P
Hej!

Jag ska bygga ett fritidshus på 8,4m*15,6m på en plintgrund av limträbalkar.

Hela limträbalksgrunden ska vara 12m*18m. Det ska alltså vara altan på samma limträbalkar på 1,2m på kortsidorna och 1,8m på långsidorna. (8,4m*15,6m hus mitt på dvs)

Det ska vara 3 stora längsgående limträbalkar mot plintarna på 18cm*31,3cm. Dvs som bärlina/grundbalk.

På det ska det sedan ligga bjälkar av limträbalkar på 11,5*225cm med cc 1,2m.

Under huset och mellan dessa limträbalkar ska det sedan vara cc 60 samt cc 30 där det ska vara klinkers (badrum, tvättstuga och hall)
Frågan är alltså vad jag kan använda där för att få ner vikten på hela huset samt få ner priset - utan att det svajar. Och så jag får genom bygglov. Antar att 45*220 blir för klent?

Vill ha så få plintar som möjligt, så hoppas få ner antalet plintar till 12st. 4st per längsgående bärlinor/grundbalkar av limträbalkar mot plintarna på 18cm*31,3cm.

Nästan exakt så här kommer det se ut:grunder-utf-oppen-plintgrund-g08_luft.png

Bara att det förhoppningsvis bara blir 4st plintar per bärlina/grundbalk. Och att bjärlkarna kommer fortsätta utanför 1,8m på långsidorna. Och på kortsidorna flyttar jag in plintarna 1,2m så sidorna hänger fritt 1,2m.
Plintarna kommer vara i varje hörn av huset (8,4m*15,6m) och sedan kommer det vara ca 4,8m mellan första plinten och andra. Sedan 6m mellan andra och tredje, och sedan åter 4,8m mellan tredje och fjärde. Detta för att ha dom i hörnen av huset + under skarvarna för bärlinan/grundbalkarna.

Det gör att det mellan plintarna på kortsidan blir ca 4,2m. Så frågan är alltså. Vad funkar där? 45*220? Har räknat på 56*225 limträ där nu men vill se om det kan vara möjligt att få ner priset och vikten lite där.

En konstruktör ska räkna på allt sen men vill ha allt klart innan så han i princip bara behöver fakturera för ett ok. :)

P
EDIT:

På det ska det vara golvspån med golvvärme och sedan furugolv.

Och på altan runt om blir det 45x195 mm som altangolv. (hoppas det inte svajar med 120cc?)

Tanken är att ha limträstolpar på 16,5cm*16,5cm på plintarna innan första bärlinan/grundbalkarna. Är det på tok för smått tro? (med infon i inlägget ovan) Och sätta fast dom så här mot plintarna, men ej skruva i plintarna utan gjuta fast dom.

grunder-princip-grundplint-pelarfot-g37-3d.png

Redigerat av moderator:
P
EDIT igen:

Tänkte köra kortlingar mellan bjälkarna om det spelar in på spännviden man kan köra med 45*220 eller någon annan. Kör dom i mitten av bjärlarna mellan kantplinten och plinten i mitten och så rakt över.

Jag har försökt kolla tabeller i träguiden osv men vill gärna höra från någon som vet och har erfarnehet av detta vad som fungerar och inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.