Godmiddag.

Är i en resa av att i lösvirke bygga ett garage. Har nu kommit så långt att jag ska börja med innerväggar.

Jag tänkte använda mig av en plåtsyll (finns en förklaring till valet)
https://www.bauhaus.se/skena-m-pe-d...wcB&gbraid=0AAAAADxd_kw_QegDE9jOnj_xPJHzyk4DJ

Men nu undrar jag vilken dimension och infästning jag ska ha?
Vissa säger betongskruv, andra slagspik den tredje expanderskruv.

Vad rekommenderar ni?

Syllen ska fästas rätt ner i betongplattan.
Ingen golvvärme finns.

Tack för svar.

Jag skulle säga att det inte spelar speciellt stor roll, då skruvarna endast skall förhindra att väggen rör sig i sidled. All tyngd kommer ju tas upp av reglarna.

Med det sagt så kan man fortsätta och säga "ta det som är lättast i ditt fall". T.ex. 5x80 mm skruv med plugg ner i betongen.

Anders243 Anders243 skrev:
Jag skulle säga att det inte spelar speciellt stor roll, då skruvarna endast skall förhindra att väggen rör sig i sidled. All tyngd kommer ju tas upp av reglarna.

Med det sagt så kan man fortsätta och säga "ta det som är lättast i ditt fall". T.ex. 5x80 mm skruv med plugg ner i betongen.
Tack

ESSVE SPIX tex 6*40mm är nog enklast och snabbast.
Om golvet är jämt och plant och betongkvaliten god kan nog 5*22 eller liknande också duga

F fribygg skrev:
ESSVE SPIX tex 6*40mm är nog enklast och snabbast.
Om golvet är jämt och plant och betongkvaliten god kan nog 5*22 eller liknande också duga
Å då förborra och sen plugg?

A AnAb skrev:
Å då förborra och sen plugg?
Borra och sen fästa med SPIX, du behöver ju inte nått långt fästelement/ skruv när du har plåtregel

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Alternativt spikplugg 5x40 då spix är svåra att få bort om det skulle bli fel

Tomture61
Skulle personligen aldrig ha ytterväggar som på insidan har kontakt med plattan / golvet .
Förhöjd syll av leca eller lättbetongsten .

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.