1 421 003 läst ·
17 774 svar
1421k läst
17,8k svar
Vad blir det för mat?
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 460 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 460 inlägg
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 460 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 460 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 194 inlägg
Jag håller med om att det är något "som har hänt med mjölken".AndersMalmgren skrev:
När jag var liten, när jag var ung, så luktade mjölken ordentligt surt så fort den blev det minsta gammal.
Men idag så tycker jag att mjölk knappt börjar lukta illa, men att den är gammal avslöjas direkt när man pajar en kopp kaffe med den.
T.o.m när den blivit så dålig att den har antagit filkonsistens så luktar den inte speciellt kraftigt illa.
Renoverare
· Stockholm
· 20 194 inlägg
När du var liten så fick man väl opastöriserad mjölk direkt från bonden?Mikael_L skrev:
Jag håller med om att det är något "som har hänt med mjölken".
När jag var liten, när jag var ung, så luktade mjölken ordentligt surt så fort den blev det minsta gammal.
Men idag så tycker jag att mjölk knappt börjar lukta illa, men att den är gammal avslöjas direkt när man pajar en kopp kaffe med den.
T.o.m när den blivit så dålig att den har antagit filkonsistens så luktar den inte speciellt kraftigt illa.
Wow, gjorde en 14-åring det där !?! 😲 👍mexitegel skrev:
14-åringen bjöd nyss på älgkalvsytterfile med krispig rostad potatis på en bädd av sötpotatispuré med picklade morötter och lök 😍.
[bild]
Hemligheten att få potatisen så krispig är visst att att förkoka den med bikarbonat. Då gör det alkaliska vattnet att cellstrukturen i potatisen bryts ner. Man lär sig något nytt varje dag 😀
Edit: Fick lite backning av kocken på detta inlägget, det är visst inte picklade grönsaker utan fermeterade grönsaker, picklad lök och vodkagräddsås 😂.
Är du sugen på att byta en 14-åring mot en 17-åring?
Nej (eller jo det kunde man troligen, för det kan du även få idag)AndersMalmgren skrev:
Fast jag är så gammal att jag har ett svagt minne av de riktiga tetrapacken:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men ärligt talat så betedde sig mjölken som jag beskrev till 80-90-talet någon åtminstone, dvs fick snabbt en rejäl sur lukt så fort den började bli gammal.
Renoverare
· Stockholm
· 20 194 inlägg
Kan varit att man drack mer röd mjölk förr. Fettet lär göra sitt. Jag gillade även den där superfeta mjölken som barn. Vad den nu hette. UrkMikael_L skrev:
Nej (eller jo det kunde man troligen, för det kan du även få idag)
Fast jag är så gammal att jag har ett svagt minne av de riktiga tetrapacken:
[bild]
Men ärligt talat så betedde sig mjölken som jag beskrev till 80-90-talet någon åtminstone, dvs fick snabbt en rejäl sur lukt så fort den började bli gammal.
När jag var barn kunde man köpa mjölk direkt från bonden, även råmjölken så man kunde göra kalvdans.
Men reglerna ändrades så det blev slutna system, iallafall de bönder som levererade till Arla osv. Men bönder med produktion för eget bruk osv faller väl inte under det.
Jag har dock aldrig gillat "fetmjölk".
När jag var liten var det lättmjölk för hela slanten.
Numera är det, som för de flesta?, mellanmjölk.
Japp, jag dricker mellanmjölk, i mellanmjölkens land.
(Fast jag dricker väldigt sällan och lite mjölk dock, mest lite i kaffet).
När jag var liten var det lättmjölk för hela slanten.
Numera är det, som för de flesta?, mellanmjölk.
Japp, jag dricker mellanmjölk, i mellanmjölkens land.
(Fast jag dricker väldigt sällan och lite mjölk dock, mest lite i kaffet).
Renoverare
· Stockholm
· 20 194 inlägg
Samma här mellanmjölk och bara i kaffet. Mina barn dricker inte mjölk, det var nog något man höll på med på 80 talet och tidigare.Mikael_L skrev:
Jag har skummat sur mjölk en gång i espressomaskinen när jag var trött på morgonen. Vart inte mys