Hej,
Tänkte höra mig för i detta fantastiska forum och se om man kan få lite tips/råd på vad som kan vara bästa alternativet till min 360p. Som sagt 360 ska ut då kompressorn gjort sitt och varmvatten värms upp med el patron. En bra uppdatering verkar vara NIBE S735-7 men då tillkommer lite extra arbete med isolering etc. Det andra alternativet är en F370 som verkar vara en nyare variant av 360 utifrån vad jag lyckats läsa mig till. Huset (enplan) i sig är från 89 på ca 147kvm där ungefär 45-50% är en öppen yta med en kamin ungefär i mitten av ytan. Övrig värme kommer från element i rummen som värms upp av 360. Har väl aldrig riktigt tyck att det är kallt i huset och när vi eldar (myss) så blir det varmt och frugan brukar då vädra så jag eldar inte lika mycket av den anledningen. Elementen värmer men känns som att man får vrida på lite mer än ett steg för att det ska bli ngn skillnad dvs finns inget riktigt mellan läge där. Så det här är mina två alternativ nu och jag börjar ta in offerter där jag hoppas att dessa två NIBE erbjuds. Men nu till det lilla extra är att jag kört lite med AI och nämnt att jag har en Mitsubishi Hero LN25 ståendes i garaget då den köptes in med tanke att kyla lite varma sommardagar och som en backup ifall 360 skulle lägga av olägligt en kall vinterdag och tvingas till en snabbt oplanerat byte. Så man är ju lite tacksam nu att det sker på sommaren och att tid finns för att göra bytet innan dom kalla dagarna kommer. Men tillbaka till AI och lite av svaren. Ur ett tekniskt/ekonomiskt perspektiv så blir S735 lite av ett överköp gentemot F370 om jag väljer att sätta in Heron (nära anslutnig till kamin) inte minst ekonomiskt så vad jag hoppas på är om någon insatt i ämnet kan komma med några bra tankar kring bästa alternativ. Jag skulle ju kunna göra mig av med Heron och gå på S735 men då blir det ingen kyla dom få dagar den behövs.
Tacksam för lite olika tankar kring detta.