Storsockret
Julaftonssushi

Sushi med lax och avokado på tallrik, pinnar och soyaskål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
13th Marine och 11 till
  • Laddar…
P
R Rickard.lj skrev:
Hos oss blir de annat än jul mat . Detta året provade vi å göra en hel kalkon och blev grymt bra och smarrigt
Kalkon är mycket traditionell julmat i vissa delar av världen.
Julmat är väl helt enkelt sånt som man råkar äta på julen. :-)

• Gilla
4774 och 4 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Kalkon är mycket traditionell julmat i vissa delar av världen.
Julmat är väl helt enkelt sånt som man råkar äta på julen. :)
Vi har inte ätit julmat på säkert 10 år på julafton utan brukar köra 3 rätters istället

• Gilla
  • Wow
4774 och 7 till
  • Laddar…
Igår blev det Jamie Olivers brysselkålgratäng, parmesanpotatis, kallrökt lax, ägg och skagenröra.

Idag fick några smaka på hemmagjord sushi.
Själv tog jag rester från gårdagen 😋

• Tallrik med brysselkålgratäng, parmesanpotatis, kallrökt lax med skagenröra och rödlök samt kokta ägghalvor. I bakgrunden syns en flaska öl.
    Skapa konto
  • Brysselkålgratäng i ugnsform med krispigt toppat bröd, bakad till ett gyllene utseende, serverad som rester från gårdagens middag.
    Skapa konto
  • Hemmagjord sushi på en vit tallrik med soja, gari och wasabi bredvid. Bakgrund med vinglas och tända ljus på trämönstrad bordsduk.
    Skapa konto
  • Gilla
fusion och 8 till
  • Laddar…
I väntan på Fläskpannkakan för att bryta av julmaten lite…så passade jag på att kandera lite mandlar…😉
Ugnsplåt med nygräddad fläskpannkaka och skål med kanderade mandlar i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
fusion och 8 till
  • Laddar…
Kryddstark kycklingfärs idag. Ris o coleslaw tog lite av hettan. Eriksberg var gott till.

• Tallrik med kryddstark kycklingfärs, ris och coleslaw, samt en burk Eriksberg öl och ett glas på matbord med ljus.
    Skapa konto
  • Gilla
Lill72 och 7 till
  • Laddar…
H
Sjukstuga pågår så detta var lagom avancerad mat att förbereda och tillaga.
Dukat bord med raclettegrill, tallrikar med kött och ost, samt skålar med grönsaker. Ljusstake i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
fusion och 9 till
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
Hos oss blir de annat än jul mat . Detta året provade vi å göra en hel kalkon och blev grymt bra och smarrigt
Vi skulle gjort Thanksgiving-dinner..med kalkon 😃 men hann inte med.. (tar ett tag och tina och att tillaga..) så vi sa att det blir i ”mellandagarna”.. när vi har julbesök .. SÅ igår la vi fram fågeln.. sen får vi se om den tinar lagom tills imorrn eller på söndag hehe..

Idag ska vi iaf köpa öl.. som den ska få ligga i en dag/dygn 😊 nu hoppas vi bara att elpriset står sig några dagar då vi ska rillaga den ute i rökskåpet.. med lite äppelsaft..

😍👍 (har aldrig tillagat en hel innan, men älskar kalkonkött)

• Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
JULAFTON / Julbordet 🤶

Gick all in på allt i år tror jag 🤔😜🎄🤶 .. inte bara bakning, godis och julpynt.. även julbordet fick lite tanke ..

Röd juldukning med dekorativa tallrikar och servett i servettring med renmotiv, placerad på ett bord inför julbordsmiddag.
Skapa konto

Min nya efterlängtade jultallrikar (har velat ha i några i flera år.. och i år var året - året som jag köpte några jultallrikar.. hade bara råd med 2, men dalade med maken och han köpte två hehe.. 4 räcker!)

Mugg med varm choklad och mini-marshmallows på julbord. I bakgrunden smör och ostkupa. Texten "Varm choklad" på bilden.
Skapa konto

Varm choklad är ett måste vid juletider, med el utan Baileys/rom… nån gång även med mini-marshmallows ..

Halverade ägg med fyllning av majonnäs, räkor, dill och gräslök på ett vitt fat.
Skapa konto

Jag älskar ägg (året runt) så det är klart de har en plats på julbordet med..

Julbord med dekorativa jultallrikar, dukat med ägghalvor, lax, senap och bröd på en röd duk, omgiven av levande ljus och drycker.
Skapa konto

Kalla/fisk: löksill. Brantevikssill, skärgårdssill, nyrökt/varmrökt lax, gravad lax, julskinka, serranoskinka (ett måste!), nyrökt kalvrulle, ägghalvorna då.. och i år testade jag att göra en röra på senapssill 👍

Julbord med sill, lax, ägghalvor, potatis och sallad på en röd jultallrik.
Skapa konto

Mums!

Jultallrik med prinskorv, köttbullar, rödbetssallad, potatis, senapssill och Jansson.
Skapa konto

Varma bordet innehöll: janssons (met matjessill..mums), prinskorvar med lite högre kötthalt, julköttbullarna jag gjorde för nån månad sedan, de finaste julkryddade revbenen vi köpt nån gång (!).. otroligt mört kött alltså.. och bara ben på en bit.. (annars rent gott kött)

Julbord med levande ljus, jultallrikar, ägghalvor, lax, ostar och drycker på rött dukat bord i mysig hemmamiljö.
Skapa konto

Övrigt på bordet: julmust, julöl, gräddfil m rödlök/gräslök, hårt bröd, mjuk bröd (bakade kavring, gott), smör, senap, ost, potatis, rödbetssallad..

Hemlagad glögg i en glasflaska hålls i handen, redo för servering på julbordet.
Skapa konto

Gjorde egen glögg på vår äppelmust.. (apelsin, kanel, muscovadosocker, stjärnanis)

En hand håller i en glasflaska med hemgjord eggnog, en krämig juldrink med skum på ytan, mot en vit bakgrund.
Skapa konto

Eggnod med rom.. vår jultradition 😊 (sa ju att jag var äggig)

Glas med eggnog på julbord, en traditionell dryck under julen med rom och värmande kryddor.
Skapa konto

Mums!

GOD FORTSÄTTNING på er 🤶😊🌟

• Gilla
  • Älska
4774 och 12 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Vi skulle gjort Thanksgiving-dinner..med kalkon 😃 men hann inte med.. (tar ett tag och tina och att tillaga..) så vi sa att det blir i ”mellandagarna”.. när vi har julbesök .. SÅ igår la vi fram fågeln.. sen får vi se om den tinar lagom tills imorrn eller på söndag hehe..

Idag ska vi iaf köpa öl.. som den ska få ligga i en dag/dygn 😊 nu hoppas vi bara att elpriset står sig några dagar då vi ska rillaga den ute i rökskåpet.. med lite äppelsaft..

😍👍 (har aldrig tillagat en hel innan, men älskar kalkonkött)
Köpte färsk kalkon på saluhallen , tar flera dagar å tina upp en kalkon

• Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Åter på jobbet och åter entrecote. Denna gång med gräddstuvad potatis. Skrivaren är bortplockad så middagen serverades på skrivbordet istället. Det gick förvånansvärt bra det också.

En tallrik med entrecote och gräddstuvad potatis på ett skrivbord, bredvid ett vinglas, en plånbok och en surfplatta.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
4774 och 8 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
middagen serverades på skrivbordet istället
Jag gillar utrustningen på ditt skrivbord. Har du ismaskin under bordet också? 😀

• Haha
  • Gilla
4774 och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag gillar utrustningen på ditt skrivbord. Har du ismaskin under bordet också? 😀
Tyvärr inte. Jag skrev faktiskt precis till chefen och frågade var vinet och ginen var. För vad skall man ha en korkskruv och grogglas till annars? Inget svar ännu. Men det kommer säkert snart. 😁

• Haha
  • Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
Barnfria och fredag

• Hummer och krabbor i skålar på ett bord, med ett bröd bredvid, redo för en barnfri fredagkväll.
    Skapa konto
  • Gilla
4774 och 6 till
  • Laddar…
Maria T
Har nog sagt (skrivit) det tidigare men jag hade velat vara flugan på väggen när min pappa köpte en kalkon till farmor utan att ha koll på hur stor fågeln var och hur liten ugnen var.

God fortsättning på er alla!

• Gilla
  • Haha
4774 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.