6 154 läst ·
41 svar
6k läst
41 svar
Vad får man från Kina?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Funderar på ordvalet. Att köpa och ta in något som visar sig vara en kopia är inte smuggling. Att i kommersiellt syfte ta in något som är en kopia och som är tänkt at säljas som original är smuggling.Nimajneb skrev:
--- Mats ---
Jag valde medvetet ordet smuggling då jag förutsätter att TS inte har för avsikt att visa upp maskinerna för tullen och betala moms o tull. => Smuggling.Mats Bengtsson skrev:
Att dessutom skicka 3 set i ett paket ger en direkt misstanke (och i detta fallet sann) att Köparen har för avsikt att sälja detta vidare.
Med ovanstående som bas så finns det belägg att döma detta som smuggling och varumärkesintrång.
Jag håller nog inte med, om man åker till Kina, packar ner grejerna, åker hem och går på grönt är det definitivt försök till smuggling, men att få det levererat av en speditör utan att ta till några åtgärder för att förhindra en eventuell insats från tullverket kan nog knappast ses som smuggling.Nimajneb skrev:Jag valde medvetet ordet smuggling då jag förutsätter att TS inte har för avsikt att visa upp maskinerna för tullen och betala moms o tull. => Smuggling.
Att dessutom skicka 3 set i ett paket ger en direkt misstanke (och i detta fallet sann) att Köparen har för avsikt att sälja detta vidare.
Med ovanstående som bas så finns det belägg att döma detta som smuggling och varumärkesintrång.
Du har gjort en förutsättning, och sedan använt din egen förutsättning för att utfärda en anklagelse, och slutligen använt din anklagelse för att göra en legal bedömning. Det är att dra det lång, speciellt när det görs medvetet. Som tur är är inte lagen baserad på din personliga tro.Nimajneb skrev:Jag valde medvetet ordet smuggling då jag förutsätter att TS inte har för avsikt att visa upp maskinerna för tullen och betala moms o tull. => Smuggling.
Att dessutom skicka 3 set i ett paket ger en direkt misstanke (och i detta fallet sann) att Köparen har för avsikt att sälja detta vidare.
Med ovanstående som bas så finns det belägg att döma detta som smuggling och varumärkesintrång.
Om du någon gång hade importerat någonting hade du vid det här laget vetat att det inte är du som står vid tullen och visar upp ditt importerade paket. Det är leverantören som ombesörjer leveransen. I annat fall skulle det kunna sägas om alla som importerar från usa att då de inte påpekar för tullen att det kommer att komma en värdeförsändelse gör de sig skyldiga till försök till skattesmitning.
--- Mats ---
Mats o Gilbert.
jag kan se att ni inte är riktigt hemma på hur det funkar med internationell handel.
Jag vet inte riktigt vad ni klankar på men om vi utgår från att vad vi vet:
- Köparen har fått ett erbjudande av 3 set av Makita maskiner varav 2 kommer att säljas vidare till kompisar.
- Priset inkluderar frakt (DDU Incoterms 2000), hade det varit DDP Incoterms 2000 hade TS definitivt nämnt detta då det hade gjort offerten ännu mer "fantastisk"
- Priset är för bra för att vara sant = troligtvis fake eller kopior som bryter mot patent o varumärkesskydd.
1. Som köpare är jag fullständigt ansvarig för att Tull och Moms betalas om lev villkoret är DDU eller "lägre", oavsett om grejerna fastnar i tullen eller ej.
2. Då importen består av så flera lika artiklar så är det uppenbart att TS skall sälja vidare vilket gör att han då begår ett brott mot varumärkesskyddet.:@
jag kan se att ni inte är riktigt hemma på hur det funkar med internationell handel.
Jag vet inte riktigt vad ni klankar på men om vi utgår från att vad vi vet:
- Köparen har fått ett erbjudande av 3 set av Makita maskiner varav 2 kommer att säljas vidare till kompisar.
- Priset inkluderar frakt (DDU Incoterms 2000), hade det varit DDP Incoterms 2000 hade TS definitivt nämnt detta då det hade gjort offerten ännu mer "fantastisk"
- Priset är för bra för att vara sant = troligtvis fake eller kopior som bryter mot patent o varumärkesskydd.
1. Som köpare är jag fullständigt ansvarig för att Tull och Moms betalas om lev villkoret är DDU eller "lägre", oavsett om grejerna fastnar i tullen eller ej.
2. Då importen består av så flera lika artiklar så är det uppenbart att TS skall sälja vidare vilket gör att han då begår ett brott mot varumärkesskyddet.:@
Om vi utgår från vad vi vet så vet vi att efter inlägg 7 i tråden så gäller det ett (1) sample set varför vidareförsäljning torde kunna uteslutasNimajneb skrev:
Läs inlägg 6, vad vi vet är att ett set skall beställas.Nimajneb skrev:Mats o Gilbert.
jag kan se att ni inte är riktigt hemma på hur det funkar med internationell handel.
Jag vet inte riktigt vad ni klankar på men om vi utgår från att vad vi vet:
- Köparen har fått ett erbjudande av 3 set av Makita maskiner varav 2 kommer att säljas vidare till kompisar.
- Priset inkluderar frakt (DDU Incoterms 2000), hade det varit DDP Incoterms 2000 hade TS definitivt nämnt detta då det hade gjort offerten ännu mer "fantastisk"
- Priset är för bra för att vara sant = troligtvis fake eller kopior som bryter mot patent o varumärkesskydd.
1. Som köpare är jag fullständigt ansvarig för att Tull och Moms betalas om lev villkoret är DDU eller "lägre", oavsett om grejerna fastnar i tullen eller ej.
2. Då importen består av så flera lika artiklar så är det uppenbart att TS skall sälja vidare vilket gör att han då begår ett brott mot varumärkesskyddet.:@
Allt övrigt är dina antaganden, de flesta av dem gissningar, en del felaktiga, såvida du inte utöver förmågan att se in i framtiden, även anser dig ha förmågan att utläsa vad som är osant skrivna inlägg i en tråd.
--- Mats ---
Fattar fortfarande inte vad jag gör för felaktiga antaganden.
Det finns 2 aspekter. Själva importförfarandet enl DDU samt ev brott mot varumärkesskyddet. Därför har jag dessa särredovisade.
Att ta hem ett set innebär att det inte föreligger importören risk för att bryta mot dessa regler så länge han inte uttryckligen har bett att få ett fake ex.
Tar han hem 3 set och säljer dessa vidare så finns det belägg för att misstänka brott mot Makitas varumärkes rättigheter.
Det finns 2 aspekter. Själva importförfarandet enl DDU samt ev brott mot varumärkesskyddet. Därför har jag dessa särredovisade.
Att ta hem ett set innebär att det inte föreligger importören risk för att bryta mot dessa regler så länge han inte uttryckligen har bett att få ett fake ex.
Tar han hem 3 set och säljer dessa vidare så finns det belägg för att misstänka brott mot Makitas varumärkes rättigheter.
Du skrev om patent tidigare. Så här är det: Ägaren av ett patent har rätt förbjuda marknadsföring av en produkt som täcks av patentets krav, på de marknader (egentligen länder) där patentet gäller. Det är faktiskt så illa att man måste söka skydd i varje land man är intresserad av på landets officiella språk. Något annat kan patentinnehavaren inte förbjuda.
Jag valde medvetet att släppa patentspåret då vi inte vet någonting om konstruktionen av produkterna. Är det så att det är komponenter i maskinerna som är köpta/tillverkade legalt så föreligger inget patentintrång. Därmed så har vi varumärkesintrånget och detta är enklare att driva i detta fallet.mattiasp skrev:Du skrev om patent tidigare. Så här är det: Ägaren av ett patent har rätt förbjuda marknadsföring av en produkt som täcks av patentets krav, på de marknader (egentligen länder) där patentet gäller. Det är faktiskt så illa att man måste söka skydd i varje land man är intresserad av på landets officiella språk. Något annat kan patentinnehavaren inte förbjuda.
Fakta: Han skall ta hem ett set.Nimajneb skrev:Fattar fortfarande inte vad jag gör för felaktiga antaganden.
Det finns 2 aspekter. Själva importförfarandet enl DDU samt ev brott mot varumärkesskyddet. Därför har jag dessa särredovisade.
Att ta hem ett set innebär att det inte föreligger importören risk för att bryta mot dessa regler så länge han inte uttryckligen har bett att få ett fake ex.
Tar han hem 3 set och säljer dessa vidare så finns det belägg för att misstänka brott mot Makitas varumärkes rättigheter.
Felaktigheter: Anklagelser, förutfattad åsikt om avsikt, förutfattad åsikt om tullsmitning, förutfattad åsikt om momssmitning, förutfattad åsikt om avsikt att sälja, utfärdat dom om smuggel baserat på egna anklagelser, utfärdat dom om varumärkesintrång baserat på egna anklagelser, förutfattad åsikt om annat antal än av köparen uppgett, förutsatt leveransvillkor, förutfattad åsikt om erbjudandets typ, förutfattad åsikt om fake, förutfattad åsikt om kopia, förutfattad åsikt om patentbrott, förutfattad åsikt om varumärkesbrott.
--- Mats ---
fattar inte vad du är efter.:S:SMats Bengtsson skrev:Fakta: Han skall ta hem ett set.
Felaktigheter: Anklagelser, förutfattad åsikt om avsikt, förutfattad åsikt om tullsmitning, förutfattad åsikt om momssmitning, förutfattad åsikt om avsikt att sälja, utfärdat dom om smuggel baserat på egna anklagelser, utfärdat dom om varumärkesintrång baserat på egna anklagelser, förutfattad åsikt om annat antal än av köparen uppgett, förutsatt leveransvillkor, förutfattad åsikt om erbjudandets typ, förutfattad åsikt om fake, förutfattad åsikt om kopia, förutfattad åsikt om patentbrott, förutfattad åsikt om varumärkesbrott.
--- Mats ---
Jag har beskrivit fakta runt att man tar in ett eller flera Makita set från Kina.
Är produkterna genuina så faller naturligtvis varumärkesintrånget men tull o moms är samma sak.
Men TS själv utgår från att det är fake:
Så beskriver jag på ett korrekt sätt vad som gäller om TS väljer att plocka hem fler maskiner enligt hans ursprungliga intentioner.
Redigerat av moderator:
ja va får man från kina. ingen service om maskinen blir trasig. ingen garanti att det är en orginal maskin fast det allt står rätt.
ingen garanti om du beställer delar att du får rätt fast du beställer rätt pr. nr..
köp från sverige. själv har jag fått sådan sevice på maskiner jag köpt att man är lycklig fast maskiner är dyrare.
brände en maskin efter att vi bara borrat upp tusentals nitar. vi fick en maskin direkt utan krångel. maskinen var inte ens en månad gammal, det va en fein maskin.
ni ska kräa mer av era maskinhandlare. speciellt då ni köper märkesmaskiner
ingen garanti om du beställer delar att du får rätt fast du beställer rätt pr. nr..
köp från sverige. själv har jag fått sådan sevice på maskiner jag köpt att man är lycklig fast maskiner är dyrare.
brände en maskin efter att vi bara borrat upp tusentals nitar. vi fick en maskin direkt utan krångel. maskinen var inte ens en månad gammal, det va en fein maskin.
ni ska kräa mer av era maskinhandlare. speciellt då ni köper märkesmaskiner
Nej, du fattar inte, så långt har jag förstått dig. Ta någiot av dina uttalande, ta till exempel ovan "tull och moms är samma sak". Så utgå från att det är samma sak med alla dina uttalanden.Nimajneb skrev:fattar inte vad du är efter.:S:S
Jag har beskrivit fakta runt att man tar in ett eller flera Makita set från Kina.
Är produkterna genuina så faller naturligtvis varumärkesintrånget men tull o moms är samma sak.
Men TS själv utgår från att det är fake:
Så beskriver jag på ett korrekt sätt vad som gäller om TS väljer att plocka hem fler maskiner enligt hans ursprungliga intentioner.
Det su skrev var "Jag valde medvetet ordet smuggling då jag förutsätter att TS inte har för avsikt att visa upp maskinerna för tullen och betala moms o tull. => Smuggling."
Passar i mitt förra inlägg in på: Felaktigheter: Anklagelser, förutfattad åsikt om avsikt, förutfattad åsikt om tullsmitning, förutfattad åsikt om momssmitning, förutfattad åsikt om avsikt att sälja, utfärdat dom om smuggel baserat på egna anklagelser, utfärdat dom om varumärkesintrång baserat på egna anklagelser, förutfattad åsikt om annat antal än av köparen uppgett, förutsatt leveransvillkor, förutfattad åsikt om erbjudandets typ, förutfattad åsikt om fake, förutfattad åsikt om kopia, förutfattad åsikt om patentbrott, förutfattad åsikt om varumärkesbrott.
--- Mats ---
Redigerat av moderator:
Vilket rabalder det blev här då.
Oavsett om jag tror att det är fake så köper jag enligt leverantören äkta Makita maskiner så jag kan aldrig hamna i trångmål för det.
Sen när det gällde 3 set så skulle vi köpa dem tillsammans, alltså jag skulle inte sälj dem vidare till mina polare.
Oavsett om jag tror att det är fake så köper jag enligt leverantören äkta Makita maskiner så jag kan aldrig hamna i trångmål för det.
Sen när det gällde 3 set så skulle vi köpa dem tillsammans, alltså jag skulle inte sälj dem vidare till mina polare.