Håller på att bygga om ett kök i ett ca 100 år gammat hus som används som fritidsboende.

När jag rivit bort det gamla köket så är det ca 30 mm lerklining/puts direkt mot timmervägg 150x150 mm. Som grund för kök, hyllor och pärlspont tänkte jag sätta upp 15 mm plywood utanpå putsen, vilken jag fäster i timmerväggen.

Problemet är att om jag lägger på 15 mm plywood utanpå befintlig puts så hamnar jag utanför dörr och fönsterfoder som är av gammal antik modell. Då jag ser det som en lite för stor utmaning att bygga om det funderade jag på att ta bort putsen (som delvis är ganska skadad efter rivning av kök) och ersätta med någon form av board (ca 15 mm) som tillsammans med plywooden 15 mm blir ca 30 mm. På så sätt kommer jag klara mig från att bygga om både foder och smygar i fönster och dörrar. Asfaboard vore bra men hört att det inte är toppen att ha inomhus.

Kan jag göra enligt ovan beskrivet och i så fall vilken typ av board eller annan typ av skivmaterial ska jag använda innanför plywooden?

Redigerat:
Jag tror att det bästa, billigaste och snyggaste och enklaste är att behålla putsen/ lerkliningen, reparera det som är trasigt.

Om du tex väljer IKEA kök fästes sånna på skenor vilka går utmärkt att skruva i det underliggande timmret i ditt fall.

F fribygg skrev:
Jag tror att det bästa, billigaste och snyggaste och enklaste är att behålla putsen/ lerkliningen, reparera det som är trasigt.

Om du tex väljer IKEA kök fästes sånna på skenor vilka går utmärkt att skruva i det underliggande timmret i ditt fall.
Tack för svar.
Jag håller med dig men dels behöver jag ha ett fastare material utanför den befintliga putsen, ex för att spika pärlspont i. Det blir inte jättesnyggt att fästa den med 4-tumsspik 😉 och sen vill jag undvika ombyggnation av foder/smygar i fönster och dörrar men ändå behålla något som motsvarar putsens 30 mm tjocklek. Där tänker jag 15 mm plywood och "något" på 15 mm mellan timmer och plywood. Frågan är bara vad?

Fäll då in en läkt i lerkliningen där du ska fästa pärlsponten.

Om du likafullt sätter skivor på väggarna måste du räkna med att göra om foder och lister och det ville du väl undvika?

F fribygg skrev:
Fäll då in en läkt i lerkliningen där du ska fästa pärlsponten.

Om du likafullt sätter skivor på väggarna måste du räkna med att göra om foder och lister och det ville du väl undvika?
Tack för svar.

Med dagens lerklining på 30 mm så har jag marginal för foder/smyg när jag sätter pärlspont.
Om jag ersätter lerklining 30 mm med board 15 mm och plywood 15 mm så blir det förfarande 30 mm som jag har idag. Då får jag plats med pärlspont utan att gå utanför foder.

Jag har vänt på frågan 100 gånger i mitt huvud och jag är inne på någon form av skiva/board och plywood. Min fråga är just nu vad ska jag ha för skiva?

Mazen Mazen skrev:
Pärlsponten kan du montera med panelklips och längre skruv (Om du vill behålla lerkliningen och slippa sätta skivor dvs)

[länk]

Skulle jag riva dän och ersätta lerkliningen hade jag valt plyfa + gips..
👍

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.