Mikael_L
  • Gilla
Lennart Lind
  • Laddar…
Mikael_L
Lennart Lind skrev:
Fördelen med snigel dynamit är kanske att man behöver göra färre hål? Känns som det expandera bättre än kilar?
Det vette tusan. Snigeldynamit expanderar väl jättelite, men däremot med stor kraft ...? eller ...?

• Gilla
Lennart Lind
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Det vette tusan. Snigeldynamit expanderar väl jättelite, men däremot med stor kraft ...? eller ...?
De krävs betydligt mer borrande med snigeldybamit än kilar. Kilar funkar klockrent så kör på dem

• Gilla
Lennart Lind
  • Laddar…
Älskar eBay så dom köper vi då :)

F
Lennart Lind skrev:
En kompis hade en borrhammare men inga borr.. vart köper man billigast borr och ev kilar?
Jag köpte kilar här http://sten-spräckning.se/produkt-kategori/sprackkilar/ Två st 28mm mest för att jag hade ett bra sånt borr samt tre st 20mm. Det är en jävla skillnad på 20 och 28mm i spräckkraft men det är också en jäkla skillnad i borrtid mennan ett 20 och 28mm hål. 20mm borrar jag 12-13cm och 28mm borras 15mm. Jag köpte ett 20mm borr från samma ställe som kilarna men det rekommederar jag inte. Det funkademen motsvarande 20mm borr från Biltema för 139kr funkade betydligt bättre (otroligt och osannolikt, jag vet... men det är sant, true story). Jag har en Hilti TE52 med SDS Max fäste kan jag tillägga då.

Jag har avverkat ett par kubikmeter med mina kilar, borrat säkert hundra hål (eller mer, har inte en aning faktiskt) och det tog sin tid. Driva i kilen och spräcka stenen är en baggis och ett stort nöje, det är borrningen som suger. Ett tips är att ha två borr att alternera mellan och aldrig låta dom bli för varma. Göra några hål men alltid ha en kil kvar man inte bankar fast om det skulle vara så att det fastnar utan att spricka.

Om det händer, kilarna blir helt stumma och slägghammarn bara studsar och det är helstumt så går man och tar en fika sen går man dit och ger dom en smäll till sen klipper man gräset och sen ger man dom en smäll till och efter ett par varv så har man tjatat loss stenen. Men vanligtvis så ger den sig själv.

Jag skulle rekommendera minst tre kilar och inte mindre än 18-20 men du får själv bedömma vad du har för borrkapacitet. Kanske är nog så effektivt med 4-5st 14mm kilar?

F
Lennart Lind skrev:
Vad säger ni gott folk räcker 16mm eller måste man upp 20mm för att spränga med snigeldynamit

Jag tror minimum är 30mm för snigeldynamit och det är så jävulskt långa hål jämfört med kilar.

Redigerat:
Tack för svaret. Blir Biltema borret.. sedan kilar från ebay.men har inte bestämt vilket mått riktigt än. Men lutar åt 18 eller 20mm köper 5,6 st kilar

F
Lennart Lind skrev:
Borren under 20mm är dock bara 120 långa vilket lär vara för kort på den större stenen. Så lutar åt 20x190 borret
Jag hade hört på 190mm borret men det är inte alls så att du borrar djupare bara för att det är en stor sten. Du kanske borrar något tätare, behöver fler kilar men inte djupare. Du borrar så djupt du behöver för att kilen skall kunna expandera utan att bottna. Bottnar du kilen så bankar du troligtvis sönder den. Smörj upp kilens glidytor så driver det lättare och du har större möjligheter att få ut en kil som sätter sig.

• Gilla
Lennart Lind
  • Laddar…
Ok men hur vet man hur djupt man ska borra? Eller berget.. för man har ju ingen aning hur djupt sten berg går..borra man för lite så är risken att kilen fastnar och stenen ej klyvs

Hittade dock inga 20mm kilar från Ebay synd

Jag köpte några 16mm kilar på Ali. Funkar toppen. Kör med en vanlig Dewalt borrhamnare, borr från Bilbuttericks och 2kg slägga. Köpte först 5st för att prova och har nu 5 extra. Tror det var ca 30kr/st.

Redigerat:
  • Gilla
Lennart Lind
  • Laddar…
Bra pris. Kanske testar 16mm. Har du nån länk där du köpte

• Gilla
Lennart Lind
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.