Hej,

Kan man lägga en EKKJ och CAT5 i samma markrör (huvudbyggnad till uthus)?

undrar
Johannabacken

och rådet blir låt bli :)
Dra cat 5 i eget rör/slang istället.

Tack för länken till tidigare inlägg.

Dock läser jag "inga restriktioner vad gäller elsäkerheten". Dvs helt ok att blanda.
Däremot kan en signalkabel för mark vara att föredra

Läser jag galet?

Är det dessutom inte skanova/telias signaler i kabeln så är det bara jag som blir drabbad
Tänkte att en skärmad ekkj kan störa mindre. (möjligen är den skärmningen försumbar men det är ju trotsallt bara 50Hz)

ja sen måste signalkabeln klara av en spänning motsvarande kabeln den ligger brevid

A Bergman skrev:
ja sen måste signalkabeln klara av en spänning motsvarande kabeln den ligger brevid
Nej, inte om det rör sig om kablar, bara om signalkabeln samsas med grundisolerade ledare ex. FK, RK osv.

Det jag gjorde var att dela röret för el, nätverk, styrsignaler etc, men allt i röret ligger i egna rör/slangar. Dvs, ett tjockt rör med flera tunnare rör innuti.

GK100 skrev:
Nej, inte om det rör sig om kablar, bara om signalkabeln samsas med grundisolerade ledare ex. FK, RK osv.
Jaha var det så det var :rolleyes:

Jag har för mig att Skanova har regler för hur kablar som någonstans är kopplade till deras nät får dras. Dvs, ska en kabel anvädas för telefoni i deras nät får den inte ligga förlagd på vissa sätt.

Analog telefoni direkt till skanovas nät - möjligen ja.
Men inte för någon signalering på insidan ett modem (i.e. ethernet), 1-wire nät, larm kablar etc.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.