Hej, nyfiken på skillnad i ingående och utgående temp från poolvärmepumpar, vad är normalt?

Jag har en Gullberg Pelago 30 och får delta runt 0.9 grader vid lägsta möjliga flöde. Utomhustemp ca 18, pooltemp runt 25.

• 71fb9807-79d0-4842-b9c0-753ec74441ef.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har 1° delta mellan in och ut.
Med bypass, har du bypass?

FredrikR FredrikR skrev:
Har 1° delta mellan in och ut.
Med bypass, har du bypass?
Hej, min bypass är helt avstängd. Öppnar jag den stannar vp för ”för lågt flöde”. Detta borde innebära maximal delta tycker jag? Vad har du för vp?

S studiomannen skrev:
Hej, min bypass är helt avstängd. Öppnar jag den stannar vp för ”för lågt flöde”. Detta borde innebära maximal delta tycker jag? Vad har du för vp?
En snart 10år gammal Brilix.
När du skriver öppnar, menar du öppnar helt eller till hälften?

FredrikR FredrikR skrev:
En snart 10år gammal Brilix.
När du skriver öppnar, menar du öppnar helt eller till hälften?
Spelar ingen roll hur mycket, minsta öppnad så minakar flödet genom VP och den larmar då och stänger av sig. Så min pump är ju i underkant, men det borde göra att VP har max tid på sig att värma vattnet. Får delta runt 1 som varierar lite beroende på utetemp.

Har 10 m3 vatten som sjunker till 26 på nätterna när jag inte kör pumpen, startar den vid 05 runt 16 är tempen på 28 igen.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
S studiomannen skrev:
Spelar ingen roll hur mycket, minsta öppnad så minakar flödet genom VP och den larmar då och stänger av sig. Så min pump är ju i underkant, men det borde göra att VP har max tid på sig att värma vattnet. Får delta runt 1 som varierar lite beroende på utetemp.

Har 10 m3 vatten som sjunker till 26 på nätterna när jag inte kör pumpen, startar den vid 05 runt 16 är tempen på 28 igen.
Ligger du runt 1° skulle jag inte fundera mer utan köra på. 🙂

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.