1 421 493 läst ·
17 788 svar
1421k läst
17,8k svar
Vad blir det för mat?
Renoverare
· Värmland
· 1 178 inlägg
Igår blev det Jamie Olivers brysselkålgratäng, parmesanpotatis, kallrökt lax, ägg och skagenröra.
Idag fick några smaka på hemmagjord sushi.
Själv tog jag rester från gårdagen 😋
Idag fick några smaka på hemmagjord sushi.
Själv tog jag rester från gårdagen 😋
Vi skulle gjort Thanksgiving-dinner..med kalkon 😃 men hann inte med.. (tar ett tag och tina och att tillaga..) så vi sa att det blir i ”mellandagarna”.. när vi har julbesök .. SÅ igår la vi fram fågeln.. sen får vi se om den tinar lagom tills imorrn eller på söndag hehe..R Rickard.lj skrev:
Idag ska vi iaf köpa öl.. som den ska få ligga i en dag/dygn 😊 nu hoppas vi bara att elpriset står sig några dagar då vi ska rillaga den ute i rökskåpet.. med lite äppelsaft..
😍👍 (har aldrig tillagat en hel innan, men älskar kalkonkött)
JULAFTON / Julbordet 🤶
Gick all in på allt i år tror jag 🤔😜🎄🤶 .. inte bara bakning, godis och julpynt.. även julbordet fick lite tanke ..
Min nya efterlängtade jultallrikar (har velat ha i några i flera år.. och i år var året - året som jag köpte några jultallrikar.. hade bara råd med 2, men dalade med maken och han köpte två hehe.. 4 räcker!)
Varm choklad är ett måste vid juletider, med el utan Baileys/rom… nån gång även med mini-marshmallows ..
Jag älskar ägg (året runt) så det är klart de har en plats på julbordet med..
Kalla/fisk: löksill. Brantevikssill, skärgårdssill, nyrökt/varmrökt lax, gravad lax, julskinka, serranoskinka (ett måste!), nyrökt kalvrulle, ägghalvorna då.. och i år testade jag att göra en röra på senapssill 👍
Mums!
Varma bordet innehöll: janssons (met matjessill..mums), prinskorvar med lite högre kötthalt, julköttbullarna jag gjorde för nån månad sedan, de finaste julkryddade revbenen vi köpt nån gång (!).. otroligt mört kött alltså.. och bara ben på en bit.. (annars rent gott kött)
Övrigt på bordet: julmust, julöl, gräddfil m rödlök/gräslök, hårt bröd, mjuk bröd (bakade kavring, gott), smör, senap, ost, potatis, rödbetssallad..
Gjorde egen glögg på vår äppelmust.. (apelsin, kanel, muscovadosocker, stjärnanis)
Eggnod med rom.. vår jultradition 😊 (sa ju att jag var äggig)
Mums!
GOD FORTSÄTTNING på er 🤶😊🌟
Gick all in på allt i år tror jag 🤔😜🎄🤶 .. inte bara bakning, godis och julpynt.. även julbordet fick lite tanke ..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min nya efterlängtade jultallrikar (har velat ha i några i flera år.. och i år var året - året som jag köpte några jultallrikar.. hade bara råd med 2, men dalade med maken och han köpte två hehe.. 4 räcker!)
Logga in
Skapa konto
Varm choklad är ett måste vid juletider, med el utan Baileys/rom… nån gång även med mini-marshmallows ..
Logga in
Skapa konto
Jag älskar ägg (året runt) så det är klart de har en plats på julbordet med..
Logga in
Skapa konto
Kalla/fisk: löksill. Brantevikssill, skärgårdssill, nyrökt/varmrökt lax, gravad lax, julskinka, serranoskinka (ett måste!), nyrökt kalvrulle, ägghalvorna då.. och i år testade jag att göra en röra på senapssill 👍
Logga in
Skapa konto
Mums!
Logga in
Skapa konto
Varma bordet innehöll: janssons (met matjessill..mums), prinskorvar med lite högre kötthalt, julköttbullarna jag gjorde för nån månad sedan, de finaste julkryddade revbenen vi köpt nån gång (!).. otroligt mört kött alltså.. och bara ben på en bit.. (annars rent gott kött)
Logga in
Skapa konto
Övrigt på bordet: julmust, julöl, gräddfil m rödlök/gräslök, hårt bröd, mjuk bröd (bakade kavring, gott), smör, senap, ost, potatis, rödbetssallad..
Logga in
Skapa konto
Gjorde egen glögg på vår äppelmust.. (apelsin, kanel, muscovadosocker, stjärnanis)
Logga in
Skapa konto
Eggnod med rom.. vår jultradition 😊 (sa ju att jag var äggig)
Logga in
Skapa konto
Mums!
GOD FORTSÄTTNING på er 🤶😊🌟
Renoverare
· Värmland
· 1 178 inlägg
Köpte färsk kalkon på saluhallen , tar flera dagar å tina upp en kalkonSnigla skrev:
Vi skulle gjort Thanksgiving-dinner..med kalkon 😃 men hann inte med.. (tar ett tag och tina och att tillaga..) så vi sa att det blir i ”mellandagarna”.. när vi har julbesök .. SÅ igår la vi fram fågeln.. sen får vi se om den tinar lagom tills imorrn eller på söndag hehe..
Idag ska vi iaf köpa öl.. som den ska få ligga i en dag/dygn 😊 nu hoppas vi bara att elpriset står sig några dagar då vi ska rillaga den ute i rökskåpet.. med lite äppelsaft..
😍👍 (har aldrig tillagat en hel innan, men älskar kalkonkött)
Renoverare
· Värmland
· 1 178 inlägg
Har nog sagt (skrivit) det tidigare men jag hade velat vara flugan på väggen när min pappa köpte en kalkon till farmor utan att ha koll på hur stor fågeln var och hur liten ugnen var.
God fortsättning på er alla!
God fortsättning på er alla!