Är det också något skånskt, att skinkorna är trasiga så ni måste laga dem? :crysmile:
 
Ja visst är det svårt att hitta rimmad skinka, brukar göra en på grillen det blir riktigt bra med lite rök
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför i hela h-vete är nästan alla skinkor färdigkokta? Går knappt att hitta en rimmad skinka i vettig storlek. Vill man dessutom ha vettigt pris är det typ kört. :mad: GAAAHHH (Sorry OT).

Och varför verkar alla tro att det är svårt att "laga" julskinka när det ta mig f-n är det lättaste men kan göra i köket. Att fixa en ostmacka är egentligen mer komplicerat. GAAAHHH (Sorry OT igen).
Brorsan gör vår skinka till julbordet. Beställer direkt från gård. Sedan kör han den i sous viden. Blir riktigt bra.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Brorsan gör vår skinka till julbordet. Beställer direkt från gård. Sedan kör han den i sous viden. Blir riktigt bra.
Skulle kanske kunna säga svin bra? ;)
riktigt grymt(y):rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
Vi köpte en lokal ”julskinka” hos vår saluhall nu i år, de har alltid hunnit ta slut tidigare men nu var vi ute i god tid.
Ska bli spännande att se resultatet :)
 
P
En tallrik med kycklingcurry ovanpå vitt ris, kryddstark och gulaktig i färgen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

kycklingcurry med ris..
åt jag igår.
mycket vitlök, curry, chilli, ingefära..
riktigt gott.

idag åt jag pörsha med fläsk.
kokt potatis och lingonsylt.. :D
gott så man blir tårögd
 
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Du åt vad med fläsk? :rolleyes:
Som hälsing har jag ingen aning :lying:
 
P
richardtenggren richardtenggren skrev:
Du åt vad med fläsk? :rolleyes:
Som hälsing har jag ingen aning :lying:
pölsa.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Mikael_L
P pmd skrev:
Det är väl inte helt fel, men den bästa skinkmackan i min mening är gjord på havretunnbröd.
Självklart ska senapen vara ovanpå skinkan.
Jag lägger väldigt gärna skinkskivan på en skiva vörtlimpa. Sen är jag inte så förtjust i senap, så jag hoppar den helt enkelt. Men jag har full koll på att det är jag som är lite konstig och speciell i det avseendet ... ;)
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
richardtenggren richardtenggren skrev:
Du åt vad med fläsk? :rolleyes:
Som hälsing har jag ingen aning :lying:
som annan hälsing..
pärgröt vet du väl vad det är?
 
Mikael_L
Maskintok skrev:
pölsa.
:sick:

Men kyckling i curry med ris gjorde jag tidigare i veckan.
Denna gång blev det dock med en burk - för första gången.
Annars brukar jag steka kycklingbitar, i med en hygglig dos curry-pulver i slutet av stekningen.
Sen i med en burk cocosmjölk, en hönsbuljongtärning.
Kasta i en halv tärnad röd paprika, lite lite av en ruggigt stark curry jag har, som har mycket chili i sig, denna grytan ska ju inte vara tokstark, men en aning mer sting än bara Svensk mes-curry är bra. Men den svenska mescurryn är ju trots allt bra, då blir det bra med färg, utan att bli för starkt.

Så saltar jag så det känns lagom, i med en msk oregano, och ev i med lite mjölk om mer sås känns lämpligt och ev reda av lite om den är för tunn (oftast är den ju det).

Rätt enkelt, snor ihop det på tiden det tar att koka riset.

Och burken jag fuskade med nu sist smakade faktiskt väldigt likt den jag själv gör, även ungarna tyckte det.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag lägger väldigt gärna skinkskivan på en skiva vörtlimpa. Sen är jag inte så förtjust i senap, så jag hoppar den helt enkelt. Men jag har full koll på att det är jag som är lite konstig och speciell i det avseendet ... ;)
Låter snarare extremt vettig, gärna vört med russin också!

Maskintok skrev:
som annan hälsing..
pärgröt vet du väl vad det är?
Nja, men förstår ju att det är potatisgröt ;)
Pölsa och fläsk blir väl proteinrikt i alla fall, lite som entrecôte med köttbullar :D

Har aldrig ätit pölsa, alltid kallat det råriven gråhund ;)
 
  • Haha
nino och 3 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
:sick:
Blir bruna bönor framöver...
pölsa som är så gott..
Är det smaken, konsistensen som inte lockar?..
Eller är det med rödbetor... Då rekommenderar jag den norrländska varianten..
stekt ägg.. kokt potatis, stekt lök, stekt fläsk, lingonsylt.. lite sötare, men fräschare.. samt friskare...
 
P
richardtenggren richardtenggren skrev:
Låter snarare extremt vettig, gärna vört med russin också!



Nja, men förstår ju att det är potatisgröt ;)
Pölsa och fläsk blir väl proteinrikt i alla fall, lite som entrecôte med köttbullar :D

Har aldrig ätit pölsa, alltid kallat det råriven gråhund ;)
Jo pärgröt är potatis och grädde kokt sakta till en gröt.
Serveras med ett glas mjölk..
Och stekt fläsk..


Prova gärna pölsa, det är god mat...
 
Som särbo och med mycket jobb där man sällan är hemma i vettig tid, blir det inte mycket god mat, mest nått för att fylla magen. Men i kväll slog jag på stort och stekte pannbiffar o lök på mitt sätt. Stekta pannbiffar och lök i två stekpannor på en induktionshäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.