1 421 717 läst ·
17 790 svar
1422k läst
17,8k svar
Vad blir det för mat?
Gårdagens middag: Det blev en lila måltid.. 😳😜👍 min nya favorit KÅLMAJA.. men denna gång gjord på rödkål (därav färgen..)..
Tillbehör: Kokt potatis, inlagd gurka, rödkål (burk): äppelgele med chili samt lingonsylt!
Jag tog av allt 😍👍
Senare dessert:
Dekonstruerad Banoffeepaj.. (i glas)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tillbehör: Kokt potatis, inlagd gurka, rödkål (burk): äppelgele med chili samt lingonsylt!
Jag tog av allt 😍👍
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Senare dessert:
Dekonstruerad Banoffeepaj.. (i glas)
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 460 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 460 inlägg
Är kålmajan mm Ediths recept?Snigla skrev:
Gårdagens middag: Det blev en lila måltid.. 😳😜👍 min nya favorit KÅLMAJA.. men denna gång gjord på rödkål (därav färgen..)..
[bild]
Tillbehör: Kokt potatis, inlagd gurka, rödkål (burk): äppelgele med chili samt lingonsylt!
Jag tog av allt 😍👍
[bild]
Senare dessert:
Dekonstruerad Banoffeepaj.. (i glas)
Edith? 🤔 (nån kul receptmakare som jag missat?)K Kakelugnen566 skrev:
Jag bara såg receptet flasha förbi i nån matgrupp och tog en screenprint 😊 (och jag har gjort samma sak innan, då kom det från nån annan.. så det är lurigt att veta varifrån det kom först!) 😊
Note: jag har också tomatpuré i…
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 460 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 460 inlägg
Jo, det är samma, den här Madeleine kallar sig Madame Edith i sina kanalerSnigla skrev:
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 460 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 460 inlägg
Har gjort en variant, men det var ingen grädde i det receptet, jag googlade kål & färs och då kom
kål & färsgryta från Ica upp. ( läs kommentarerna ifall du tänker laga detta recept! ett tips bara)
kål & färsgryta från Ica upp. ( läs kommentarerna ifall du tänker laga detta recept! ett tips bara)
Dags för rester. Farsan gillar att göra för mycket gravad lax och vi fick hem en påse från julfirandet i Bohuslän.
Så det blev en laxpaj igår kväll. Har aldrig gjort det på gravad fisk och det blev riktigt bra.
Purjo, vitlök, gräslök och mangold från trädgården.
Så det blev en laxpaj igår kväll. Har aldrig gjort det på gravad fisk och det blev riktigt bra.
Purjo, vitlök, gräslök och mangold från trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I Israel var det vanligt med kalkon mellan varven av lammkött . Sen skall det vara rejält med färska koriander och hummus föstås.Maria T skrev:
Märkliga var att i de palestinska områdena var det ingen större skillnad.
Däremot gjorde palistinierna godast falafel, men många kollegor som fick magsjuka av dessa 😕
I Teheran var det spett som gällde, favvon var med lammkotletter.
Frugan gjorde en sur soppa på fläskkött och en massa grönsaker. Till detta ris och egna vårrullar.
Till efterrätt blev det Irish Coffee på Glenmorangie.
Till efterrätt blev det Irish Coffee på Glenmorangie.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
TURKEY DAY - Thanksgiving to late (?)
Kalkonen tinades en dag, lades sedan i en öl-lag ett dygn.. efter det preparerades den med nått hm kryddsmör med citronzest, timjan o rosmarin.. stoppades med en äppelblandning.. även den med rosmarin och timjan.. sedan in i rökskåpet (med äppelspån) i ca 4 timmar.
Blev perfekt.. saftig mör och mycket god!
Man är ju rädd att det ska bli lite torrt (ganska magert kött), men så var inte fallet 😊👍 antagligen därför man anv smör..
Serverades med hemgjort potatismos.. sås..
Köttet..
Äppelgele, inlagd gurka, rödkål, äppelfyllning..
Samt.. Brysselkål med riven parmesan på..
Värt att vänta på helt klart 😍 kalkon är ju ett av mina favoritkötter.. men har aldrig köpt en hel förut!
Nom nom.. 👍
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kalkonen tinades en dag, lades sedan i en öl-lag ett dygn.. efter det preparerades den med nått hm kryddsmör med citronzest, timjan o rosmarin.. stoppades med en äppelblandning.. även den med rosmarin och timjan.. sedan in i rökskåpet (med äppelspån) i ca 4 timmar.
Blev perfekt.. saftig mör och mycket god!
Man är ju rädd att det ska bli lite torrt (ganska magert kött), men så var inte fallet 😊👍 antagligen därför man anv smör..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Serverades med hemgjort potatismos.. sås..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köttet..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äppelgele, inlagd gurka, rödkål, äppelfyllning..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Samt.. Brysselkål med riven parmesan på..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värt att vänta på helt klart 😍 kalkon är ju ett av mina favoritkötter.. men har aldrig köpt en hel förut!
Nom nom.. 👍
Dagens middag - TONFISKSALLAD och nybakat bröd 👍😊
Tonfisk,småbladig sallad (olika), ägg, avokado, tomat, paprika, gurka, majs, rödlök, morot, lite kvarvarande fetaost (från tidigare sallad), örtiga krutonger från frysen (nytorkade i ugn..).. och dressing 👍
Tonfisk,småbladig sallad (olika), ägg, avokado, tomat, paprika, gurka, majs, rödlök, morot, lite kvarvarande fetaost (från tidigare sallad), örtiga krutonger från frysen (nytorkade i ugn..).. och dressing 👍
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




