79 653 läst ·
230 svar
80k läst
230 svar
Vad för verktyg behöver jag för att spräcka en sten
Blev 5 ST av dom. Få vi se hur det går
Kanske behöver man fler än 5 när dom endast är 16mm?
Är det inte smart att ha vattenslangen på som spola hela tiden när man borra sen? Eller blir det knappt någon kylning på detta?
Du ska inte spola med vattenslangen ner i hålet när du borrar. Stenmjölet som bildas när du borrar blandar sig med vatten till en väldigt effektiv slippasta som förstör dina borr snabbt. Det blir söligt också. Köp många borr istället och byt efter varje hål. Så gör jag och det funkar väldigt bra.
Har man tillgång till tryckluft kan det användas för att blåsa rent i borrhålen, annars kan man använda en cykelpump eller liknande.
Även om man borrar utomhus kan andningsskydd vara bra att ha, stendammet är inte så snällt mot lungorna.
Har man tillgång till tryckluft kan det användas för att blåsa rent i borrhålen, annars kan man använda en cykelpump eller liknande.
Även om man borrar utomhus kan andningsskydd vara bra att ha, stendammet är inte så snällt mot lungorna.
Ok kanon nu vet jag nog allt. Tack
Självbyggare
· Stockholm
· 10 283 inlägg
Har ingen ännu. Räcker med en 5 kilos?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 283 inlägg
Jag har en 2kg slägghammare.
räcker det med en kort slägghammare.. tänkte man få ju mer kraft med 1,5 meters
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Jag kör liten handslägga bara. Vanlig hammare är för lite men du behöver absolut ingen jätteslägga.
Måste bli enorm stötigt med kort slägga mot en längre?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 283 inlägg
Jag tycker det är enklare med en kort. Kraften räcker och det är lättare att träffa.
Kör på en enhandsslägga, 1,5-2kg. Du kommer att förstå när du får hem kilarna och börjar. Det är snudd på finlir och absolut inte några fullsvingar. Du sätter an kilarna och sen drar du ett litet slag på varje kil i din rad i tur och ordning.Lennart Lind skrev:
Jag reder mina 28mm kilar ledigt med en 1,8kg med glasfiberskaft från Biltema.
Redigerat:
Om du tittar på kilen så består den av tre delar, två yttre och en mittenbit som man klappar till med släggan. När du laddar kilen i hålet så är det viktigt att du drar tillbaka den upp ett par mm så den inte ligger och vilar på stenkanten. Hålet behöver aldrig vara djupare än mittbiten minus det som sticker upp ovanför hålet. I teorin är det mycket mindre för man har så mycket expansion innan mittbiten är bottnad.Lennart Lind skrev:
Mina 20mm kilar är 190mm långa och det är helt lungt med 13cm djupa hål men funkar säkert ner mot 11cm med. Mina 28mm kilar är 280-300mm långa och där har jag borrat 15cm och det har funkat. Det beror på vilken utväxling det är på expansionen, dvs hur spetsig kilen är.
Hurdjupt du skall borra är inget problem när du väl börjar, du kommer att borra för djupt.
Jag kör en 1kg slägghammare. Funkar finfint med 20mm kilar. Som fsn säger så är det mycket mer precisionsarbete än råstyrka. Det är hela anledningen till att ha multipla kilar, man tvingar ner dem lite i taget växelvis.