Maskintok skrev:
aioli?

Brukar du äta aiolin varm?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Nej, inte aioli.
 
P
A atomlab skrev:
Brukar du äta aiolin varm?
Ursäkta jag missade ordet varm..
Inget illa menat.
Bara dålig läsförmåga.
 
P
Lill72 Lill72 skrev:
Nej, inte aioli.
Nä jag förstod det efter lite mer läsning och påtryckning.. ursäkta
 
  • Gilla
atomlab och 1 till
  • Laddar…
galento
Isakare Isakare skrev:
Har en kanske udda ?? sak jag får ett ryck att äta nån gång per år, min morfar år ofta det till lunch när det fanns potatis över från gårdagens middag.
Wasa delikates, kall kokt potatis, Ejderns mildrökta Drott-kaviar och gräslök.
(Kalles kaviar är oätbar enligt mina kräsna smaklökar)
[bild]
Detta gillar jag också med Klädesholmens goda kaviar. Är inte så noga på skinkan på jul , finns det lutfisk är man nöjd.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Fattar inte varför jag inte förkokat julköttbullarna tidigare år?!?
Undrar om det inte var här på Byggahus.se som jag fick tips om detta...

Kök med kastrull och stekpanna på spis, förkokade köttbullar i skål och flaska med senap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
P
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Håller med om att Kalles och liknande inte är så värst... Men jag föredrar Ejderns Orökta (y)
Ejderns, Kalles och Svennes ägs allihop av Abba (via Orkla), men tillverkas nog inte i samma fabriker. :-)
 
P pmd skrev:
Ejderns, Kalles och Svennes ägs allihop av Abba (via Orkla), men tillverkas nog inte i samma fabriker. :)
Det är mycket möjligt, men de smakar fortfarande olika ;)
 
P
Vänta bara tills Abba konsoliderar till samma fabrik. :cool:
 
Fick feeling idag
Gulasch på älg och färskostkräm med citron och persilja
Gulasch på spisen i en svart lergryta med genomskinligt lock, bitar av älg och grönsaker syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och lantbröd med valnötter i lergryta
Nybakt lantbröd med valnötter på ett ugnsgaller i ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cpalm och 10 till
  • Laddar…
P
En portion av Janssons frestelse gjord med sardiner och matjessill istället för ansjovis på en tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Janssons frestelse..
Men på sardiner och matjessill då inte ansjovis finns att få tag på...

kryddade upp med kryddpeppar och lite soja när jag stekte löken.. 1/3 buljongtärning..
sen grädde..
varvade allt och hade vänt potatisarna i mjöl..
sardiner i olja..

blev faktiskt riktigt bra och smakade nästan identiskt som med anjovis.. (y)
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Lidl hade ansjovis, iaf förra veckan.
Men Grebbestad verkar vara slut, men det var ju lika för nåt år sen... .En då fanns det hur mycket burkar som helst strax före jul.
Köpet 3 burkar med hela ansjovisar,men vette fan om jag orkar rensa dom... avskyr ben i munnen
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
nino nino skrev:
Lidl hade ansjovis, iaf förra veckan.
Men Grebbestad verkar vara slut, men det var ju lika för nåt år sen... .En då fanns det hur mycket burkar som helst strax före jul.
Köpet 3 burkar med hela ansjovisar,men vette fan om jag orkar rensa dom... avskyr ben i munnen
varken Ica, tempo, Coop har..
hittade på Willys.. Men det är om de godkänner att jag köper 6 burkar...
Annars blir det färre..
Men sardiner och matjessill funkade fint i fall att..

Jag äter anjovis ofta.. speciellt på stekt ägg på macka... Så lite tragiskt att man inte får tag på den...
 
  • Gilla
  • Ledsen
nino och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Gubben och jag tog en tur till Byen och åt lunch idag. Äkta danska smörrebröd och :beer: Människohänder vid bord med två öl och meny från restaurang Kronborg för danska smörrebröd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ölglas och tom snapsglas på bord med meny i bakgrunden, inomhusmiljö på restaurang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Blodsoppen och 10 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
[bild]

Janssons frestelse..
Men på sardiner och matjessill då inte ansjovis finns att få tag på...

kryddade upp med kryddpeppar och lite soja när jag stekte löken.. 1/3 buljongtärning..
sen grädde..
varvade allt och hade vänt potatisarna i mjöl..
sardiner i olja..

blev faktiskt riktigt bra och smakade nästan identiskt som med anjovis.. (y)
Beställde 20 kg ansjovis idag, inga problem att få tag på hos grossisten :D och dem kommer inte få slut heller.
Är ni nära småland (ljungby)kan ni få köpa till inköpspris.
Skicka PM isf (y)
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.