15 440 läst ·
50 svar
15k läst
50 svar
Vad för laddbox till bilen har jag fått installerat?
Lyckas du inte med det så kanske du måste öka huvudsäkligen på huset, har du 20a nu? Bara tänka hur mycket mer en huvudfas belastas under perioden du laddar bilen, är den på 20 så är det inte många watt kvar att fördela på resterande förbrukare ;-)
Detta kommer bli vanligare och vanligare iom att folk skaffar elbilar.
Självklart lättaste och billigare lösningen är sänka uttaget till mindre än 16a, laddar du mest på natten så tar du ut 10 max imo, sparar på allt förutom tid ;-)
Kan räkna ut exakt hur mycket tid längre det tar att ladda bilen med 10a ist för 16a och kolla om det är värt kostnaden för elektriker eller högre huvudsäkring så länge du har en bil som endast kan ladda endast 16a ;-)
Självklart lättaste och billigare lösningen är sänka uttaget till mindre än 16a, laddar du mest på natten så tar du ut 10 max imo, sparar på allt förutom tid ;-)
Kan räkna ut exakt hur mycket tid längre det tar att ladda bilen med 10a ist för 16a och kolla om det är värt kostnaden för elektriker eller högre huvudsäkring så länge du har en bil som endast kan ladda endast 16a ;-)
Kan man ställa in laddboxen så att laddning startas senare på kvällen då man inte kör andra effektkrävande maskiner?D DjKool skrev:Hej,
Tack för alla tips och råd.
Jag tror det landar i just nu att dra ner A på laddningen då det räcker i dagsläget för bilen på natten. Senare titta över lasten på olika faser, via elektriker så att lasten bli så bra som möjligt och sedan kanske lastbalansera laddaren om man köper bil som behöver mer laddeffekt och framförallt kan gå på trefas.
Mvh
Mats Ola
Frågan är väl också vad du har för elbil, om du vet om den kan utnyttja tre faser eller bara en?
Laddboxen styr inte laddningen, den har ingen "intelligens". Laddningen styrs av bilen och exakt hur beror på modellen. Ofta kan man ställa in när den ska ladda, med hur mycket ström (upp till så mycket som matningen medger), och ofta finns det en app som man kan styra detta med från sin telefon.Solvskaftet skrev:
För en tid sedan så konstaterades i någon tråd här i BH att det numera tack och lov finns laddboxar som kan styra (max-) laddningen baserat på elmätning av husets faser. Har för mig att det faktiskt var Garo som sedan i höstas har en sådan (elmätaren måste köpas separat).
Fast enklast till att börja med är väl att manuellt vänta med att starta laddningen till kvällen då man slutat laga mat, köra diskmaskin mm. Tror att man kommer rätt långt med det.
Fast enklast till att börja med är väl att manuellt vänta med att starta laddningen till kvällen då man slutat laga mat, köra diskmaskin mm. Tror att man kommer rätt långt med det.
Jag har 20A nu, just uppsäkrat från 16A. Tillfällig lösning kommer nog att bli dra ner laddningen till 10A då vi oftast laddar nattetid och sedan fundera på alternativen långsiktigt. Större säkring, lastbalananserare, titta på lasten på de olika faserna.T tobbe456 skrev:Lyckas du inte med det så kanske du måste öka huvudsäkligen på huset, har du 20a nu? Bara tänka hur mycket mer en huvudfas belastas under perioden du laddar bilen, är den på 20 så är det inte många watt kvar att fördela på resterande förbrukare ;-)
Med lastbalansering som går att installera fungerar det ju med att laddningen dras ner om lasten är hög på någon av faserna men i boxen ställer du bara in vad du vill att den skall ladda med. Enklaste är som du säger att starta laddningen på kvällen men ibland opraktiskt av olika skäl.Pen skrev:
För en tid sedan så konstaterades i någon tråd här i BH att det numera tack och lov finns laddboxar som kan styra (max-) laddningen baserat på elmätning av husets faser. Har för mig att det faktiskt var Garo som sedan i höstas har en sådan (elmätaren måste köpas separat).
Precis samma som jag har. Fick nyss leverans av den men kör med originalladdaren som medföljde, max 10a. Drog ut ett trefasuttag och satte i en adapter till schuko. Bil klarar max 16a enfas ja..D DjKool skrev:
Kollat pris för vad en lastbalanserare kostar att installera? Att hitta och flytta om faser för att frigöra 16A dygnet runt i alla lägen kanske blir dyrare? Är boxen installerad från en undermätare/säkringsskåp i t.ex ett garage? Var är den i sin tur inkopplad?
För lastbalanserare känner väl bara lasten på faser fram till undermätaren inte hela vägen, eller? ..
Det står ju att "GAROs standard laddbox för laddning i egna bostaden är förberedda för dynamisk lastbalansering, dvs ser till att reducera laddström till fordonet då bostaden belastas, vilket minimerar risken att huvudsäkring till bostaden löser ut. Komplettera med Modbus 1-fas/3-fas energimätare i elcentralen för aktivering av lastbalansering.".
=> Låter ju som att den KAN styra laddningen? Mod 3 typ 2?
Om laddboxen kan styra laddningen använd det!!!
Att säkra upp är ju dyrt men egentligen också onödigt eftersom det blir överdimensionerat, det är normalt en mycket liten del av tiden som du samtidigt som du laddar använder spis, tvättmaskin, diskmaskin, vattenkokare eller vad det nu är som gör att säkringen går. Dessutom blir det ju jobbigt i förlängningen om alla villakunder säkrar upp till 32A och maxbelastar vissa faser då och då.
=> Låter ju som att den KAN styra laddningen? Mod 3 typ 2?
Om laddboxen kan styra laddningen använd det!!!
Att säkra upp är ju dyrt men egentligen också onödigt eftersom det blir överdimensionerat, det är normalt en mycket liten del av tiden som du samtidigt som du laddar använder spis, tvättmaskin, diskmaskin, vattenkokare eller vad det nu är som gör att säkringen går. Dessutom blir det ju jobbigt i förlängningen om alla villakunder säkrar upp till 32A och maxbelastar vissa faser då och då.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 305 inlägg
Hur mycket förbrukar egentligen en normal villa utan direktuppvärmning under maxtimmen kring matlagningstid? Jag har själv bränt några huvudsäkringar på landet, men då har det varit billaddning, matlagning och full golvvärme i badrummet på (oklart om allt går på samma fas).
Nåväl, när jag kollat då har den brända säkringen varit varm och de andra två iskalla, så jag misstänker att det för mig (och kanske de flesta) skulle räcka med att ha huvuddelen av hushållsströmmen på två faser och reservera huvuddelen av strömmen på den tredje till bilen. För egen del har jag därtill bara 16 A, så med ett par högförbrukare utöver full kräm till bilen sitter förstås säkringen löst. Problemet med en trefasladdare som bara använder en fas är ju vilken som nyttjas. Använder alla bilar L1, eller riskerar man att hamna fel om man byter bil eller har besökare som laddar och drar ström från en annan fas?
Nåväl, när jag kollat då har den brända säkringen varit varm och de andra två iskalla, så jag misstänker att det för mig (och kanske de flesta) skulle räcka med att ha huvuddelen av hushållsströmmen på två faser och reservera huvuddelen av strömmen på den tredje till bilen. För egen del har jag därtill bara 16 A, så med ett par högförbrukare utöver full kräm till bilen sitter förstås säkringen löst. Problemet med en trefasladdare som bara använder en fas är ju vilken som nyttjas. Använder alla bilar L1, eller riskerar man att hamna fel om man byter bil eller har besökare som laddar och drar ström från en annan fas?
Det kan se ut så här i en normal villa, visserligen bortresta över påsk. Huvudsäkring 20A. Spis+ugn på fullt ös samt något av tvättmaskin, torktumlare, vattenkokare, diskmaskin, mikro etc så hamnar en fas över både 16 och 20A. Släng in elektrisk golvvärme i något badrum (3-6A?) och en elbilsladdning också så anser jag att man SKA ha aktiv styrning av förbrukningen, eller bara ladda på natten.
Jag har ännu inte optimerat balansen mellan faserna.
Jag har ännu inte optimerat balansen mellan faserna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto