1 421 620 läst ·
17 789 svar
1422k läst
17,8k svar
Vad blir det för mat?
Känns som en av de viktigare sakerna är att det bra omsättning så råvarorna inte hinner bli gamla.Maria T skrev:
Ja du @FredrikR jag har väntat på restaurangen på pizza nån gång, alltså inte förbeställt, och jag är fullt nöjd med att det jag ser är rent och i ordning även om det inte står Äkta buffelost på mozzarellaburken, paprikorna skulle kunna vara från närliggande COOP och bagaren har en liten vit basker 😉
Skämt åsido - läste för något år sen en granskande artikel om att de flesta (av restaurangätare) inte skulle vilja se hur det ser ut i köket. Föredrar helt klart en pizzeria som denna där jag, från bakom en glasdisk, kan se degen, tillbehören och ugnen samt, emellanåt, när bagaren svingar degen. Jo, det går att beställa en extratunn pizza här också.
De gör pizzamackor också... får nog visa senare i sommar, det vallfärdas från en norrort hit till söder bara för dessa.
Vår pizzeria här, vid vattnet mittemot cafeet med "hästräkorna" är ofta full om somrarna, på höst och vinter är gästerna färre men ändå viss rörelse.
Låter kanongod, jag älskar salami lök och bacon på pizzan! Paprika är lite lurigt, jag klarar inte färsk längre, utan i så fall måste den vara inlagd.Maria T skrev:
En Special från i vårt tycke, den bästa av de närliggande pizzeriorna - paprika, lök, salami, bacon, champinjoner och räkor samt den godaste degen, frasig och fin, som gör att alla kanter äts upp. Efter att ha ätit en tredjedel, mannen resten, så är vi nöjda men inte tokmätta. Nu tar "bagaren" semester så nästa köp blir i augusti 😎
[bild]
(Betackar mig kommentarer om att pizzor ska vara tunna och frasiga samt att detta är en "orten-pizza" - pizza på tunn botten är en god sak, detta är nästan en panpizza och en helt annan, men god, sak.)
Får en rent jävulsk halsbränna av färsk paprika på pizza!
Redigerat:
De är snälla här, i många många år bad vi om att få räkorna enbart på halva pizzan (= jag fick alla eftersom mannen inte ville ha), så det går säkert att få "paprika på halva" om det skulle vara så att de är färska. Det är goda paprikor men vetetusan om de är inlagda eller inteDan1891 skrev:
Men du har säkert inga problem med färsk paprika på pizza!Maria T skrev:
Men min mage klagar stort på dylikt nu för tiden....
Ahh, men jo, kanske inte paprika just men kål. Kål är gott men jobbigt, Kanske inte ofta på pizza i o f s men herrejisses vad magen låter. Nu är det sommarvärme, vi har fläktar i tre rum så vad någons mage protesterar mot känns när "någon" passerar fläkten.Dan1891 skrev:
Lite skunkig lukt över kort tid kan säkert de flesta tolerera, men det är jobbigt att få magsmärtor av lök, kål, paprika eller whatever, vet hur det är att ofta ofta ha ont i magen.
Så olika det kan va! Lök, Kål färsk har jag inga problem med alls!Maria T skrev:
Ahh, men jo, kanske inte paprika just men kål. Kål är gott men jobbigt, Kanske inte ofta på pizza i o f s men herrejisses vad magen låter. Nu är det sommarvärme, vi har fläktar i tre rum så vad någons mage protesterar mot känns när "någon" passerar fläkten.
Lite skunkig lukt över kort tid kan säkert de flesta tolerera, men det är jobbigt att få magsmärtor av lök, kål, paprika eller whatever, vet hur det är att ofta ofta ha ont i magen.
Och att magen låter är ju bara gaser, ingen fara alls
edit: Jag skulle inte sagt att magen låter, utan gör ont + världens halsbränna av färsk paprika!
Redigerat:
Har du ätit jordärtsskockssoppa?Dan1891 skrev:
Det är väldigt gott, men om du har känslig mage = NoNo.
Min kära syssling, vegetarian sen urtiden, gav mig ett recept och jag visste inget, nada, om jordärtsskockor. Gjorde soppa efter recept, i höstas då det är en höstig grönsak.
Gott.
Hemskt.
Magsmärtor a la hillvetet. Finns tydligen något i skockan som många inte tål om den inte kokas länge, eller i ugnen. Jag är tydligen av det veka slaget gällande denna goda grönsak.
Älskar jordärtsskockssoppa, gillar den smaken väldigt mycket!Maria T skrev:
Har du ätit C?
Det är väldigt gott, men om du har känslig mage = NoNo.
Min kära syssling, vegetarian sen urtiden, gav mig ett recept och jag visste inget, nada, om jordärtsskockor. Gjorde soppa efter recept, i höstas då det är en höstig grönsak.
Gott.
Hemskt.
Magsmärtor a la hillvetet. Finns tydligen något i skockan som många inte tål om den inte kokas länge, eller i ugnen. Jag är tydligen av det veka slaget gällande denna goda grönsak.
Och har absolut inga problem alls med den, varken magen eller annat.
Så det är skillnad på vad vi tål uppenbarligen
Här är pruttas det bara hej vilt efter intagandet..Maria T skrev:
Har du ätit jordärtsskockssoppa?
Det är väldigt gott, men om du har känslig mage = NoNo.
Min kära syssling, vegetarian sen urtiden, gav mig ett recept och jag visste inget, nada, om jordärtsskockor. Gjorde soppa efter recept, i höstas då det är en höstig grönsak.
Gott.
Hemskt.
Magsmärtor a la hillvetet. Finns tydligen något i skockan som många inte tål om den inte kokas länge, eller i ugnen. Jag är tydligen av det veka slaget gällande denna goda grönsak.
För alla "inblandade" 🙄
Myt!raveper skrev:
Jag äter ofta stekt makrill med stuvad spenat och det blir som regel minst en måltid över som äts nästa dag eller så.
Aldrig upplevt några problem...
Livsmedelsverket får ofta frågan om det är farligt att värma upp maträtter med spenat i eftersom spenat innehåller förhållandevis mycket nitrat. Då ombildningen av nitrat till nitrit är liten är det ingen fara att värma upp maträtter med spenat i igen.
Källa: Livsmedelsverket.
