Nån som kan Halo boxar?
Vill ha att den tar från alla tre faserna istället för bara L1, elektrikern kopplade in alla tre.
Skärmbild av elmätaravläsning med strömförbrukning 0.2 kWh och värden för L1, men inga värden för L2 eller L3.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stefan N Stefan N skrev:
Nån som kan Halo boxar?
Vill ha att den tar från alla tre faserna istället för bara L1, elektrikern kopplade in alla tre.
[bild]
Är det inte så enkelt att du bara har 1-fas laddning i bilen ?
Jag har svårt att tro att du isåfall enkelt kan nyttja mer än 1 fas från nätet.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ja så vad det. Man kan bara välja vilken av faserna man vill ta ifrån.

• Gilla
largab
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Ja så vad det. Man kan bara välja vilken av faserna man vill ta ifrån.
Rent tekniskt, om man vill slänga på ännu mer pengar (och lite värmeförluster) så går det att använda en (enfasig) transformator 400/230V, i det här fallet på 3 kW effekt, för att lasta 7,5A ur två faser i stället för 13A ur en.

Blir det inte rent av ännu lite bättre belastningsmässigt (om än marginellt)? Om det redan ligger en (annan) enfasig last på fasen (säg 2.5A) och man lägger till 7.5A tvåfasigt så blir det något mindre tillägg än 7.5A mätt på den redan belastade fasen (totalström mindre än 10A i exemplet). Strömmen på den tvåfasiga belastningen borde ligga 30 grader ur fas mätt relativt fasens spänning mot noll medan den enfasiga lasten ligger helt i fas. Eller hur blir det - länge sedan jag räknade på tvåfas - GK100 kan säkert rätta mig.

Redigerat:
Stefan N Stefan N skrev:
Nån som kan Halo boxar?
[bild]
Det finns vad jag vet bara en laddbox på den svenska marknaden som gör det. Jag kollade runt lite just för att jag också har en bil (en IONIQ) som laddar på en fas. Har Vattenfall, som har svindyra abonnemang, och lade hellre pengarna på en egen grej för mig själv än att betala mer till deras direktörer :) Krävs som sagt någon typ av transformator/kraftelektronik för att omforma flera faser till en.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.