martin43 martin43 skrev:
Det kan se ut så här i en normal villa, visserligen bortresta över påsk. Huvudsäkring 20A. Spis+ugn på fullt ös samt något av tvättmaskin, torktumlare, vattenkokare, diskmaskin, mikro etc så hamnar en fas över både 16 och 20A. Släng in elektrisk golvvärme i något badrum (3-6A?) och en elbilsladdning också så anser jag att man SKA ha aktiv styrning av förbrukningen, eller bara ladda på natten.
Jag har ännu inte optimerat balansen mellan faserna.

[bild] [bild] [bild]
Lite oroväckande att de rest iväg och lämnat spisen på för fullt, i vilket fall ser belastningarna väldigt snälla ut, vad har man för uppvärmningsystem? Kanske såg värre ut några veckor längre bak, i vilket fall är det inget som kan knäcka en 16A säkring, men ett par kvicka laster till vid toppen så ligger man risigt på det.

Såpass hög förbrukning utan vare sig elgolvvärme eller luftluftvärmepump alltså? Intressant.

De momentana lasterna kan väl som sagt hanteras, men att det finns lägen där både en 16 och en 20 A-säkring skulle kunna ligga illa till där kan man ju tänka sig.

Vad gäller laddning så är man nog oftare betjänt av hyfsat snabb laddning nu med laddhybrider än i framtiden med elbilar. Jag som inte kör bil till jobbet kan på helgen använda bilen både två och tre gånger en lördag och då vilja att den ska hinna ladda däremellan. Att någon som kör bil till jobbet än oftare hamnar i den situationen även på vardagkvällar håller jag för sannolikt. Med rena elbilar med längre räckvidd torde det vara ett mindre bekymmer. Då har man å andra sidan fler amperetimmar som ska kunna hinna laddas över natten.

Så ja, lastbalansering verkar ju vara en bra grej, betydligt mer försvarbar än uppsäkring också.

S Slugge skrev:
Lite oroväckande att de rest iväg och lämnat spisen på för fullt, i vilket fall ser belastningarna väldigt snälla ut, vad har man för uppvärmningsystem? Kanske såg värre ut några veckor längre bak, i vilket fall är det inget som kan knäcka en 16A säkring, men ett par kvicka laster till vid toppen så ligger man risigt på det.
De = jag, och vadå lämnat spisen på max? Det är nästan ingen ström alls under några dagar?
Vi har dyrvärme, förlåt fjärrvärme. Enbart LED-belysning.

Visst hade 16A klarat det, hela Sverige utmanar ju sina säkringar varje dag, och de står pall eftersom det oftast är korta spikar. Men sett över tid räcker inte 16A för oss om vi inte tänker lite på helgerna med vilka maskiner som körs samtidigt.
Men min huvudsäkring var inte poängen här, min poäng är att om man ovanpå någon slags "normal lastprofil" lägger på en konstant last på 10-16A (elbilsladdning under flera timmar) är man rökt.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Såpass hög förbrukning utan vare sig elgolvvärme eller luftluftvärmepump alltså? Intressant.
Nej den är inte hög. Den är låg. Årsförbrukningen är 4600 kWh, varav ca 1000 kWh går till fastighetsel, IT och robotgräsklippare. Avfuktaren i garaget ca 250 kWh och ca 1,5 kWh per dag när motorvärmaren används (japp den är på 2 kW rakt in i kylvätskan).

Du menade "såpass höga toppar" trots att förbrukningen är låg. :)
Jag menar, full gas på ugnen = 16A när den värmer upp. Det är många apparater som är på 2000W (momentant) så lite spikar är enkelt att få även om energiförbrukningen totalt inte är hög.

Golvvärmen i badrummet uppe drar 4,3 A (avstängd nu) och en vanlig luft-luft värmepump brukar väl inte dra särskilt mycket ström, däremot går den ju många timmar förstås? Brorsans bergvärmepump ligger och puttrar på 1,3 kW ineffekt just nu, fördelat på alla tre faser.

Ah, jag läste månadscharten som att två av faserna där snittade runt tio ampere, men ser nu att den gröna linjen är maxförbrukning, vilket verkar rimligare om man tänker.

Och då är det ju som du skriver väldigt korta stunder man måste ställa ner en billaddare för att inte överbelasta systemet. Perfekt för ett automatiserat system med andra ord!

Exakt! Nu är jag nyfiken på om TS bil har stöd för detta. Det skall tydligen vara en PWM signal på något av stiften i laddkontakten som laddaren använder för att informera bilen om hur mycket ström den får ta. Då är det ju bara att genast installera en elmätare som kopplas till laddboxen.

engs
martin43 martin43 skrev:
Det kan se ut så här i en normal villa]
Vad har du för utrustning för att få ut dessa stiliga grafer?

engs engs skrev:
Vad har du för utrustning för att få ut dessa stiliga grafer?
Jag kör mjukvaran Domoticz på en Rasperry Pi. Där sitter lite olika tillbehör bl.a. en USB-sticka för Zwave. I elskåpet sitter en gen 5 Home Energy Meter från Aeotec. Den visar inom.1,5% samma som elmätaren. Det går att använda för att t.ex styra ett el-element bara när det finns ström över om man vill.

Läste lite om bl.a. Chargestorms lastbalanserare. Imponerande lösningar, men man får många, många proppar för pengarna det kostar.

Deras lastbalansering är ju något helt annat (verkar smart) än att din egna laddbox ändrar pwm-signalen till bilen för att du belastar någon av dina faser för mycket. Den lokala regleringen är enkel och borde kosta därefter.

Du anger "Västra Götaland" som placering.

Det råkar väl inte vara el från Göteborg Energi?

I så fall kostar "uppsäkring" engångskostnad, för kabel, arbete, andel i matande utrustning etc, men ingen månadsavgift (för privathushåll).

I så fall är byte till (minst) 25 rakt av det rätta när Du nu skaffat en stor 16A enfasbelastning som skall jobba över lång tid.

Jag skulle nog överväga 35A också på en gång, har för mig att det är en taxa upp till 35A, och en högre upp till 63A. (Om Du tänker fortsätta med elbil...)

Fenomenet med överbelastning av huvudsäkring är följden av att alla möjliga maskiner, spisar, ugnar, ... numera är 230V, dvs det summeras 16A hit, + 10 A dit + 13 A dit... och så har vi bara 16/20/25 att ta av. I och för sig har vi 3 st 16/20/25, men ingen av dem får gå över gränsen. Tidigare var det 380V-anslutning, och då delades hela tiden belastningen mellan två, ibland tre faser, alla maskiner varierade detta över alla 3... Men då hade vi inte billig tillverkning av likadana maskiner för hela Europa, utan bara lokalt i Sverige...

Om vi, likt England eller USA, hade enfas, ca 75 - 100A, att tillgå för en villa, ja då vore det inget problem - de olika enfaseffekterna skulle addera sig över tiden och i praktiken inte slå i taket.

Men eftersom vi har 3-fas till varje abonnent så blir det 3 låga tak att krypa under i stället för ett högt tak att passera med rak rygg...

I princip kan man köpa en transformator 400 - 230V om man har en stor enfasförbrukare - det jämnar ut något, men funkar ju inte för Din 3-fasanslutna enfasladdare... (58% ström i två faser i stället för 100% i en fas). Trafon blir också varm och utgör en energiförlust.

Med facit i hand är det dags för Sverige att ge upp sin "unika linje" med 3-fas till alla, när vi redan har givit upp materialmässigt och väller in enfasinriktad utrustning och inget annat. Just nu kombinerar vi två system som inte passar alltför bra tillsammans...

Man kan börja med nybyggen, radhusområden, lägenheter etc. Samma fas till var tredje kund. Precis som på 40/50-talet i hyreshusen då.

martin43 martin43 skrev:
Deras lastbalansering är ju något helt annat (verkar smart) än att din egna laddbox ändrar pwm-signalen till bilen för att du belastar någon av dina faser för mycket. Den lokala regleringen är enkel och borde kosta därefter.
Efter att ha läst på Chargestorms hemsida så tycker jag att styrningen verkar vara precis som Garos - varken smartare eller enklare. Husets förbrukning mäts (på samma sätt), förs sedan till laddboxen (via Modbus i båda fallen) som sedan ändrar signalen till bilen som drar ner laddströmmen.

Jag kanske tryckte fel för jag kom till chargestorms sida för lasbalansering mellan flera hushåll och hela kvarter! Det är ju coolt men som sagt något annat än en enkel styrsignal baserad på aktuell ström.

• Gilla
Pen
  • Laddar…
Det var nog den sidan jag länkade till. CS hade inte så många publika sidor där de skrev om vad de har. Däremot är det väl så man måste göra för att få ett verkningsfullt system vare sig det är för ett hushåll eller flera, alltså att man mäter strömmen vid huvudsäkring och sen sänder information till den potentiella storförbrukaren (billaddaren) hur stor ström den tillåts ta ut. Eller finns det andra funktionella modeller?

Man kan väl börja med att fråga elbolaget hur de dimensionerat nätet. Misstänker att det går att belasta ganska bra i moderna villaområden.

Blir det nån laddstyrning för trådskaparen undrar jag?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.