Delvis avlägsnad röd linoleummatta på trappsteg med synlig spånskiva undertill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappa i en renovering med delvis borttagen linoleummatta avslöjar ett underlag av spånskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis borttagen röd linoleummatta avslöjar underliggande ljus spånskiva på ett trappsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tog bort linoleummattan från ena trappsteget (det röda) i hopp om att det fanns trä under. I och för sig kanske osannolikt då huset är byggt 62, eller vad tror ni? Det ser ut som om att det nu är spånskiva under mattan. Är det någon idé att påbörja slipning/använda lackfräs? Kan det finnas trä längre ned?
 
  • Trappa med borttagen linoleummatta som avslöjar ett underliggande lager av spånskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det under det röda? För det röda är väl det understa av linoleummattan? Det borde vara massivt trä i trappstegen.

Det finns två smidiga sätt att renovera såna här trappor: antingen tar man bort mattan och limmar dit ny, eller så slipar man bort den lilla kanten fram och sätter på renoveringskit. Det går även att slipa hela ytan inklusive att bort den lilla kanten och lacka eller måla, men då är det svårt att få det snyggt i kanterna eftersom trappsteget blir 1/2 cm lägre än förut.
 
Tack för svar!

Ja, det röda är resten från mattan. Det ser ut som om att det är spånskiva under.

Jag kanske får satsa på att limma dit ny matta då.
 
Spånskiva tror jag inte på alls. Spånskiva brukar inte ha tillräcklig bärkraft över detta spann. Jag satsar på att det är massivt trä under.
 
Åh! Goda nyheter!

Sedan är ju frågan bara om man ändå ska lägga ny linoleummatta. Jag gillar att hålla mig till tidstypiska material och stilar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ja, det eller nålfilt om du vill vara tidstypisk.
 
Under linoleummattan visade det sig vara masonit. Som jag nu ska ta bort. Har någon tips på hur jag enklast får bort den?
 
Hitta/skapa en kant och bryt upp med kofot?
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Hur blev trappen? Ser att det är ett gammalt inlägg så du kanske är klar med renoveringen!?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.