BirgitS
snowjim skrev:
Jag misstänker att det är luckorna i väggskåpen som kommer ta i list/foder/vägg. Hade man bara haft lådor så hade man troligen kunna krypa det men med dörrar så är det säkert 5 cm som gäller för att inte handtag eller liknande ska slå i. Visst kan man sätta någon stop eller liknande men det är ju inte vidare snyggt.
Skulle tro det också, och sätta någon sorts stopp gör ju att luckorna går att öppna ändå mindre och det blir svårt att få in det som ska stå där, samt få in hyllplan.

• Gilla
sebno
  • Laddar…
Här kan man ser hur det ser ut med lådorna

Cc3gIIq.png
http://i.imgur.com/Cc3gIIq.png

Och dörrarna

R7x6v43.png
http://i.imgur.com/R7x6v43.png

Nu är listen för dörren lite extrem då jag får den till 65 mm men egentligen är det klart mindre.

Vi kan se att det redan är på marginalen med dörrarna så troligen kan jag inte överskrida de 12-13 mm som där finns idag. Visst skulle man kunna blanda, och sätta OSB och gips på kortsidorna och endast gips på långsidorna men det känns ju inte helt bra?

Kanske jag ändå ska ta ner plattorna försiktigt på långsidorna och sätta tillbaka dem igen? Gillar dock inte att arbeta med masonit, känns ostabilt och glatt.

Ingen lätt nöt att knäcka tyvärr.

Mätte en av reglarna och de är 45 x 35 x 2200 mm, d.v.s inga kraftiga saker direkt. Frågan är om man ska fortsätta sätta 45x45 reglar eller om man ska gå upp till 45 x 70 reglar? Detta gäller främst kottlingar och då en stöd regel för vardera.

45x45_Regel.jpg
https://www.byggmax.se/virke/reglar/45x45-regel-p08145045

Det som känns lite konstigt är att en sektion består av av liggande regel längs golv och tak som inte går hela vägen utan avbryts vid 100 cc med en bräda som skulle kunna vara en regel men som går ända nere ifrån golvet och upp till taket? Svårt att förklara men man kan se det lite på detta foto :

CMhiINR.jpg
http://i.imgur.com/CMhiINR.jpg

Glipan mellan plattorna är det just denna "regel" som syns och den är av annat träslag, den verkar inte häller vara alls så "kraftig" som de riktiga reglarna.

Gissar att huset är från ~70?
Jag har likadant i mitt från 71.
Väggarna är byggda i bänk i 120cm sektioner sen ihopspikade på bjälklag.
Du gör klokt i att skråa vid stående reglar ner i golv. Ett flertal "clips"(det vågiga bleck som ses i skarven) har gått av där jag öppnat, och då sviktar hela väggen.
Väggen är byggd med klena dimensioner för att treetexen ska stabilisera konstruktionen.
Antingen lämnar du treetexen och gipsar på, alt. River du och sätter plyfa/osb

richardtenggren skrev:
Du får nog titta över din uträkning, 240 mm skivor extra? ;) Vi har lite mindre än 50 mm mellan lådfront och vägg, tror vi har 40 mm, dock planerade jag vårt kök utan Ikea.
Problemet är väl om man har element, foder/list eller något annat som kan ta i när lådan öppnas. Så det är nog bara köra på om det funkar annars :)
Du har helt rätt, min uträkning är ju helt åt skogen! Tack för uppmaningen.

Så istället borde det blir såhär :

Gips(13) + OSB(11) = 24 mm
Befintlig väggbeklädnad = 12 mm
Differens = 12 mm
Totalt på båda sidorna = 24 mm
Måttet på rummet går då från 370 till 367,6

Sen har vi lister till dörrkarmen som sticker ut 12 mm så egentligen blir det då ytterligare minus 24 mm till så då hamnar det på 365,2 vilket ger en total differens på 24 mm på varje sida och 48 mm på båda.

Får kolla med IKEA vad de säger om det.

Fjojtmehmet skrev:
Gissar att huset är från ~70?
Jag har likadant i mitt från 71.
Väggarna är byggda i bänk i 120cm sektioner sen ihopspikade på bjälklag.
Du gör klokt i att skråa vid stående reglar ner i golv. Ett flertal "clips"(det vågiga bleck som ses i skarven) har gått av där jag öppnat, och då sviktar hela väggen.
Väggen är byggd med klena dimensioner för att treetexen ska stabilisera konstruktionen.
Antingen lämnar du treetexen och gipsar på, alt. River du och sätter plyfa/osb
Precis det är byggt 70 :)

Ja rätta upp och skråa(kände inte till ordet tidigare) hade jag tänkte göra på samtliga, får hoppas att regel dimensionerna inte är för veka för skruvarna 90 mm skruvar i.

Jag är inte säker på vad treetex verkligen är, detta som sitter här påminner iallafall väldigt mycket om tjock massonit, det har en glatt yta och verkar vara väldigt böjligt. Även om samtliga plattor verkar vara 12 mm tjocka så är ändå skarvarna inte helt jämna och jag är rädd för att om jag bara sätter gips över här så kan gipsen brytas. Annars hade det varit smidigt att ta ner plattorna, fixa reglar och kortlingar, dra el, sätta isolering och på med masonitskivorna igen. Inget sågande merän för el-doser. Sisst får man väll lägga ett lager gips för att få en bra yta, lite konstigt att man inte haft något annat sen tidigare faktiskt.

Bytade du ut reglar? Såfall vilka dimensioner valde du?

snowjim skrev:
Precis det är byggt 70 :)

Ja rätta upp och skråa(kände inte till ordet tidigare) hade jag tänkte göra på samtliga, får hoppas att regel dimensionerna inte är för veka för skruvarna 90 mm skruvar i.

Jag är inte säker på vad treetex verkligen är, detta som sitter här påminner iallafall väldigt mycket om tjock massonit, det har en glatt yta och verkar vara väldigt böjligt. Även om samtliga plattor verkar vara 12 mm tjocka så är ändå skarvarna inte helt jämna och jag är rädd för att om jag bara sätter gips över här så kan gipsen brytas. Annars hade det varit smidigt att ta ner plattorna, fixa reglar och kortlingar, dra el, sätta isolering och på med masonitskivorna igen. Inget sågande merän för el-doser. Sisst får man väll lägga ett lager gips för att få en bra yta, lite konstigt att man inte haft något annat sen tidigare faktiskt.

Bytade du ut reglar? Såfall vilka dimensioner valde du?
Jag har inte bytt reglar, det känns overkill. Däremot klämde jag in extra 45x45 där det kändes svajigt. Treetex tillverkades av masonite så det är treetex du har.
Jag har rivit bort den och satt osb där jag totalrenoverat. Jag tycker inte treetexen känns så hållfast, påminner lite om mdf, då tycker jag osb är bättre.
Skivorna är spikade genomgående typ 10cc så du får aldrig ner dom hela.

Om du backar på osb pga snickarens utlåtande som du nämnde tidigare så har jag ett tips.
Jag har bara kilat in ett tumstocksblad i skarven, då får du rörelsemån på ca 1mm per skiva i varsin riktning, det räcker alldeles utmärkt!

Fjojtmehmet skrev:
Skivorna är spikade genomgående typ 10cc så du får aldrig ner dom hela.
Jag har bänt loss en skiva och det gick faktiskt ganska lätt men visst det satt nog ett par spikar kvar i reglarna.

Fjojtmehmet skrev:
Om du backar på osb pga snickarens utlåtande som du nämnde tidigare så har jag ett tips.!
Hängde inte med på tipset?

Fjojtmehmet skrev:
Jag har bara kilat in ett tumstocksblad i skarven, då får du rörelsemån på ca 1mm per skiva i varsin riktning, det räcker alldeles utmärkt!
Antar att detta gäller om jag sätter upp OSB plattor?

Pratade med IKEA och de ger oss 2 val :

1. Lev med att dörrarna inte går att öppna fullt. De går dock att öppna hyfsat mycket men att ha något som tar upp hela bredden i skåpen går inte, iallafall inte om det ska flyttas in och ut. Lådorna i bänkskåpet bör fortfarande gå att öppna som vanligt.

2. Byta ut 2 skåp(vägg och bänk) mot 40 skåp och tjäna 20 cm, lägg 10 cm pär sida och blir det på tok för mycket kan man konstruera något eget här, ex öppna hyllplan eller liknande.

Just nu lutar det åt alternativ 1, vi använder sidoskåp men inte till stora maskiner eller liknande. Förutom att de inte går att öppna 90 grader så får man sätta någon typ av mjuk stopp på listorna så att inte dörrarna får skada.

man kan slå i en större spik upptill och nertill mitt i regeln som man använder som distans mellan skivorna, slår man i den typ 1cm så är det lätt att få ur den

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
nino skrev:
man kan slå i en större spik upptill och nertill mitt i regeln som man använder som distans mellan skivorna, slår man i den typ 1cm så är det lätt att få ur den
Förstår inte, varför skulle man vilja ha en distans mellan regel och skiva? Grundproblemet är nog att jag inte förstår vad ni menar ;)

snowjim skrev:
Förstår inte, varför skulle man vilja ha en distans mellan regel och skiva? Grundproblemet är nog att jag inte förstår vad ni menar ;)
Distansen ska vara mellan skivorna så att osbn kan röra sig i sidled. Eftersom det är ett levande material så sväller det litet.

Ninos tips var bättre än mitt, det kommer jag köra med i nästa rum!

• Gilla
nino
  • Laddar…
Haha då förstår jag! Tack! Jag tolkade det först som att det var distanser mot gipsskivorna men det är mellan skivorna i sidled så att säga. Vad gäller för upp och ner? Är det samma där? Ser att alla plattor som jag har här sitter ända in till tak och golv på de flesta ställena.

snowjim skrev:
Haha då förstår jag! Tack! Jag tolkade det först som att det var distanser mot gipsskivorna men det är mellan skivorna i sidled så att säga. Vad gäller för upp och ner? Är det samma där? Ser att alla plattor som jag har här sitter ända in till tak och golv på de flesta ställena.
Jag brukar göra skivorna 1-2cm kortare än totalhöjden, det är lättare att resa dem då, så lyfter man bara lite innan första skruven så det blir lika mycket uppe och nere.
Om man har taklist och sockel så syns det ju ändå inte

Fjojtmehmet skrev:
Jag brukar göra skivorna 1-2cm kortare än totalhöjden, det är lättare att resa dem då, så lyfter man bara lite innan första skruven så det blir lika mycket uppe och nere.
Om man har taklist och sockel så syns det ju ändå inte
Precis, i vårt fall är det väldigt viktigt att inte komma åt taket då vi lagt ganska mycket jobb på att måla det. Kan tyckas konstigt att vi redan renoverat taket men det blev tyvärr den ordningen av ett par anledningar. Min tanke är annars att skjuta upp plattorna under ifrån istället för att resa dem. Mindre risk att de kommer åt taket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.