310 601 läst ·
2 712 svar
311k läst
2,7k svar
Vad blommar nu i trädgården? (Fototråd)
Men den är ju jättefin! Det är en gammal ros, tusenbladsros. Det är bland de första rossorterna som vi har i odling många är väldigt gamla. Just att den blommar så kort gör ju blomningen desto mer värdefull. Ge den lite benmjöl på våren så ska du se att den blommar ännu vackrare.MariaiÖstergötland skrev:
Vad tycker ni om denna buskros egentligen? När den blommar är den ju himla söt, men jag upplever att blomningen är väldigt kort (blommorna hinner knappt slå ut innan de börjar se lite halvdassiga ut) och resten av tiden är den risig och tråkig. Vi har tänkt länge att gräva upp hela alltet. Den står dock inte i vägen eller har någon dum placering, så vi har inte bestämt oss.
[bild] [bild]
Vad sägs om att ge den lite kompisar istället?
En klematis som blommar senare än rosen, kan få klättra omkring? Välj gärna en sort som blommar på årskotten så blir det det inget förvedat "skräp" i busken.
Om möjligheten finns att göra ett större ros-buskage då kan du komplettera med någon eller några buskrosor som remonterar. Eller sätt perenner runt den och gör en liten plantering. Innerst gärna växter som blir höga vid den tid busken slutar blomma.
Redigerat:
Vad roligt att den kom tillbaka.topsiekret skrev:
Min mamma dog hastigt förra våren, vid blott 51 års ålder. Hela mitt liv har hon funnits och hon har alltid odlat vita änglatrumpeter. Jag ”ärvde” en förra året, den blommade inte men höll sig välmående in på hösten och vinterförvaring.
Vinterförvarade den i mitt växthus. Började vattna på våren. Ingenting hände… nåå, mitt växthus heter kyrkogårn av en anledning. Så den stod kvar. Började växa nåt litet, ogräs? Men jag rensade inte bort det, ville se vad som kom. Ibland så frösår sig andra roliga saker. Efter att karaktärsbladen kom kände jag igen den… Så himla glad!
Jag hoppas nu att växten kan vara kvar hos mig länge och föröka sig. Så vacker. Min lilla mamma-planta. ❤️
[bild]
OBS! vet att det råder viss förväxling vad gäller spikklubba versus änglatrumpet. I mitt fall så har dessa alltid kallats änglatrumpet, men jag kan väl slänga in det vetenskaplig namnet för att stävja förvirring,
Datura stramonium. Hoppas ni alla har en fin sommarkväll!
Datura kallas på svenska oftast för spikklubba och är väldigt giftig.
Min mormor kallade styvmorsvioler för natt-och-dag och det gör jag också ibland trots att det är en helt annan växt. Vad man kallar saker är inte relevant men det kan ju vara bra att veta att just din änglatrumpet är oerhört giftig. Men det spelar ju ingen roll, då länge du inte äter den. Man ska inte äta vanlig änglatrumpet heller iof.
Det är kommentarer som din som gör att man ser saker på ett helt annat sätt och plötsligt tycker jag om rosbusken mer och mer! Tack! Den får kanske live to die another day som man säger.Jiji skrev:
Men den är ju jättefin! Det är en gammal ros, tusenbladsros. Det är bland de första rossorterna som vi har i odling många är väldigt gamla. Just att den blommar så kort gör ju blomningen desto mer värdefull. Ge den lite benmjöl på våren så ska du se att den blommar ännu vackrare.
Vad sägs om att ge den lite kompisar istället?
En klematis som blommar senare än rosen, kan få klättra omkring? Välj gärna en sort som blommar på årskotten så blir det det inget förvedat "skräp" i busken.
Om möjligheten finns att göra ett större ros-buskage då kan du komplettera med någon eller några buskrosor som remonterar. Eller sätt perenner runt den och gör en liten plantering. Innerst gärna växter som blir höga vid den tid busken slutar blomma.
Verktygstokig
· Halland
· 8 135 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 215 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 215 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommer tyvärr inte ihåg namnet, men den har brett ut sig i hela äppelträdet (som inte ger frukt och har kräfta, får stå kvar som rosstöd och för att det ger skön skugga).
Logga in
Skapa konto
Älskar enkelblommiga rosor, de tåler regn och vind och bara fortsätter blomma oavsett väder. Enda nackdelen är väl att de blir lite stora med tiden om man inte beskär dem.
Just denna sort heter Valdemar.
Redigerat:
Jag planerar en pergola med rosor som blommar i solupp-/nedgångsfärger, som din. Den kommer att få det sneda ljuset från kvällsolen längs ena sidan och jag ser redan nu på planeringsstadiet att det kommer att bli fantastiskt. Det blir en hel massa olika sorter som kommer att fånga skiftningen från varma till kalla färger, precis som solnedgången.MariaiÖstergötland skrev:
Lite svårt att se men är inte den vita en honungsros? De heter rosa helenae i grundform men de flesta i odling är hybrider av den.KristinaRT skrev:
[bild]
Kommer tyvärr inte ihåg namnet, men den har brett ut sig i hela äppelträdet (som inte ger frukt och har kräfta, får stå kvar som rosstöd och för att det ger skön skugga).
[bild]
Älskar enkelblommiga rosor, de tåler regn och vind och bara fortsätter blomma oavsett väder. Enda nackdelen är väl att de blir lite stora med tiden om man inte beskär dem.
Mycket vacker!
Jag håller verkligen med om stenrosorna rosa canina. Jag har flera stycken oftast har de dykt upp som rotskott och jag har låtit dem vara kvar. Jag satte ett gäng rosor alldeles för grunt en gång och många frös ner och upp kom stenrosen som var rot. Men den stenros som kommit upp ur min madein's blush åker efter blomning hur söt den än är.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 215 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 215 inlägg
Du har säkert rätt, den doftar underbart!!!Jiji skrev:
Lite svårt att se men är inte den vita en honungsros? De heter rosa helenae i grundform men de flesta i odling är hybrider av den.
Mycket vacker!
Jag håller verkligen med om stenrosorna rosa canina. Jag har flera stycken oftast har de dykt upp som rotskott och jag har låtit dem vara kvar. Jag satte ett gäng rosor alldeles för grunt en gång och många frös ner och upp kom stenrosen som var rot. Men den stenros som kommit upp ur min madein's blush åker efter blomning hur söt den än är.
Närbild på blomma;
Logga in
Skapa konto
Kom dessutom på namnet: Lykkefund
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 215 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 215 inlägg
Min New Dawn (om det nu stämmer) och en rosa stenros blommar helt fantastiskt i år. Speciellt när man vet att det är cirka 15 cm jord i den rabatten från början.
Kombinationen med den lilla japanska lönnen och murgrönan gör mig glad. I den lilla krukan blommar en trädgårdsnejlika av okänd sort (jag är inte bra på nejlikor) och solögat växer på fint.
Logga in
Skapa konto
Kombinationen med den lilla japanska lönnen och murgrönan gör mig glad. I den lilla krukan blommar en trädgårdsnejlika av okänd sort (jag är inte bra på nejlikor) och solögat växer på fint.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 215 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 215 inlägg
Vår damm är liten, ca 1,2 m lång och 0,7 m bred. Men en liten ”djuphåla” på ca 50 cm. Pumpen igång hela vintern så den sällan/aldrig fryser. Näckrosen är en liten sort med ganska små blommor vars proportioner passar perfekt till dammen. Inga fiskar, men grodor och salamandrar.Jiji skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Började med en nedgrävd murarbalja, sedan fick jag svärfars formgjutna damm och när den gick sönder bestämde jag mig för att lägga dammduk.
Tack, nu blev jag inspirerad!KristinaRT skrev:
Vår damm är liten, ca 1,2 m lång och 0,7 m bred. Men en liten ”djuphåla” på ca 50 cm. Pumpen igång hela vintern så den sällan/aldrig fryser. Näckrosen är en liten sort med ganska små blommor vars proportioner passar perfekt till dammen. Inga fiskar, men grodor och salamandrar.
[bild] [bild]
Började med en nedgrävd murarbalja, sedan fick jag svärfars formgjutna damm och när den gick sönder bestämde jag mig för att lägga dammduk.
Har du problem med alger?