Hej, i villan från 1970 sitter dessa ventiler vid ett handfat samt wc, vad heter dom?
Vad ska jag använda för att enklast ansluta en ny blandare som har 10 mm slät ände mot denna ventil?
Eller bör jag ta bort dessa helt och ersätta med ny kulventil?

Kromad kran med vattenansamling och korrosion, monterad på vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
J Jan1975 skrev:
Hej, i villan från 1970 sitter dessa ventiler vid ett handfat samt wc, vad heter dom?
Vad ska jag använda för att enklast ansluta en ny blandare som har 10 mm slät ände mot denna ventil?
Eller bör jag ta bort dessa helt och ersätta med ny kulventil?

[bild]
Dom heter ”rör mig inte då läcker jag!”

Behöver du avstängningar där eller kan leva utan?

Man kan tex skarva rören ovan med klämringskopplingar om det är olika diameter. Finns sådana skarvar från 8, 10 12 mm

Ulltand Ulltand skrev:
Dom heter ”rör mig inte då läcker jag!”

Behöver du avstängningar där eller kan leva utan?

Man kan tex skarva rören ovan med klämringskopplingar om det är olika diameter. Finns sådana skarvar från 8, 10 12 mm

Jaha det kunde jag ju misstänka att dom heter… Men faktiskt så använder jag en av dom, vid wc, då flottören inte stänger helt. Så en av tre fungerar alldeles utmärkt. Vid handfatet har jag inte vågat prova att stänga.

Enklaste lösningen är väl kanske att kapa rören och sätta klämkoppling, eventuellt ny kulventil på befintligt rör ovanför dessa gamla, så jag inte behöver röra dom.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
J Jan1975 skrev:
Jaha det kunde jag ju misstänka att dom heter… Men faktiskt så använder jag en av dom, vid wc, då flottören inte stänger helt. Så en av tre fungerar alldeles utmärkt. Vid handfatet har jag inte vågat prova att stänga.

Enklaste lösningen är väl kanske att kapa rören och sätta klämkoppling, eventuellt ny kulventil på befintligt rör ovanför dessa gamla, så jag inte behöver röra dom.
Mät rören med skjutmått till att börja med. Kan gå att ansluta direkt till ventilen.

I dåtiden fanns även 11 mm rör

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.