Jag är inte insatt i vent. speciellt bra och behöver därför lite tips och råd.
Bor i en lägenhet som endast har 1 ventil, och den är placerad i badrumet.
Och när man inte har fönstrena öppna så blir det väldigt kvavt och dålig luft i lägenheten.
Hur gör jag lämpligast för att få in och ut frisk luft ? Har funderat på att sätta spaltventiler i fönstrena, är detta en bra lösning ?
Går det att sätta dom i själva fönsterbladet eller måste dom sitta i karmen ? Har nämligen ingen möjlighet att sätta dom i karmen.
Blir lite värre om man ska sätta en vanlig "tallriksventil" så jag bor i en vindsvåning med mycket snetak och vinklar. Dock har jag fönsterkupor som är plåtade på utsidan.
/Joacim
Bor i en lägenhet som endast har 1 ventil, och den är placerad i badrumet.
Och när man inte har fönstrena öppna så blir det väldigt kvavt och dålig luft i lägenheten.
Hur gör jag lämpligast för att få in och ut frisk luft ? Har funderat på att sätta spaltventiler i fönstrena, är detta en bra lösning ?
Går det att sätta dom i själva fönsterbladet eller måste dom sitta i karmen ? Har nämligen ingen möjlighet att sätta dom i karmen.
Blir lite värre om man ska sätta en vanlig "tallriksventil" så jag bor i en vindsvåning med mycket snetak och vinklar. Dock har jag fönsterkupor som är plåtade på utsidan.
/Joacim
Produkter som diskuteras: "spaltventiler"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Ventilationen är ju normalt fastighetens problem. Om du meckar själv så kan du sabba ventilationens konstruktions idé.
Ventilen i badrumet är iallfall en Från luft ventil. Den ska du kunna suga fast ett papper mot.
Dörren in till badrummet, finns det någon glipa i den? Måste det göra annars blir det ju vakum i badrummet.
Men det brukar gå bra att sätta in spalt ventiler i fönstren i fönsterbladet.
Ventilen i badrumet är iallfall en Från luft ventil. Den ska du kunna suga fast ett papper mot.
Dörren in till badrummet, finns det någon glipa i den? Måste det göra annars blir det ju vakum i badrummet.
Men det brukar gå bra att sätta in spalt ventiler i fönstren i fönsterbladet.
Var precis innei badrummet, och den ventilen gör nog inte mycket nytta. Kännde inget drag alls. Och ett papper fastnade givetvis inte. Kanske inte så konstigt om där inte finns någon tilluft ? Var även uppe på vinden och det går en eternit-kanal från ventilen i badrummet och rakt ut genom taket.
När jag flyttade in var badrumsdörren helt tät. Jag har sågat av den en bit vid golvläggning i hallen så nu har jag en springa på ca 5mm.
Var inne hos grannen bredvid som har en lika dan lägentet och han hade tallriksventiler i fönsterkuporna. Och det är en bodstadsrätt jag bor i.
När jag flyttade in var badrumsdörren helt tät. Jag har sågat av den en bit vid golvläggning i hallen så nu har jag en springa på ca 5mm.
Var inne hos grannen bredvid som har en lika dan lägentet och han hade tallriksventiler i fönsterkuporna. Och det är en bodstadsrätt jag bor i.
Håller på att renovera köket för tillfället och upptäckte till min förvåning att det sitter en ventil innuti ett av bänkskäpen! Skruvade av tallriken och såg att ett spirorörvar asnluten till ventilen. Var rörer tar ivägen har jag ingen aning om. Och det var inte mycket luft som passerade igenom efter jag öppnat den. Om nu detta är en fungerande tilluftsventil har jag möjlighet att sätta ventilationsgaller på passbiten och ansluta röret till detta.
Ska försöka montera ner socklen under skåpen och se var röret tar ivägen.
Bifogar en bild på ventilen och passbiten där det finns möjlighet att sätta en ventil/galler
Ska försöka montera ner socklen under skåpen och se var röret tar ivägen.
Bifogar en bild på ventilen och passbiten där det finns möjlighet att sätta en ventil/galler
Kolla om det är gjord någon OVK-bes. Isf skall det finnas anmärkningar speciellt gällande din lägenhet som MÅSTE åtgärdas.
Kolla om du får drag i bad ventilen om du öppnar ett fönster, annars kan det vara stopp i kanalen eller annat fel.
Ventilen i köksskåpet är om den sitter i anslutning till yttervägg förmodligen en gammal skafferiventil som man hade förr för att "kyla" just skafferiet. Kommer ingen kallluft kan den också vara igensatt. Sitter ofta insektsnät vid galler på fasad som sätts igen snabbt och ibland saknas gallret helt då man lockat/stängt öppningen vid fasadarbeten.
Självdrag går att förbättra på många sätt och är väldigt individuellt för varje fastighet.
Är det separata kanaler och dom är provtryckta kan man montera in separata fläktar men det bör isf vara enhetligt för alla lgh i fastigheten då systemet klassa om från självdrag till mekanisk frånluftssystem.
Du skall ha springventiler eller motsvarande i boningsrum (ex vis sovrum vardagsrum).
Montage i fönsterbåge brukar fungera om plats finns.
Det finns också spisfläktar typ Franke nonstop som håller ett konstant grundflöde.
Risken är att om du saknar friskluftsventiler så suger din spisfläkt luft från din ventil i badrummet.
Kolla upp med brf, det är deras ansvar att ventilationen fungerar och att OVK skall göras.
9-års intervall med självdrag.
Kolla om du får drag i bad ventilen om du öppnar ett fönster, annars kan det vara stopp i kanalen eller annat fel.
Ventilen i köksskåpet är om den sitter i anslutning till yttervägg förmodligen en gammal skafferiventil som man hade förr för att "kyla" just skafferiet. Kommer ingen kallluft kan den också vara igensatt. Sitter ofta insektsnät vid galler på fasad som sätts igen snabbt och ibland saknas gallret helt då man lockat/stängt öppningen vid fasadarbeten.
Självdrag går att förbättra på många sätt och är väldigt individuellt för varje fastighet.
Är det separata kanaler och dom är provtryckta kan man montera in separata fläktar men det bör isf vara enhetligt för alla lgh i fastigheten då systemet klassa om från självdrag till mekanisk frånluftssystem.
Du skall ha springventiler eller motsvarande i boningsrum (ex vis sovrum vardagsrum).
Montage i fönsterbåge brukar fungera om plats finns.
Det finns också spisfläktar typ Franke nonstop som håller ett konstant grundflöde.
Risken är att om du saknar friskluftsventiler så suger din spisfläkt luft från din ventil i badrummet.
Kolla upp med brf, det är deras ansvar att ventilationen fungerar och att OVK skall göras.
9-års intervall med självdrag.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

