Ok vi få gräva runt den en bit.. väntar fortfarande på kilarna tar nog ett par veckor till.. borr o borrhammare är i min ägo nu iallafall

F
Lennart Lind skrev:
Ok vi få gräva runt den en bit.. väntar fortfarande på kilarna tar nog ett par veckor till.. borr o borrhammare är i min ägo nu iallafall
Har du inte hittat nåt "slut" på stenen så borrar och kilar du inte i den riktningen. Dvs så som det ser ut på din bild och borra helt vertikalt ner är big no. Tänk så här intialt... du skall, om du fortsatte borra rakt igenom stenen kunna se borret sticka ut på andra sidan. Sen om den borrlängden teoretiskt är 20cm eller 60cm spelar mindre roll. I ditt fall, frilägg en långsida och borra snett ner från andra sidan. Ju mer horisontellt du borrar ju lättare blir troligtvis första raden. Efter några hål då du ser hur kilarna funkar så kan man ta ut svängarna lite men börja safe.

• Gilla
Lennart Lind
  • Laddar…
Vafan Biltema borren passa inte den röda borrhammaren från Jula? Chucken är för liten för att svälja dessa grova borr..

STD max borr verkar ej få plats!! Men i manualen står det std max Chuck

• Närbild på borrchuck med text "STD max Chuck" som indikerar storleksbegränsning för borr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
F
:D
L Lennart Lind skrev:
STD max borr verkar ej få plats!! Men i manualen står det std max Chuck
Är det den röda Meecen för 600 spänn så är det SDS+ på den.

Det är den.. med andra ord köpte jag fel borr.. köpte max borren. Få byta då

Skall man bara skala av en sten några dm. Hade jag köpt en billig vinkelslip för 230mm skivor samt några billiga diamant skivor.
Skurit spår med 30 mm c-c , slå bort materialet med slägga.
Man kan hyra motorkap typ Husqvarna också den skär djupare men totalt kanske dyrare
Använd vattenbegutning så varar skivan längre och det ryker inte.

Jag har använt gasolbrännare typ den som man använder när man jobbar med asfalt eller tak med tjärpapp.
Det tar lite tid men det fungerar.

F
L Leif i Skåne skrev:
Skall man bara skala av en sten några dm. Hade jag köpt en billig vinkelslip för 230mm skivor samt några billiga diamant skivor.
Skurit spår med 30 mm c-c , slå bort materialet med slägga.
Man kan hyra motorkap typ Husqvarna också den skär djupare men totalt kanske dyrare
Använd vattenbegutning så varar skivan längre och det ryker inte.

Det är ju extremt destruktivt att stå och avverka med en kapskiva och banka loss grus jämfört med att sätta en rad kilar. Det är nästan en sakral upplevelse när man sakta hör hur stenen spricker. Köra vinkelkap i sten, vad ger det mer än svart snor och torr hals?

Vatten på vinkelkap som mer än ofta är helkapslad utan jord? Är det bara jag som får lite mer fnitter i fingrarna än vad man önskar av det? Kanske inte världsbäst på taskigt IP-klassade 230V maskiner?

• Gilla
Jakobk och 1 till
  • Laddar…
E
L Lennart Lind skrev:
Det är den.. med andra ord köpte jag fel borr.. köpte max borren. Få byta då
Hur har det gått för dig?

• Gilla
Joakim Alpsten
  • Laddar…
Det var inte så lätt som jag trodde. Det gå bara bort små flisor med sten varje gång. Så det bli en massa borrhål. Hade tänkt att det skulle klyvas större bitar åt gången. men icke! Så detta tar sin tid!

Att borra med Julas borrhammare var inga problem även om borret bli slött rätt fort även vid kylning med vatten.. gå det inte klyva större bitar varje gång man kilar?

Borrade ca 20 cm i varje hål men ändå släpper bara tunna block varje gång

Du har ju bara borrat på måfå, du måste ju följa en linje. Borra snett in från sidan och borra djupare på en linje och kör med flera kilar.

Jag körde i en rak linje från början. Nu är stenen lite mer spetsig upptill. Men bröts dock bara av sten flisor Inga hela sten block.. kanske måste gräva ut bort mer jord från stenen? Behöver dock bara komma ner 10 cm under gräsmattan typ..kör med 5 ST 16mm kilar. Få testa imorgon igen då. detta va rätt klurigt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.