1 422 858 läst ·
17 803 svar
1423k läst
17,8k svar
Vad blir det för mat?
Renoverare
· Stockholm
· 20 220 inlägg
Brorsan gör vår skinka till julbordet. Beställer direkt från gård. Sedan kör han den i sous viden. Blir riktigt bra.Alfredo skrev:
Varför i hela h-vete är nästan alla skinkor färdigkokta? Går knappt att hitta en rimmad skinka i vettig storlek. Vill man dessutom ha vettigt pris är det typ kört.GAAAHHH (Sorry OT).
Och varför verkar alla tro att det är svårt att "laga" julskinka när det ta mig f-n är det lättaste men kan göra i köket. Att fixa en ostmacka är egentligen mer komplicerat. GAAAHHH (Sorry OT igen).
Jag lägger väldigt gärna skinkskivan på en skiva vörtlimpa. Sen är jag inte så förtjust i senap, så jag hoppar den helt enkelt. Men jag har full koll på att det är jag som är lite konstig och speciell i det avseendet ...P pmd skrev:
Maskintok skrev:
Men kyckling i curry med ris gjorde jag tidigare i veckan.
Denna gång blev det dock med en burk - för första gången.
Annars brukar jag steka kycklingbitar, i med en hygglig dos curry-pulver i slutet av stekningen.
Sen i med en burk cocosmjölk, en hönsbuljongtärning.
Kasta i en halv tärnad röd paprika, lite lite av en ruggigt stark curry jag har, som har mycket chili i sig, denna grytan ska ju inte vara tokstark, men en aning mer sting än bara Svensk mes-curry är bra. Men den svenska mescurryn är ju trots allt bra, då blir det bra med färg, utan att bli för starkt.
Så saltar jag så det känns lagom, i med en msk oregano, och ev i med lite mjölk om mer sås känns lämpligt och ev reda av lite om den är för tunn (oftast är den ju det).
Rätt enkelt, snor ihop det på tiden det tar att koka riset.
Och burken jag fuskade med nu sist smakade faktiskt väldigt likt den jag själv gör, även ungarna tyckte det.
Redigerat:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Låter snarare extremt vettig, gärna vört med russin också!Mikael_L skrev:
Nja, men förstår ju att det är potatisgrötMaskintok skrev:
Pölsa och fläsk blir väl proteinrikt i alla fall, lite som entrecôte med köttbullar
Har aldrig ätit pölsa, alltid kallat det råriven gråhund
Blir bruna bönor framöver...Mikael_L skrev:
pölsa som är så gott..
Är det smaken, konsistensen som inte lockar?..
Eller är det med rödbetor... Då rekommenderar jag den norrländska varianten..
stekt ägg.. kokt potatis, stekt lök, stekt fläsk, lingonsylt.. lite sötare, men fräschare.. samt friskare...
Jo pärgröt är potatis och grädde kokt sakta till en gröt.richardtenggren skrev:
Serveras med ett glas mjölk..
Och stekt fläsk..
Prova gärna pölsa, det är god mat...