Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Inlägg redigerade och raderade. Tyck gärna till, men förklara inte bara att motparten har fel utan motivering. /Mod

Monterat skrev:
Vilket rabalder det blev här då.

Oavsett om jag tror att det är fake så köper jag enligt leverantören äkta Makita maskiner så jag kan aldrig hamna i trångmål för det.

Sen när det gällde 3 set så skulle vi köpa dem tillsammans, alltså jag skulle inte sälj dem vidare till mina polare.
I ditt första påstående har du helt rätt, exakt som jag skrev ovan.

När det gäller ditt andra påstående så finns det inget direkt legalt sätt att köpa och importera "tillsammans". Så även om du inte upplever transaktionen som ett köpa sälja förfarande så är det just vad det är.
Legalt sett kan man hantera det på 2 sätt för att hamna under radarn för varumärkesintrång.

1. 3 separata fakturor med en sampackad lev adress.
2. Du måste kunna bevisa att du inte har sålt maskinerna vidare med vinst, det är inte Makita som måste bevisa motsatsen utan här gäller regeln " du är skyldig så länge du inte bevisat motsatsen" Typ samma princip som Svenska myndigheter, då speciellt skatteverket o CSN.

Benjamin, jag brukar oftast hålla med dina tankar och åsikter.
Men nu blev det fel. Lägg ner.

Sen så kan jag nog hålla med dig till vissa delar i denna tråd, men du begravde dig själv här....

V8dc skrev:
Benjamin, jag brukar oftast hålla med dina tankar och åsikter.
Men nu blev det fel. Lägg ner.

Sen så kan jag nog hålla med dig till vissa delar i denna tråd, men du begravde dig själv här....
Angående vad?

Nimajneb skrev:
Jag valde medvetet ordet smuggling då jag förutsätter att TS inte har för avsikt att visa upp maskinerna för tullen och betala moms o tull. => Smuggling.

Att dessutom skicka 3 set i ett paket ger en direkt misstanke (och i detta fallet sann) att Köparen har för avsikt att sälja detta vidare.

Med ovanstående som bas så finns det belägg att döma detta som smuggling och varumärkesintrång.
Snacka om att du är ute och cyklar. Du börjar en diskussion utifrån din totala feltolkning av vad som skrivits.

Jag/Vi hade aldrig tänkt smita från tull och moms.
Det var aldrig fråga om att sälja något vidare.
PUNKT

Nimajneb skrev:
Angående vad?
Du drog slutsatser i flera steg och fick fram en sanning.
I sak så kan jag hålla med dig, men det blev fel helt enkelt.

B
förstår många gillar att köpa utomlands men vad får man??
tull och moms ingen service.
nä köp i sverige och kräv kvalite

byggare henke skrev:
Fast ibland kan man ju köpa 2 maskiner till samma pris som en i Sverige, då har man ju en i reserv. :D

byggare henke skrev:
ja va får man från kina. ingen service om maskinen blir trasig. ingen garanti att det är en orginal maskin fast det allt står rätt.
ingen garanti om du beställer delar att du får rätt fast du beställer rätt pr. nr..
köp från sverige. själv har jag fått sådan sevice på maskiner jag köpt att man är lycklig fast maskiner är dyrare.
brände en maskin efter att vi bara borrat upp tusentals nitar. vi fick en maskin direkt utan krångel. maskinen var inte ens en månad gammal, det va en fein maskin.

ni ska kräa mer av era maskinhandlare. speciellt då ni köper märkesmaskiner
byggare henke skrev:
Javisst, det funkar om man är större kund/proffskund vilket jag tolkar det som att du är då du refererar till "vi" som borrar ut tusentals nitar på en månad. Som vanlig husägare/hempulare som kanske byter skruvdragare i bästa fall vart femte år är motivationen och bemötandet från försäljarhåll betydligt svalare för att lösa reklamationer snabbt och smidigt då det inte ger samma utfall i plånboken. Däremot ger en skillnad på uppemot flera tusen kronor för ett och samma verktyg ett klart märkbart utfall åtminstone i min egen, alltsom oftast alltför tunna plånbok.

Monterat skrev:
PUNKT
Brukar en som saknar argument skriva.;)

Antar att du kommer att gå från att Köpa 3 fake set i Kina via 1 set via betala moms via US köp via UK/DE köp till att krypa till din lokala Järnia handlare o köpa dina grejer:)

Jag är ledsen att andra driver med dig på Internet pga av din tråd. Jag har bara beskrivit fakta runt konsekvenserna kopplade till dina handlingar i syfte att skapa ett lärande för dig och andra.

Om du känner dig påhoppad från min sida så ber jag om ursäkt då mitt uppsåt uppenbarligen var något annat.

http://www.makita.se/varning_for_piratkopior

Varning för piratkopior!
08.03.2011
Vi vill härmed varna för att falska produkter florerar på marknaden, se därför alltid till att handla från någon utav våra auktoriserade återförsäljare.

Makitas produkter säljs endast via auktoriserade återförsäljare. Dessa har noga valts ut av Makita Sverige för att säkerställa att det finns tillräckligt med lagerkapacitet för att kunna leverera snabbt och effektivt. Återförsäljarna utbildas sedan utav Makitas säljkår för att på bästa sätt kunna förse sina kunder med rätt verktyg för rätt ändamål.

Nu har denna tråd nått vägs ände. Har du något mer konstruktivt du vill lägga till så skicka mig ett PM.

/Mod.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.