A
Har kommit över lite kabel/sladd men undrar vad det egentligen är?

Är mjuka innerledare, två stycken (svart och röd) och mjukt ytterhölje som är runt.

Enda märkningen som finns är detta:

"UL 1015 20/2C 300/300V 80° SHANGHAI SHANGXU -LF-"

Skulle vara kul att veta vad det är.

nån kinesisk gummikabel gissar jag på, då betecningen inte följer normal standard

A
Just denna kabel används på Husvagnar, dras till lysen m.m. (för 12v) och jag hade också tänkt använda den för 12v (främst bilar och släpvagnar m.m.).

Att den inte följer "vår" standard upptäckte jag också då det inte går att hitta nånstans, men förhoppningsvis finns det nån här som kanske vet :)

Amarace skrev:
Har kommit över lite kabel/sladd men undrar vad det egentligen är?

Är mjuka innerledare, två stycken (svart och röd) och mjukt ytterhölje som är runt.

Enda märkningen som finns är detta:

"UL 1015 20/2C 300/300V 80° SHANGHAI SHANGXU -LF-"

Skulle vara kul att veta vad det är.

Det är helt enkelt en "UL 1015 20/2C 300/300V 80° SHANGHAI SHANGXU -LF-" kabel

så nu vet du det.

Du kan ju söka på namnet.. Finns massor om UL 1015.

A
Raveper, verkligen givande svar, tack för det (o.b.s, ironiskt)!
Att det är sån kabel förstår jag nog, och att söka på internet är jag kapabel till, men det kommer så mycket att jag inte kan utläsa vad det är för kabel. Hade jag vetat skulle jag inte fråga.

Iaf, som jag förstått det är det just kopplingskabel. UL står för nån Amerikansk standard och det är för 300V?

UL är mycket riktigt amerikansk standard, och vid närmare eftertanke kan 20/2C stå för ledararea 20awg (american wire gauge) och " ledare och C kanske står för Copper? 300v är väl spänningen den är godkänd för.
så du kan med all säkerhet ha den för bil-el men inte för några högre strömstyrkor. max 10Amp duger den till.

I #7 beskriver nog electrocuted det mesta rätt, möjligen tolkar jag 2C som tvåledad (two core), det är väl liknande vad vi kallar lampsladd SKX, RKK.
Eftersom AWG20 är ca 0.5mm² så är redan 10A i högsta laget som belastning.
Isolation tydligen PVC enligt UL1015 och temperaturklass 80℃.

Mikael_L
GK100 skrev:
Eftersom AWG20 är ca 0.5mm² så är redan 10A i högsta laget som belastning.
Och särskillt om det är 12V, för då blir spänningsfallet besvärande.

A
Tack för alla svar :)
Det stämmer nog allting, fastän jag tycker det ser ut som 0,75mm2. Sen är det förtennad koppar.

Enda jag kommer att använda den till är BIlel, och då typ för bakljus, positionslampor, styrström o.s.v. Alltså ingen större belastning.

Mikael_L skrev:
Och särskillt om det är 12V, för då blir spänningsfallet besvärande.
sorry, läste fel rad i tabellen och översatte till ~0.8mm2 (18awg) vilket såklart är på gränsen, men OK för 10A i fordonsapplikationer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.