Hej, i villan från 1970 sitter dessa ventiler vid ett handfat samt wc, vad heter dom?
Vad ska jag använda för att enklast ansluta en ny blandare som har 10 mm slät ände mot denna ventil?
Eller bör jag ta bort dessa helt och ersätta med ny kulventil?
Vad ska jag använda för att enklast ansluta en ny blandare som har 10 mm slät ände mot denna ventil?
Eller bör jag ta bort dessa helt och ersätta med ny kulventil?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom heter ”rör mig inte då läcker jag!”J Jan1975 skrev:
Behöver du avstängningar där eller kan leva utan?
Man kan tex skarva rören ovan med klämringskopplingar om det är olika diameter. Finns sådana skarvar från 8, 10 12 mm
Ulltand skrev:
Jaha det kunde jag ju misstänka att dom heter… Men faktiskt så använder jag en av dom, vid wc, då flottören inte stänger helt. Så en av tre fungerar alldeles utmärkt. Vid handfatet har jag inte vågat prova att stänga.
Enklaste lösningen är väl kanske att kapa rören och sätta klämkoppling, eventuellt ny kulventil på befintligt rör ovanför dessa gamla, så jag inte behöver röra dom.
Mät rören med skjutmått till att börja med. Kan gå att ansluta direkt till ventilen.J Jan1975 skrev:Jaha det kunde jag ju misstänka att dom heter… Men faktiskt så använder jag en av dom, vid wc, då flottören inte stänger helt. Så en av tre fungerar alldeles utmärkt. Vid handfatet har jag inte vågat prova att stänga.
Enklaste lösningen är väl kanske att kapa rören och sätta klämkoppling, eventuellt ny kulventil på befintligt rör ovanför dessa gamla, så jag inte behöver röra dom.
I dåtiden fanns även 11 mm rör
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden