1 882 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Vad för behandling på platsbyggd hylla?
Hej!
Jag håller på och bygger en bokhylla i stavlimmad ek.
Jag valde ek för att det skulle matcha mitt ek golv, problemet är bara att golvet är behandlat men hyllplanen är inte det så hyllplanen är betydligt ljusare såklart.
Vad bör jag använda för behandling för att göra hyllplanen lite mörkare och med typ samma finnish som golvet?
Lackbets i lämplig kullör?
Waxolja?
Vanlig olja?
Tacksam för svar!
Jag valde ek för att det skulle matcha mitt ek golv, problemet är bara att golvet är behandlat men hyllplanen är inte det så hyllplanen är betydligt ljusare såklart.
Vad bör jag använda för behandling för att göra hyllplanen lite mörkare och med typ samma finnish som golvet?
Waxolja?
Vanlig olja?
Tacksam för svar!
Verktygstokig
· Halland
· 8 317 inlägg
Samma som på golvet?S shms skrev:Hej!
Waxolja?
Vanlig olja?
Tacksam för svar!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 191 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 191 inlägg
Fram tills för några år sen var lack vanligast och då var det mattlack som hade gällt ett antal år men går man längre tillbaks i tiden så var det blank lack som var vanligast. Lack är ju som målarfärg så man brukar känna att det är som ett lager ovanpå själva träet.
Sen mörknar ek när det utsätts för ljus så för att få samma färg får du ge dig till tåls några år.
Sen mörknar ek när det utsätts för ljus så för att få samma färg får du ge dig till tåls några år.
Klicka här för att svara