Dagens middag blev mjölkstuvade makaroner & stekt falukorv med lite högre kötthalt - plus lite grönt & ketschup 😊👍

Tallrik med mjölkstuvade makaroner och stekt falukorv, toppad med ketchup, serverad med sallad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tallrik med mjölkstuvade makaroner, stekt falukorv, sallad och ketchup på ett julmönstrat bord.
Skapa konto

Förberedelse inför uppesittarkvällen är också ”check”

En rektangulär smörgåstårta på ett rött fat, redo för garnering. Texten "Smörgåstårtan inför morgondagen, bara garneringen kvar!" över bilden.
Skapa konto

👍😊

• Gilla
  • Älska
fusion och 9 till
  • Laddar…
Delikatessköttbullar med champinjonsås blev Kvällsmaten idag.
Tallrik med delikatessköttbullar, champinjonsås, potatis, inlagd gurka och lingonsylt. Glas med mjölk i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
fusion och 8 till
  • Laddar…
Kycklingsallad gjord på grönkål, granatäpple, grovriven parmesan och dijonnäs.
Hann inte med några krutonger, men det får bli till nästa gång 👍

• Kycklingsallad med grönkål, granatäpplekärnor och parmesan på en tallrik, utan krutonger.
    Skapa konto
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 9 till
  • Laddar…
Storsockret
Det blev grötlunch efter att internet gav mig feeling och jag gjorde mitt livs första risgrynsgröt (vad jag minns iaf). Gjorde direkt i riskokare, blev kanon.

En tallrik med risgrynsgröt, toppad med kanel, står på ett träbord. Gröten ser krämig och nylagad ut.
Skapa konto

• Gilla
fusion och 6 till
  • Laddar…
K
Tallrik med varmkorv toppad med senap, potatismos och skivade morötter.
Skapa konto
dagens middag; mos, varmkorv och morötter. Tallrik med potatismos, varmkorv toppad med senap och morotsbitar; knäckebröd med smör och mos bredvid.
Skapa konto
Nåt som är gott när man har gjort mos så är det att lägga det varma moset på ett smörat knäcke! Men håll till över tallriken! för smöret kan rinna längst fingrarna...Men gott är det! 👍

• Gilla
fusion och 7 till
  • Laddar…
K Kakelugnen566 skrev:
[bild]dagens middag; mos, varmkorv och morötter.[bild]Nåt som är gott när man har gjort mos så är det att lägga det varma moset på ett smörat knäcke! Men håll till över tallriken! för smöret kan rinna längst fingrarna...Men gott är det! 👍
Ofantligt gott. Är man lat gör man mos av Lidls pulvermos. Riktigt gott, klart bästa pulvermoset.

K
GoC GoC skrev:
Ofantligt gott. Är man lat gör man mos av Lidls pulvermos. Riktigt gott, klart bästa pulvermoset.
Ok, inte smakat det, mos o knäcke är en ljuvlig kombo! 👌👍

• Gilla
Oskick
  • Laddar…
Maria T
Traditionell julmat tröttnar jag på efter två-tre dagar, äter jag julbord vilket händer kanske vart åttonde år så vill jag inte se skinka, rödbetssallad eller sill på flera månader.
Tur vi alla är olika.
Kvällens middag- ugnsrostade grönsaker med Halloumi och en god chorizo, att baka vitlök är pricken över i.
Tallrik med ugnsrostade grönsaker, halloumi, skivor av chorizo och grönsallad.
Skapa konto

Imorgon blir det köttbullar m m.

• Gilla
Turbo_Tail och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L
Enligt mångårig tradition blir det kyckling i julmustsås i mellandagarna, eller som i år någon av dagarna precis före julafton.
Här är det på gång.
Kycklingfiléer steks i julmustsås med grädde i en stekpanna, del av ett recept för en traditionell maträtt innan jul.
Skapa konto

Och här på tallriken
Kyckling i julmustsås serverad med rostade rotfrukter och morotsskivor på en vit tallrik.
Skapa konto

Som vi redan vet så blir bruna maträtter inte snygga på foto här. Men det här är gott.

Och lättlagad, detta recept följdes nästan exakt.
https://www.recepten.se/recept/kyckling_i_julmustsaas.html

Fast jag tog dubbla mängden julmust, ca 4dl, och kokade ner det till ca 1,5dl i en kastrull, sen kan man slänga i resten av såsingredienserna och göra den klar i kastrullen, om man vill.
Kycklingfiléerna brynte jag runt om i stekpannan, tog upp och skivade i 1,5-2 cm tjocka skivor och och fortsatte sen steka och sen i med alla såsingredienser.

Jag provade dessutom tre varianter av dryck, apotekarns julmust (som också var i såsen), zeunerts julmust och en carniege porter.

Zeunerts tyckte jag passade bättre då den inte är lika söt. Portern kunde haft lite mer sötma, men passade ändå bra.
Jag kan inte riktigt välja vilket jag vill rekommendera, det ramlar nog ner till personligt tycke och smak.
Jag skulle velat prova en porter med något mer sötma, det hade nog blivit klockrent.

• Gilla
fusion och 6 till
  • Laddar…
Tacos igår.
Kebab med bröd idag.
Imorgon väntar sill och laxbonanza. 😍

• Gilla
fusion och 6 till
  • Laddar…
Storsockret
Tallrik med potatismos, köttbullar i brunsås och skivad inlagd gurka.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
fusion och 8 till
  • Laddar…
Preppade köttbullar inför julafton men stekte ändå ett par för att se resultatet. Med berömt godkänt.

• Köttbullar under tillagning i ugn inför julafton.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
4774 och 7 till
  • Laddar…
Det blir julmat 🧑‍🎄🙂🌲Skål på er 🍻
Julmat på spis med skinka, ägg och sallad. Ljusslingor och dekorationer syns ovanför. Rustik miljö med vedspis och kastruller.
Skapa konto

• Gilla
fusion och 12 till
  • Laddar…
Hos oss blir de annat än jul mat . Detta året provade vi å göra en hel kalkon och blev grymt bra och smarrigt

• En helstekt kalkon i en ugnsform på en köksbänk, redo att serveras.
    Skapa konto
  • Tallrik med kalkon, brysselkål, mos, tranbärssås och krutonger.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
fusion och 9 till
  • Laddar…
Maria T
Kryddburk med etikett "Motörhead BBQ Spice Vodka & Vinegar" hålls framför en tallrik med rödbetssallad.
Skapa konto

Har alltid mycket färskriven pepparrot i min egengjorda rödbetssallad, men den pepparrot jag fick tag i verkade ha tappat stinget. Så, tog det som stod mitt framför ögonen på mig och tänkte det skulle göra susen 😁

• Gilla
  • Haha
fusion och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.