Har ett antal halogen inomhus som ligger på en dimmer.
Det är dock bara 35 Watts lampor. GU10.
Vad kan man ersätta dessa med om man vill ha MERA ljus?

Jag är beredd att slänga ut dimmern. Bara det blir ljusare!

50w gu10

Innan du slänger in en 50-wattare, kolla att armaturen fixar det, och du ska vara ganska säker på att installationen är rätt gjord.

Det blir väääldigt varmt ovanför.

Jag tänkte snarare på kraftiga LED. Om det finns?
Och armaturen tar max 35 Watt.

Det finns det. Om du vill ersätta en 35W så får du välja en LED med 300 lm eller mer typ. Det varierar lite beroende på spridningsvinkln osv.

Jag vet att bl.a philips har, tror även att dem andra större har liknande. En viktig sak att tänka på är att dem kraftigare LED:arna ofta är längre rent fysiskt så det kan vara bra att kontrollera så att dem får plats i armaturen.

Antagligen är den ljuskällan inte dimbar då det inte står i specefikationen. Det är elektroniken i sockeln som måste vara dimbar samt en kompatibel dimmer för att kunna dimra. Enklast är nog att först välja ljuskällan och sedan se vilka dimmers som rekommenderas.

Ok?
Då blir det något utan dimmer.

Tack.

Vill du fortsätta med halogen så kan du beställa 35 Wattarn av dessa. Motsvarar 50 W och då kan du fortsätta med dimmern du har.

Sedan finns det som sagt även LED GU10 att köpa som går att dimra.

//Patrik

• Gilla
Atom
  • Laddar…
Tack för tipset!

Gå en på ljustema.se där hittar du bra ledspots till riktigt bra priser! Har olika många olika varianter, bra paketpriser om du vill köps fler, vill du ha lite starkare ljus så rekommenderar ja deras 5 watts spottar, du ser exakta inbyggnadsmått o vilka dimmor du an använda!

Hade jag varit dig så hade jag bytt ut till en LED lampa med cirka 400-500 lumen.
Led lampan kan tyckas som en dyr investering men betalar sig lätt inom loppet av 2-3 år.

Atom skrev:
Har ett antal halogen inomhus som ligger på en dimmer.
Det är dock bara 35 Watts lampor. GU10.
Vad kan man ersätta dessa med om man vill ha MERA ljus?

Jag är beredd att slänga ut dimmern. Bara det blir ljusare!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.