P
C cpalm skrev:
Tror knappast att de rimmar i butiken om man säger så.
Vi rimmade egen skinka förra året (har en granne som är grisuppfödare) - blev riktigt najs faktiskt.
I år fuskar vi med färdigrimmad.
Finns en del butiker som själva rimmar skinkan.
Det man egentligen gör är att spruta in saltlösning med en tryckspruta..
 
C
Maskintok skrev:
Det man egentligen gör är att spruta in saltlösning med en tryckspruta..
Ja, eller så gör man det på traditionellt vis och bara låter den ligga i saltlaken.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
engs
Maskintok skrev:
Finns en del butiker som själva rimmar skinkan.
Det man egentligen gör är att spruta in saltlösning med en tryckspruta..
Brukar gå under smeknamnet sedelpressen på slakterierna då folk bara ser på kg-priset och inte om de köper dyrt saltvatten.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 2 till
  • Laddar…
C
engs engs skrev:
folk bara ser på kg-priset
Ja, fy f-n. Har slutat köpa en del produkter då det knappt blir något kvar efter tillagning. Tyvärr handlar det ofta om ekologiska produkter (som annars hade fått ett alltför icke-attraktivt pris antar jag).
 
Åsa Lund
Frysta varor innehåller ofta en massa vatten, gissar på att det är för att de inte ska frystorka?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
För att få lite mer hemgjort ska man tydligen ringa ex vis City gross och beställa sin skinka direkt ifrån charken.
På liknande förfrågan svarade vår City Gross "kom hit på måndag förmiddag den 13:e så har vi fått in nytt men vi kan inte lägga undan för de går åt så snabbt". :mad::mad::mad:

Skinkan i mitt tidigare inlägg kommer från ICA.
 
AXS
Ni som bor nära Hjo kan åka till grevbäck och köpa skinka.

En fantastisk uppfödare där som både tar väl hand om djuren och köttet.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Östermalmshallen har bra skinka också. Jag gissar på även Hötorgshallen har bra men inte testat deras.
 
Var o jobbade hos en stor aktör av bla julskinkor, och fick lite avsmak när jag såg de kommande på löpande band.
 
Åsa Lund
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Östermalmshallen har bra skinka också. Jag gissar på även Hötorgshallen har bra men inte testat deras.
Kom du fram till nåt om helmuskelskinka? Gissar att det är det de har i hallarna
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Kom du fram till nåt om helmuskelskinka? Gissar att det är det de har i hallarna
På den ni köpte står det ingenting på en annan såg jag 90 procent helmuskel vilket är lite roligt. Kontentan är nog att man ska hålla sig borta från Scan om man vill ha hög kvalitet :)
 
Blodsoppen
Idag ska det göras revben i ugnen och coleslow.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Blodsoppen
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Idag ska det göras revben i ugnen och coleslow.
Efter 2,5 h i ugnen och två glas vin blev det såhär. Mycket gott
 
  • Två stycken ugnsgrillade revbensspjäll och coleslaw på en tallrik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fremax och 8 till
  • Laddar…
Planka :love:
En planka med biff, bacon, pommes duchesse, sparris och sås, serverad med öl och snaps.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Tokslut och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L
C cpalm skrev:
Ja, fy f-n. Har slutat köpa en del produkter då det knappt blir något kvar efter tillagning. Tyvärr handlar det ofta om ekologiska produkter (som annars hade fått ett alltför icke-attraktivt pris antar jag).
Jag uppskattar faktiskt de frysta kycklingfiléerna som har en 10-15% vatten i sig.
Det blir inte lika torr kyckling sen när det är färdiglagat. Ja samma med fläskytterfilé.
Två slags kött som annars är svårt att undvika att det blir ganska torrt, hårt osv ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.