utan ni har det extra beroende på att markägaren låter det vara.
Nu har vi en om vi vore så en potentiell konflikt, nuvarande grannen har vinbärsbuskar och ett trädgårdsland på "stamfastigheten" men tror nog det är på deras fastighet och vi har fått tillstånd att anlägga en hage där av markägaren, det är satt som jordbruksmark, men för grannsämjan kommer vi avstå från dessa ca 200m2 som vi nog gärna haft men vi har i övrigt ett rätt gott förhållande med dessa.