15 440 läst ·
50 svar
15k läst
50 svar
Vad för laddbox till bilen har jag fått installerat?
Rent tekniskt, om man vill slänga på ännu mer pengar (och lite värmeförluster) så går det att använda en (enfasig) transformator 400/230V, i det här fallet på 3 kW effekt, för att lasta 7,5A ur två faser i stället för 13A ur en.Stefan N skrev:
Blir det inte rent av ännu lite bättre belastningsmässigt (om än marginellt)? Om det redan ligger en (annan) enfasig last på fasen (säg 2.5A) och man lägger till 7.5A tvåfasigt så blir det något mindre tillägg än 7.5A mätt på den redan belastade fasen (totalström mindre än 10A i exemplet). Strömmen på den tvåfasiga belastningen borde ligga 30 grader ur fas mätt relativt fasens spänning mot noll medan den enfasiga lasten ligger helt i fas. Eller hur blir det - länge sedan jag räknade på tvåfas - GK100 kan säkert rätta mig.
Redigerat:
Det finns vad jag vet bara en laddbox på den svenska marknaden som gör det. Jag kollade runt lite just för att jag också har en bil (en IONIQ) som laddar på en fas. Har Vattenfall, som har svindyra abonnemang, och lade hellre pengarna på en egen grej för mig själv än att betala mer till deras direktörerStefan N skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden