1 989 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Vad får ligga i ett markrör?
Hej,
Kan man lägga en EKKJ och CAT5 i samma markrör (huvudbyggnad till uthus)?
undrar
Johannabacken
Kan man lägga en EKKJ och CAT5 i samma markrör (huvudbyggnad till uthus)?
undrar
Johannabacken
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 925 inlägg
Ja med vissa restriktioner, se t.ex http://www.byggahus.se/forum/el/137540-eklk-signal-i-markroer.html
Tack för länken till tidigare inlägg.
Dock läser jag "inga restriktioner vad gäller elsäkerheten". Dvs helt ok att blanda.
Däremot kan en signalkabel för mark vara att föredra
Läser jag galet?
Är det dessutom inte skanova/telias signaler i kabeln så är det bara jag som blir drabbad
Tänkte att en skärmad ekkj kan störa mindre. (möjligen är den skärmningen försumbar men det är ju trotsallt bara 50Hz)
Dock läser jag "inga restriktioner vad gäller elsäkerheten". Dvs helt ok att blanda.
Däremot kan en signalkabel för mark vara att föredra
Läser jag galet?
Är det dessutom inte skanova/telias signaler i kabeln så är det bara jag som blir drabbad
Tänkte att en skärmad ekkj kan störa mindre. (möjligen är den skärmningen försumbar men det är ju trotsallt bara 50Hz)
Det jag gjorde var att dela röret för el, nätverk, styrsignaler etc, men allt i röret ligger i egna rör/slangar. Dvs, ett tjockt rör med flera tunnare rör innuti.
Analog telefoni direkt till skanovas nät - möjligen ja.
Men inte för någon signalering på insidan ett modem (i.e. ethernet), 1-wire nät, larm kablar etc.
Men inte för någon signalering på insidan ett modem (i.e. ethernet), 1-wire nät, larm kablar etc.
Klicka här för att svara