P pmd skrev:
Det såg nästan ut som att du hade gjort det, på bilden. ;)
Fyfan måste vara gamla recept. Ingen vettig kock använder det idag
 
C
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Kom du fram till nåt om helmuskelskinka? Gissar att det är det de har i hallarna
Har jag missat något, eller är inte "julskinka" alltid helmuskel? Dvs. en utstyckad köttbit snarare än hoplimmade småbitar. Helmuskel vs. icke helmuskel i skinksammanhang gäller väl typ smörgåsskinka (som sällan är helmuskel).
 
  • Gilla
Korvgubbe
  • Laddar…
Korvgubbe
Tror det är svårt att hitta något annat än just helmuskel i butikerna, att det står 90% helmuskel på Scans innebär inte automatiskt att det är 10% slafs, utan snarare 10% saltlake.
Och pratar vi butikskedjor som finns "överallt" så är CityGross i en klass för sig när det gäller kött då de som enda större kedja fortfarande har kvar butiksstyckning. Har man bara någon veckas framförhållning så brukar min lokala butik kunna lösa i stort sätt allt.
 
  • Gilla
Peter #11
  • Laddar…
Julskinkan är förstås en styckdetalj från gris jämfört med pizzaskinka som är en strimlad korv på 50% slaktrester och vad resten är vill man nog ej veta
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Julskinkan är förstås en styckdetalj från gris jämfört med pizzaskinka som är en strimlad korv på 50% slaktrester och vad resten är vill man nog ej veta
Finns skinka som är ihoplimmad av slaktrester. Nog en ganska vanlig skinka ute i stugorna.
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Finns skinka som är ihoplimmad av slaktrester. Nog en ganska vanlig skinka ute i stugorna.
Finns rullad skinka där man skurit ut finare delar för att sedan limma ihop till en helgskinka eller billig julskinka..
 
Har en kanske udda ?? sak jag får ett ryck att äta nån gång per år, min morfar år ofta det till lunch när det fanns potatis över från gårdagens middag.
Wasa delikates, kall kokt potatis, Ejderns mildrökta Drott-kaviar och gräslök.
(Kalles kaviar är oätbar enligt mina kräsna smaklökar)
Knäckebröd med smör, skivor av kall kokt potatis, mildrökt kaviar och hackad gräslök på skärbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fribygg och 6 till
  • Laddar…
Håller med om att Kalles och liknande inte är så värst... Men jag föredrar Ejderns Orökta (y)
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fyfan måste vara gamla recept. Ingen vettig kock använder det idag
Jodå, precis som lökpulver är det en helt annan smak än färsk dito och har absolut sin plats i viss matlagning.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
J jonko skrev:
Jodå, precis som lökpulver är det en helt annan smak än färsk dito och har absolut sin plats i viss matlagning.
Vilken rätt skulle det vara?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vilken rätt skulle det vara?
I en dressing skulle jag säga. Smält smör, ner med vitlökspulvret och bryn till pulvret och sedan ner i en majonnäs. salt, peppar och sen är den redo.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vilken rätt skulle det vara?

Cajunsk/kreolsk är det första som dyker upp men även vid afrikansk mat och en del annat.
 
Jag efterlyser ett namn på en varm sås med vitlök. Fick tips på denna sås av en ytligt bekant för ett tag sen.
Jag har för mig att det var lite som en bea-sås men inte en vanlig bea med vitlök.
 
P
Lill72 Lill72 skrev:
Jag efterlyser ett namn på en varm sås med vitlök. Fick tips på denna sås av en ytligt bekant för ett tag sen.
Jag har för mig att det var lite som en bea-sås men inte en vanlig bea med vitlök.
aioli?
 
Varm aioli?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.